خبرگزاری کار ایران

استاندار:

اعمال زود هنگام تغییرات تعرفه گاز و برق دلیل افزایش تورم در یزد / تورم استان ناشی از افزایش تقاضا است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۳۴۳

استاندار یزد با اشاره به رتبه استان در نرخ تورم، گفت: اعمال زود هنگام تغییرات تعرفه گاز و برق از دلایل افزایش تورم در یزد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، مهران فاطمی با اشاره به اعداد ارقام تورمی استان یزد و طرح این موضوع در فضای مجازی اظهار داشت: طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ استان یزد با ۷.۵۵ بالاترین رشد اقتصادی کشور را داشت که نزدیک به هدف برنامه توسعه بود. فارغ از اینکه گرانی و تورم دو مقوله متفاوت از یکدیگر است، تورم حدود ۵۹ درصدی استان دلایل مختلفی دارد که باید به آن توجه داشت.

وی با بیان اینکه اخیرا در گروه‌های کالایی که بر اساس آن نرخ تورم محاسبه می‌شود تغییرات مهمی اتفاق افتاده عنوان کرد: مهمترین بخش تاثیر گذار در محاسبه، گروه کالایی مربوط به مسکن و خدمات آب و برق و گاز است که سهم ۳۷ درصدی در محاسبه نرخ تورم دارد و از سوی دیگر سال پایه محاسبه تورم هم از سال ۱۳۹۵ به ۱۴۰۰ تغییر پیدا کرد.

فاطمی ادامه داد: حدود یک دهه تولید و عرضه مسکن در استان یزد و سایر استان‌ها متوقف و پروژه‌های مسکن مهر تعطیل شد و از طرف دیگر به دلیل صنعتی بودن، شاهد سیر صعودی مهاجرت به استان یزد بودیم. بنابراین تولید و عرضه مسکن متوقف شد اما تقاضا افزایش پیدا کرد که این ناترازی در نرخ تورم تاثیرگذار بود.

وی اعمال زود هنگام تغییرات تعرفه گاز و برق را یکی دیگر از دلایل رشد نرخ تورم در استان دانست و گفت: تاثیر این عدد و رقم‌ها در گروه کالایی باعث شد نرخ تورم استان یزد عدد بالاتری را نشان دهد اما تورمی که اتفاق افتاده، تورم ناشی از هزینه ها نیست و در واقع ناشی از افزایش تقاضاست و این نکته مثبتی است که بتوانیم با رشد تولید، تورم را مدیریت کنیم.

استاندار یزد با بیان اینکه یزد تنها استانی است که در طرح نهضت ملی مسکن، ساخت مسکن ویلایی را دنبال می کند، افزود: برای تعادل در عرضه به همه متقاضیان این طرح ۲۰۰ مترمربع زمین و ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود اما تا زمان به ثمر رسیدن این اقدامات باید با مردم مدارا کنیم و به همین دلیل، حداکثر افزایش اجاره‌بها نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد مصوب شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز