خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره‌ کل منابع طبیعی لرستان:

اجرای طرح‌های مرتع‌داری از اولویت‌های مهم برنامه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان است

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۵۵۴۱

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: یکی از مهمترین اولویت‌های منابع طبیعی حفظ و احیای مراتع، اجرای طرح‌های مرتع‌داری و ممیزی مراتع استان است.

به گزارش ایلنا، حسین میرزایی در حاشیه جلسه هم اندیشی جلوگیری از ورود دامداران کوچ‌ رو با اشاره به اینکه با مدیریت استفاده از مراتع به‌خصوص جلوگیری از ورود زود هنگام دام به مرتع و جلوگیری از ورود دام مازاد می‌توان از تخریب بیشتر مراتع جلوگیری کرد، گفت: حفظ و احیای مراتع، اجرای طرح‌های مرتع‌داری و ممیزی مراتع یکی از اولویت‌های مهم برنامه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان است.

وی با بیان اینکه زمان ورود و خروج، ظرفیت دام و مدت استفاده از مراتع به‌عنوان سه موضوع مهم در حوزه مدیریت چرای دام در مراتع است ، تصریح کرد :جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر یک امر ضروریست چرا که ورود زودهنگام و خروج دیرهنگام دام عشایر و چرای بیش از حد، حضور دام مازاد در مراتع، خشکسالی، فرسایش خاک و سیلاب از مهم‌ترین دلایل تخریب مراتع به شمار می‌رود. 

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: البته لازم است برای جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر باید زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم برای توزیع نهاده، آب و خدمات‌رسانی به عشایر در استان‌های مبداء توسط دستگاه‌های اجرایی ذیربط با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها و تشکل‌های عشایری انجام شود.
 
میرزایی اظهار کرد: چرای زودهنگام، رعایت نشدن زمان ورود و خروج دام از مراتع، رعایت نشدن ظرفیت دام و مدت استفاده از مراتع باعث کاهش تولید علوفه، از بین رفتن ترکیب پوششی خاک، گونه‌های درجه یک و هجوم گونه‌های مهاجم، سفت و فشرده شدن و افزایش فرسایش خاک، افزایش روان‌آب و هدر رفت خاک می‌شود.

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ضمن تشکر از همه همکارانی که این مدت در گلوگاه‌های ورودی استان مستقر شده و اجازه ورود عشایر به مراتع را نداده‌اند، بیان کرد: برگزاری کلاس آموزشی و توجیه کردن دامداران نسبت به پیامدها و مشکلات کوچ زود هنگام در مراتع ییلاقی، اضافه کردن اکیپ‌ها در ورودی‌ها و گلوگاه‌های استان، ضرورت هماهنگی با دادستان و سایر مقامات قضایی و جلب همکاری نیروی انتظامی جهت پشتیبانی کامل از این برنامه ضروری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز