خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراث فرهنگی استان:

۳۰ بنای تاریخی لرستان مرمت شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۴۴۵

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ بنای تاریخی استان مرمت شده است.

به گزارش ایلنا، عطا حسن پور در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: مرمت این آثار اغلب توسط استادکاران و مرمت گران بومی استان انجام شده که علاوه بر کاهش هزینه‌ها، زمینه اشتغال را نیز فراهم کرده است همچنین با توجه به ابلاغ اعتبار از محل‌ استانی و ملی، بیش از ۴۰ بنای تاریخی دیگر تا پایان سال مرمت می‌شود.

وی افزود: مرمت این آثار با صرف ۵۰ میلیارد ریال اعتبار شامل مرمت خانه، پل، کاروانسرا، حمام، بقعه‌های امامزادگان و بافت‌های تاریخی لرستان بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: ماهیت تاریخی بودن و گذشت زمان، عوامل طبیعی و دخالت‌های انسانی، فرسودگی در کالبد ابنیه تاریخی را به دنبال دارد که رفع این مهم نیازمند مرمت و نگهداری مداوم و همچنین اعتبارات مناسب و مستمر است.

حسن‌پور با اشاره به شرایط حمایتی برای نگهداری و مرمت خانه‌های تاریخی، گفت: جدیدترین بسته حمایتی و تشویقی دولت سیزدهم مربوط به تسهیلات مقاوم‌سازی و مرمت بناهای تاریخی محدوده بافت‌های تاریخی بوده که مبلغ آن برای استان‌ها به تناسب مکان تقاضا از شهر تا روستا از ۲ میلیارد تا سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال می باشد.

وی به استقبال سرمایه‌گذاران از واگذاری بناهای تاریخی استان اشاره کرد و گفت: اکنون خانه‌های تاریخی حمام گپ خرم‌آباد و خانه مصری بروجرد به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده است که پس از مرمت کامل، با کاربری رستوران سنتی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اضافه کرد: خانه‌های کشفی خرم‌آباد و مغیث‌الاسلام بروجرد نیز در حال مرمت از طرف بخش خصوصی است که به زودی با کاربری مناسب اثر به بهره‌برداری خواهند رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز