خبرگزاری کار ایران

مسئول بسیج کشاورزی خراسان رضوی:

شکاف عملکردی کشاورزان نمونه و معمولی باید رفع شود / اجرای طرح ارتقاء بهره‌وری محصولات کشاورزی راهبردی در استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۶۵۶

مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی خراسان رضوی گفت: طرح ارتقاء بهره‌وری محصولات کشاورزی راهبردی و دام سبک با هدف جهش تولید و تامین امنیت غذایی پایدار توسط سازمان بسیج جامعه کشاورزی خراسان رضوی در ۲۱۱ هکتار اراضی کشاورزی و ۷۲۰ هزار راس دام در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد گل محمدی در نشست خبری تور رسانه‌ای بازدید از پروژه‌های طرح‌ ارتقاء بهروری محصولات راهبردی و دام سبک در شهرستان نیشابور که به مناسبت ۲۷ خرداد ماه روز بسیج جامعه کشاورزی برگزار شد، گفت: ما در کشور شکاف عملکردی بین کشاورزان نمونه و کشاورزان معمولی داریم که این شکاف عملکردی باید رفع شود. بسیج جامعه کشاورزی در طرح ارتقاء محصولات راهبردی و دام سبک ورود کرده‌ است.

وی افزود: بسیج جامعه کشاورزی خراسان رضوی تمام کارشناس خود را در مزارع و کنار کشاورز و بهره‌بردار برای ارتقاء مصمم کرده است. کشاورز نیاز دارد علم به او منتقل شود، در دانشگاه و مراکز علمی علم خوب وجود دارد، اما به کشاورز منتقل نمی‌شود.

گل محمدی با بیان اینکه طرح ارتقاء از سال ۹۲ با عنوان همگام با کشاورز سابقه داشته است، اظهار کرد: از وقتی موضوع امنیت غذایی پر رنگ شد و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، طرح تغییر کرد و صرفا به محصولات خاص و راهبردی وارد شد. این محصولات، گندم، جو، ذرت، دانه‌های روغنی، سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، پیاز و دام سبک است.

وی ادامه داد: بسیج جامعه کشاورزی خراسان رضوی در قالی ۳۶ کانون در تمام شهرستان‌های استان فعالیت می‌کند، در طرح ارتقای بهره‌وری محصولات راهبردی ۶۲۱ کارشناس زراعی و ۸۸ تیم جهادی دامپزشکی ساماندهی شده اند. ۲۱۰ هزار هکتار مزارعه بهاره و پاکیزه و ۹۰۰ هزار دام سبک تحت پوشش این افراد است.

مسئول بسیج جامعه کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ستاد رفع محدودیت، ذیل قرارگاه امنیت غذایی تشکیل می‌شود تا محدودیت ها شناسایی و رفع شود، گفت: طرح ارتقاء طی ۷ سال قرار است اجرا شود و تمام محصولات راهبردی زیر کشت را با همیاری بسیج جامعه کشاورزی و کارشناسان تحت نظر بگیریم که برای هر سال درصدی ارتقاء هدف‌گذاری شده است.

سرهنگ علی نیک یاد، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه نیشابور نیز در این نشست عنوان کرد: گسترده‌ترین شبکه مردمی بسیج است و مجموعه بسیج جامعه کشاورزی، که مجموعه متخصصی است کنار جهاد کشاورزی خواهد بود. دنیا به سمت کاهش سموم شیمیایی می‌رود، ما نیز باید به فکر جایگزین سموم باشیم، اگر به دنبال امنیت غذایی هستیم.

علی مبارکی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان نیشابور نیز گفت: اهم وظایف جهاد کشاورزی در راستای امنیت غذایی است. اگر امنیت غذایی داشته باشیم، امنیت فرهنگی، امنیت اجتماعی و امنیت اقتصادی هم داریم. هدف دوم ما، کشاورزی پایدار است و آن نیز در امنیت غدایی مثمر تمر خواهد بود.

مبارکی تصریح کرد: میانگین سن تولید کنندگان ۵۹ سال است، که این عدد خوبی نیست و چند آسیب دارد. نیروی جوان وارد بخش کشاورزی نمی‌شود. تجربه ای در تولید کنندگان وجود دارد که در اختیار کس دیگر قرار نمی‌دهند و با دانش جدید نمی‌خواهند جایگزین کنند. خیلی از این افراد تحصیلات عالی ندارند و کسانی که تحصیلات عالی دارند، تحصیلات آنها در بخش کشاورزی نیست.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور اظهار کرد: میانگین تولید گندم در این شهرستان ۳/۵ تن در هکتار است، در شهر فردی با همان زمین و امکانات ۱۱ تن در هکتار برداشت دارد، فقط بخاطر اینکه از دانش جدید استفاده نموده است. باید در بحث آموزش کار شود. ما نمی‌توانیم منابع را اضافه نماییم اما با آموزش می‌توانیم تولید را افزایش دهیم.

احمد همت آبادی، مسئول بسیج جامعه کشاورزی شهرستان نیشابور بیان کرد: طرح بزرگ امنیت غذایی در استان خراسان رضوی در حال اجرا است. شهرستان نیشابور به عنوان پایلوت این طرح از سال ۹۰ بود که با عنوان همراه با کشاورز شروع کرد:

وی افزود: در این طرح ۷۰ نفر از کارشناسان بخش کشاوزی از مجموع ۶۰۰ عضو همکاری می‌کنند، که در محصولات پائیزه ۱۵ هزار هکتار و در محصولات بهاره ۱۶ هزار هکتار تحت پوشش کارشناسان قرار گرفته است. در گروه‌های جهادی نیز ۱۲ گروه داشتیم که ۱۰۵ هزار راس دام سبک را تحت نظر داشتند.

احمد همت آبادی، رئیس انجمن کنترل بیولوژیک کشور نیز در جریان بازدید از طرح تولید حشرات مفید گفت: با هدف امنیت غذایی در قرارگاه بسیج جامعه کشاورزی ایفای نقش می‌کنیم. مهمترین رسالت ما، کاهش مصرف سموم شیمیایی است که جان انسان را به خطر می‌اندازد. در سال‌های اخیر شاهد برگشت محصولات کشاورزی از کشورهای مختلف بودیم که دلیل آن باقی ماندن سموم کشاورزی است.

وی افزود: با تولید و رها سازی حشرات مفید در مزارع، علاوه بر ارز آوری و تولید ثروت، عدم برگشت محصولات را خواهیم داشت. بالغ بر ۵۰ مرکز در کشور این کار را انجام می‌دهند که ۳۰۰ هزار هکتار تحت پوشش قرار گرفته است. در استان خراسان رضوی ۵ هزار هکتار تحت پوشش این طرح است. در سال گذشته در قالب طرح راهبردی، ۳۰۰ هکتار پنبه، هزار هکتار گوجه فرنگی، ۲۰۰ هکتار انار تحت کنترل بیولوژیک قرار گرفت.

همت آبادی با تاکید اینکه در دنیا تنها قسمتی که یارانه تعلق می‌گیرد، کنترل بیولوژیک است، ادامه داد: اکنون در خیلی از کشورها از سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود ولی برای کشورهای جهان سوم ساخته می‌شود. در عمق ۲۵۰ متری چاه عمیق، در شیر مادر، در جنین تازه شکل گرفته باقی مانده سموم شیمایی وجود دارد.

رئیس انجمن کنترل بیولوژیک کشور تاکید کرد: این کار به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. حداقل بین ۳۰ تا ۵۰ درصد هزینه سموم شیمایی را کاهش می‌دهد و افزایش قیمت محصول سالم می‌گردد. دولت مکلف است ۲۵ درصد مزارعه را تحت کنترل بیولوژیک قرار دهد اما اکنون ۴ درصد است. در دنیا ۲۰۰ محصول و در ایران ۱۵ محصول تحت کنترل بیولوژیک انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز