خبرگزاری کار ایران

دبیر جشنواره تئاتر صاحبدلان:

تولید 800 اثر فاخر نمایشی دستاورد تئاتر صاحبدلان است/ قزوین به تئاتر شهر نیاز دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۰۳۱۳

دبیر جشنواره تئاتر صاحبدلان گفت: تئاتر صاحبدلان از سال 89 آغاز به کار کرد و تاکنون 800 نمایش صحنه‌ای، 250 نمایش خیابانی، 100 نمایش‌نامه خوانی و ده‌ها اثر فاخر تولید و نشست‌های پژوهشی برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمود فرهنگ شامگاه پنجشنبه در اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی تئاتر صاحبدلان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: مرداد ماه سال گذشته بخش نمایش‌نامه خوانی، شهریور نمایش‌های خیابانی با 25 اثر و مهر ماه نمایش‌های صحنه‌ای در استان‌های مختلف اجرا شد.

دبیر جشنواره تئاتر صاحبدلان ادامه داد: برگزاری مسابقه ملی نمایش‌نامه نویسی در آبان ماه و نمایش‌نامه‌های رادیویی هم در آذر ماه اجرا شد.

این مسئول بیان کرد: در بخش بین المللی 60 اثر نمایشی از کشور‌های روسیه، ایتالیا، کرواسی، پاکستان، آذربایجان، تونس، عراق، عمان، افغانستان، چک و کشورهای آفریقایی ارائه شد و در بهمن ماه در جشنواره تئاتر فجر بخشی از این آثار بین المللی در تالار حافظ اجرا شد.

وی ادامه داد: در کنار اجرای نمایش‌ها سه سمینار با موضوع حقوق مرد و زن از دیدگاه قرآن و ادبیات نمایشی؛ انسان و شیطان از دیدگاه قرآن و ادبیات نمایشی و حقوق بشر از نظر تولید آثار نمایشی برگزار شد، همچنین هفت اثر جهان شمول دینی در حوزه ادبیات نمایشی به دو زبان انگلیسی و فرانسه ترجمه شد ترجمه به عربی هم بزودی انجام می‌شود تا بتوانیم آثار را در اختیار کشورهای مختلف قرار دهیم.

فرهنگ اظهار کرد: از 28 خرداد ماه هم بخش بین المللی این جشنواره در قزوین آغاز شد که در خلال آن سه کارگاه شامل دو کارگاه بین المللی و یک مورد ملی داشتیم و 20 نمایش از استان قزوین در بخش‌های نقالی، پرده‌خوانی، تعزیه،صحنه‌ای و خیابانی در شهرستان‌های مختلف این استان اجرا شد.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه قزوین زیرساخت‌های لازم را نداشت، یک کار نشدنی با همت مسئولان عملی شد؛ قزوین و هنرمندان آن به یک تئاتر شهر نیاز دارد و اگر اداره کل فرهنگ و ارشاد یک سالن داشت امروز این مراسم آنجا برگزار می‌شد، زمین آن آماده است و امیدواریم کلنگ آن به زمین زده شده و پیگیری شود.

در سال جاری سیزدهمین جشنواره تئاتر صاحبدلان در سطح کشور و نخستین بخش بین المللی این جشنواره از 28 خرداد تا یکم تیر ماه به میزبانی استان قزوین برگزار شد که در آن گروه‌های تئاتر از کشورهای عمان و عراق حضور داشتند.

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز