خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبر داد؛

اختصاص۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری همدان

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۰۹۵۸

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: در سفر رئیس جمهور به استان ،۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری مصوب شده است.

به گزارش ایلنا، محمد مهدی آرتیمانی گفت: رئیس جمهور در نامه‌ای به رئیس برنامه و بودجه از او خواسته است اعتبارات حوزه آبخیزداری را به جای اسناد، نقدی پرداخت کند که این امر نشان از توجه دولت به بخش آبخیزداری است.

 آرتیمانی گفت: ۴۶ میلیارد تومان اعتبار امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان همدان در سطحی به وسعت هشت هزار و ۵۲۲ هکتار پیش بینی شده، اما تاکنون تخصیص نیافته است.

وی اظهار داشت: ۳۰۰ هزار متر مکعب روان آب امسال در این استان کنترل و از این میزان ۸۰ هزار متر مکعب آب استحصال و پشت سازه‌های آبخیزداری جمع و ذخیره شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۲۴ هزار بند و سازه با یک تا ۱۵ متر ارتفاع برای کنترل سیل رسوب ایجاد شده است که بیشتر آن‌ها بین ۲ تا پنج متر ارتفاع دارند.

آرتیمانی گفت: روان آب‌ها پس از جاری شدن از ارتفاعات و مناطق بالا دست در پشت این سازه‌ها جمع و به مرور به داخل خاک نفوذ می‌کند و هدف منابع طبیعی از ایجاد این سازه‌ها ذخیره آب نیست بلکه جلوگیری از خسارت‌های ناشی از بروز سیلاب با کنترل حجم زیادی از روان آب است.

وی اظهار داشت:منابع طبیعی تکلیفی در ذخیره آب ندارد، اما جمع شدن این مایع حیاتی پشت ساز‌ها در کنار شیب زمین، موجب نفوذ آب به داخل خاک و تزریق آن به قنات‌ها و چشمه‌ها می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: وجود این سازه ها، سد کردن مسیر سیلاب و کُند کردن سرعت آن سبب جلوگیری از بروز خسارت به باغ‌های پایین دست و افزایش نفوذ آب به زمین می‌شود.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته اجرای عملیات آبخیزداری موجب کنترل ۲۷۰ متر رواناب در استان همدان به ازای هر هکتار شده است.

در بخش آیخیزداری استان همدان دارای ۲۴ هزار سازه کوچک و بزرگ است که از این تعداد ۱۵ هزار سازه "خشک چین" بوده و آبی پشت آن باقی نمی‌ماند و مابقی سازه‌ها "گابیونی" و "سنگ ملاتی" هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز