خبرگزاری کار ایران

ایلنا از یزد گزارش می‌دهد؛

ثبات در بازار سیمان/ نرخ سیمان تعدیل شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۴۶۰۸

سیمان از خرداد سال ۱۴۰۰ به بورس کالا رفت اما در ماه های پایانی سال گذشته نوسانات عجیب و غریبی را در این بازار شاهد بودیم و تا نیمه های اردیبشهت ماه سال جاری نیز قیمت های نجومی این کالا مردم را نگران کرده بود که رفته رفته نوسانات این بازار کنترل و در حال حاضر به ثبات نسبی رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، از زمانی که سیمان در بورس کالا عرضه شد، گردش های مالی و وضعیت فروش شرکت های سیمانی شفاف و در بستر امن و رقابتی بورس کالا، صنعت سیمان توانست از نظام قیمت گذاری دستوری خارج شود.

با این وجود اما در ماه های پایانی سال گذشته اتفاقاتی رخ داد که بازار سیمان را با چالش مواجه کرده بود به طوری که خرید در بورس کالا و عدم مراجعه خریدار برای سیمان خریداری شده از کارخانه بازار را به چالش کشیده بود.

محمدرضا پاکدل؛ سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با بیان اینکه علت افزایش قیمت سیمان در استان یزد، معامله سیمان در بازار بورس بدون بارگیری و جابجایی بوده است اظهار داشت: حجم بسیار بالایی از سیمان خریداری شده در بورس به بازار عرضه نشده و حتی بسیاری از سیمان فروخته شده در بورس هم از کارخانه بارگیری نشده و فقط شاهد معامله در بورس بودیم.

وی با بیان اینکه مسئولان استان با ورود به این موضوع توانستند ثبات نسبی در بازار سیمان ایجاد کنند افزود: وقتی کالایی در بورس عرضه می‌شود، قیمت آن تحت تاثیر فرآیند عرضه و تقاضاست، مدل بورس برای قیمت گذاری سیمان اینگونه است که میانگین چهار هفته را ملاک قرار داده و متوسطی از این میانگین را به عنوان کف قیمت عرضه لحاظ می‌کند.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با اشاره به کاهش نرخ سیمان در بازار و رسیدن به ثبات قیمتی اضافه کرد: در حال حاضر رابطه عرضه و تقاضا تنظیم شده و ناترازی که بین مصرف و تولید وجود داشت با همت واحدهای تولیدی در سطح کشور تراز شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی سیمان با محدودیت های شدید در زمینه برق برای تولید مواجه هستند عنوان کرد: این اطمینان را می دهم که برای سال جاری مشکلی در زمینه برق و کمبود تولید در سیمان استان نخواهیم داشت و این مهم تاثیر بسزایی در قیمت و عرضه دارد.

پاکدل با اشاره به اینکه در حال حاضر سیمان در استان یزد در کانال ۶۴ هزار تومان در سطح بازار عرضه می شود تصریح کرد: روند بازار در حال حاضر آرام است و فراوانی کالا نیز به بهترین شکل وجود دارد و محدودیتی هم در تامین و عرضه نداریم.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با تاکید بر اینکه توان و تلاشمان را بر این می گذاریم که بخشی از مشکلات مردم را در جامعه کم کنیم اظهار داشت: قطعا مشکلاتی وجود دارد اما برای رفع آن نیاز به زمان و البته تلاش مسئولان است که در این زمینه به شخصه کوتاهی نخواهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به‌رغم ثبات کنونی در بازار سیمان استان یزد، با گرم‌تر شدن هوا بار دیگر بحث خاموشی‌ها و قطعی برق صنایع پیش آمده است؛ موضوعی که طی سال‌های گذشته زیان سنگین را به صنایع تحمیل کرد و تولید آن‌ها را در مقاطعی متوقف ساخت؛ حال آیا امسال صنایع می‌توانند روزهای روشنی را در شرایط خاموشی پشت سر بگذارند یا باز هم با قطعی برق و ناترازی تولید و بازار مواجه خواهیم شد؟

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز