خبرگزاری کار ایران

توافق با مالکان خانه تاریخی مجتهدی نیشابور برای مرمت و احیاء

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۴۴۸

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور گفت: جلسه‌ای با حضور کارشناسان، مدیران میراث‌فرهنگی نیشابور و استان برگزار و با مالکان خانه تاریخی مجتهدی نیشابور برای مرمت و احیا توافق شد.

به گزارش ایلنا از مشهد، کمال خانی با اعلام این خبر درباره این اثر تاریخی اظهار کرد: اثر تاریخی معروف به عمارت مجتهدی یکی از بناهای فاخر با معماری منحصر به فرد است که در مرکز بافت تاریخی و داخل میدان باغات قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور ادامه داد: این بنای ارزشمند با مساحت حدود ٢ هزار مترمربع با درختان سرو و دو عمارت در ضلع شمال و جنوب محوطه است که بنای جنوبی دارای قدمت بیشتر و مربوط به اوایل دوره قاجاریه و عمارت شمالی مربوط به اوایل دوره پهلوی است.

خانی تصریح کرد: این مجموعه تاریخی با ویژگی‌های معماری خاص و با آجرکاری‌های زیبا در نما که بیانگر اهمیت هنر و معماری آن دوره و نشانه‌های هنر دست استاد معمار باشی است که درساختار آن بادگیر و  آجرکاری‌های مُهری، قالبی و تراش داده شده، تلفیق با کاشی و گچبری درقسمت ستون با سرستون‌ها به شکل زیبایی خود نمایی می‌کند.

او افزود: این خانه ارزشمند در سال ١٣٨۶ در فهرست آثار ملی ثبت و طی چند مرحله توسط اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرمت شده که با توجه به فرسودگی و بلااستفاده بودن و تاثیر عوامل مخل، شرایط جوی و طبیعی دچار آسیب‌های زیادی شده که  اتخاذ تدابیر مرمتی، توجه و تخصیص اعتبار ویژه برای احیا و ایجاد کاربری مناسب و در شان بنا مورد نیاز است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور گفت: فاز اول اقدامات مرمتی این بنای تاریخی در سال جدیدبا تجهیز کارگاه، پاکسازی، آواربرداری و هرس درختان آغاز شده و در حال حاضر این اقدامات حفاظتی و ساماندهی این اثر تاریخی منحصربه‌فرد در حال انجام است.

خانی افزود: در پی تصمیمی مبنی بر احیا و مرمت بنای مجتهدی توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور، جلسه‌ای با حضور محمدرضا توکلی‌زاده مدیر شرکت سیمان زاوه و  سید مهدی قاضی مدیر آموزش و پرورش شهرستان نیشابور مالکان این عمارت، و محمد رکنی نماینده ویژه مدیرکل، محمد اسماعیل اعتمادی مدیر امور شهرستان‌های اداره کل و سید رضا جعفری‌زاده  رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی استان، و کارشناسان مربوطه در نیشابور برگزار شد که امیدواریم بر اساس توافق صورت گرفته اقدامات لازم برای مرمت و احیا اجرایی شود.

خانه تاریخی مجتهدی نیشابور در خیابان خاتم النبیین یک نیشابور قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز