خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان رضوی:

محصولات چینی فضای رقابت را از تولیدکنندگان استان گرفته‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۶۹۵۸

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که محصولات چینی فضای رقابتی را از تولیدکنندگان استان گرفته‌اند و بطور قطع به این سمت خواهیم رفت که صنایع خراسان رضوی را تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، امین سلیمان پور در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: پیگیری و تامین مواد اولیه برای تولید صنعت پلاستیک و پلیمر را در اولویت قرارخواهیم داد زیرا استان خراسان رضوی بعد از صنایع مواد غذایی در صنعت پلاستیک و پلیمر جزء صنایع بزرگ استان است. 

وی افزود: ۶۵۰ واحد تولیدی زیر مجموعه پتروشیمی در زمینه صنعت پلاستیک و پلیمر مشغول بکارند که ظرفیت بسیار بزرگی برای کشور محسوب می شود و از این رو تعداد زیادی از فعالان اقتصادی کشور را در این نمایشگاه می بینیم و خوشحالیم نمایشگاه بین المللی مشهد این فرصت را برای صنعتگران استان و کشور فراهم کرده است. 

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه استان خراسان رضوی یکی از مراکز بزرگ مصرف کالاهای تولیدی آن ها است، بیان داشت: خراسان رضوی مرکزی برای صادرات محصولات محسوب می شود و از طرفی صنعت پتروشیمی جزء صنایع مادر است. اگرچه در این زمینه مشکلاتی در حوزه مسائل مالیاتی و صادرات وجود دارد. برای مثال مشکلات صادراتی در بازارچه دوغارون که در حوزه محصولات پتروشیمی و رنگ و رزین نیز مشکلاتی مطرح است. از این رو هماهنگی هایی با فرماندار تایباد مطرح شد که در دوغارون جهت صادرات مشکلات تسهیل شود. 

سلیمان پور تاکید کرد: صنعت تولید پلاستیک و پلیمر در استان ما جزء صنایع پیشرو است از این جهت باید شرایط را برای بروز شدن این صنعت فراهم سازیم. متاسفانه بخش عمده صنایع ما بروز نیست و باید شرایط را تسهیل سازیم تا از لحاظ قالب ها، دستگاه ها و شرایط تولید بروز شوند. 

وی با اشاره به مشکل دیگری در صنعت پتروشیمی و پلیمر بیان داشت: یکی دیگر از مشکلات بر سر راه تولید این صنعت، عرضه بورس کالا به صنایع پتروشیمی است که دارای مشکلاتی بوده که با هماهنگی های لازم با استاندار شرایط عرضه بورس کالا را برای محصول پتروشیمی و حداقل برای استانمان فراهم سازیم و امیدوارم شرایطی را مهیا کنیم که استان ما در این زمینه صادرات محور باشد.

این مسئول اقتصادی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌ها این است که کالاهای چینی وارد و سپس مونتاژ شده است. از طرفی ما در استان صنایع قالب سازی و صنایع تبدیلی با ظرفیت بالایی را داریم‌ ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که محصولات چینی فضای رقابتی را از تولیدکنندگان ما گرفته اند و بطور قطع به این سمت خواهیم رفت که صنایع استان را تقویت کنیم که بتواند پاسخگوی صنایع تبدیلی و پتروشیمی در استان خراسان رضوی باشد. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پتانسیل آن را داریم که به قطب نخست درحوزه پلاستیک تبدیل شویم، اظهار داشت: به اعتقاد من یکی از معضلات ما تامین مواد اولیه بوده که تامین آن مستلزم آن است که از طریق بورس ایران تامین شود. هم اکنون برخی فعالان اقتصادی ما با ۲۰ الی ۳۰ درصد ظرفیت می توانند مواد اولیه را تحویل بگیرند. 

سلیمان پورخاطر نشان کرد: ما صنایعی را داریم که طی هفته گذشته در بازدید استاندار از خوشه پلاستیک و پلیمر، عمده مشکلات آن ها تامین مواد اولیه بود. وقتی ما ۳۰ درصد ظرفیت یک فعال اقتصادی را بخواهیم تامین کنیم و او مابقی مواد اولیه اش را از بازارهای جهانی یا آزاد تامین کند قدرت رقابت در بازارهای جهانی را نخواهد داشت. اولین اقدام مان پس از بازدید استاندار، پیگیری وزارت صنعت جهت تخصیص محصولات پتروشیمی برای استان است که بتوانیم ظرفیت نیاز استان را تامین کنیم. 

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی توضیح داد: ابتدا باید تولید را افزایش دهیم و بعد به حوزه صادرات و ... توجه کنیم و امیدوارم ظرف دوهفته آینده با همت استاندار در وزارتخانه بتوانیم تامین مواد اولیه را برای آن ها فراهم کنیم زیرا ظرفیت ماشین آلات در استان فراهم بوده و از تولید کنندگان نیز می خواهیم به سمت بروز شدن ماشین آلات بروند.

وی درادامه گفت: درحال حاضر در بحث قالب ها و قطعات، دستگاه هایی را داریم که با ۵ الی ۶ قالب کار می کند در حالی که دستگاه هایی در کشور هستند که با ۴۰ قالب کار می کنند و اگر مسیر را اصلاح نکنیم بطور قطع قدرت رقابت را می گیرد و باید صنایع به روز بشود و ما نیز به جدیت بحث تامین مواد اولیه را پیگیری می کنیم تا این مشکل مرتفع شود و بعد آن می توان به سمت قطب اول پلاست کشور شدن حرکت کرد که استان ما این پتانسیل را دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز