خبرگزاری کار ایران

ایلنا از نفس های آخر فعالیت برند نرگس شیراز گزارش می دهد:

کارخانه سه ماه بدون تولید است/ دو ماه حقوق کارگران پرداخت نشده است/مالکان کارخانه می خواهند کاربری زمین را تغییر دهند/قوه قضائیه ورود کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۲۳۲

مشکلات کارخانه روغن نباتی شیراز تمامی ندارد و هر روز وارد فاز جدیدی می شود، در تازه ترین قسمت کارگران مجموعه نرگس شیراز حدود دو ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، تراژدی کارخانه روغن نباتی شیراز روز به روز غم انگیز تر می شود و با گذشت بیش از چندین سال از وضعیت اسفبار این مجموعه برند نرگس شیراز روزهای تلخ تری را نسبت به گذشته تجربه می کند.

نرگس شیراز که روزگاری نماد شیراز در تمامی کشور و کشورهای همسایه بود حالا در کوچکترین مغازه های سطح شهر هم یافت نمی شود.

امنیت شغلی کارگران روغن نباتی شیراز به خطر افتاده است

آن طور که یکی از کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز می گوید: امنیت شغلی کارگران روغن نباتی شیراز به خطر افتاده است و حدود سه ماه است که کارخانه روغن نباتی شیراز هیچ گونه تولیدی نداشته است و این در حالیست مجموعه نرگس شیراز در ماه های گذشته با یک پنجم ظرفیت کارخانه فعالیت می کرد.

این کارگر در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه متاسفانه تولید کارخانه روغن نباتی در ماه های گذشته سود ده نبوده است می افزاید: طبق شواهد و آمارها از 5 سال گذشته تاکنون این مجموعه سالیانه حدود یک الی دو نفر نیرو جذب کرده است و از سویی دیگر به روز نکردن دستگاه ها و ماشین آلات کارخانه و نبود عزمی برای انتقال این مجموعه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز بیانگر مشکلات متعدد در این بخش است.

حدود 5 سال است که واحد قوطی سازی نرگس شیراز تعطیل است

وی گفت: متاسفانه واحد قوطی سازی و چاپ خانه کارخانه روغن نباتی شیراز حدود 5 الی 6 سال است که به صورت کامل تعطیل شده است.

کارخانه سه ماه بدون تولید است/ دو ماه حقوق کارگران پرداخت نشده است/مالکان کارخانه می خواهند کاربری زمین را تغییر دهند/قوه قضائیه ورود کند

دو ماه است که حقوق کارگران پرداخت نشده است

این کارگر با اشاره به اینکه متاسفانه حدود دو ماه است که حقوق کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز پرداخت نشده است می افزاید: متاسفانه کارگران به دلیل عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما تا چند روز گذشته هزینه درمانشان را به صورت آزاد پرداخت می کردند که خوشبختانه در روزهای گذشته حق بیمه پرسنل واریز شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه کارگران و پرسنل کارخانه روغن نباتی در حال حاضر با مشکلات متعددی مانند هزینه ثبت نام فرزندان، هزینه رهن و اجاره و .... مواجه هستند، می گوید: عدم پرداخت حقوق کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز در دو ماه گذشته مصائب زیادی را برای پرسنل این مجموعه ایجاد کرده است.

این کارگر در ادامه با بیان اینکه طبق آمارها حدود 40 الی 50 نفر از نیروهای کارخانه روغن نباتی شیراز در یک الی دو سال آینده بازنشسته خواهند شد، ادامه می دهد: تعداد پرسنل در دو الی 3 سال آینده به 100 نفر خواهد رسید.

مالکان کارخانه به دنبال تغییر کاربری زمین مجموعه هستند

نماینده شیراز و زرقان هم در ادامه با بیان اینکه معتقدم که مالک اصلی این کارخانه مردم هستند و صاحبان کارخانه که برند نرگس را در سال های دور و بدون پرداخت پولی و طبق اصل واگذاری 44 قانون اساسی این کارخانه را دریافت کردند، می گوید: ذکر این نکته ضروری است که کارخانه روغن نباتی شیراز متعلق به بیت المال است و زمانی هم که بنده شهردار بودم صاحب و مالک نما ها در تلاش بودند تا کاربری این مجموعه را تغییر دهند.

علیرضا پاک فطرت در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه به عنوان نماینده مردم شیراز از رئیس قوه قضائیه که فردی عادل و توانمند است انتظار دارم که پرونده کارخانه روغن نباتی شیراز را به دقت بررسی کنند و در صورتیکه در زمان واگذاری این مجموعه تخلفی انجام شده است تکلیف برند نرگس را یک بار برای همیشه مشخص کنند، ادامه می دهد: با توجه به میزان زمین و امکاناتی که در زمان واگذاری کارخانه روغن نباتی شیراز در اختیار مالک قرار گرفته است اما طبق شنیده ها مالک این مجموعه هزینه زیادی را بابت دریافت این مجموعه نپرداخته است و مالک آن هیچ تلاشی مبنی بر افزایش تولید و تعداد کارگران انجام نداده است.

عضو مجمع نمایندگان فارس در ادامه با اشاره به اینکه مالک کارخانه روغن نباتی شیراز به تعهداتشان در زمان واگذاری عمل نکرده اند، بیان می کند: در این شرایط نیاز است تا دستگاه قضا با ورود جدی به موضوع برند نرگس شیراز  را به دولت و مردم بازگرداند که این مهم سبب خوشحالی مردم و اعتماد مردم می شود.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه بی شک بازگرداندن کارخانه های راکد و مشکل دار به دولت و مردم درس عبرتی برای افرادی می شود که قصد کلاه گذاشتن بر سر مردم و دولت به اسم خصوصی سازی سرمایه های کشور را هدر بدهند، می گوید: اگرچه مالکان کارخانه روغن نباتی شیراز جهت انتقال این مجموعه زمینی را در منطقه ویژه اقتصادی دریافت کردند و به بهانه راه اندازی آن تسهیلات دریافت کرده اند اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

وی با بیان اینکه مالکان کارخانه هر روز با هدف تغییر کاربری زمین فعلی کارخانه به مدیریت شهری و مدیریت استان فشار وارد می کنند تصریح می کند: متاسفانه مالکان کارخانه روغن نباتی شیراز به دنبال تغییر کاربری این مجموعه هستند .

پاک فطرت با اشاره به مالکان کارخانه روغن نباتی در زمانی که بنده شهردار شیراز بودم چندین بار خواستار تعییر کاربری زمین کارخانه روغن نباتی شیراز شدند می افزاید: مالکان کارخانه روغن نباتی برای حل مشکلات و پیشبرد اهدافی که دارند از موضع بالا به موضوعات ورود می کنند و به عنوان مثال در زمان شهرداری بنده برای تغییر کاربری زمین به جای اینکه جلسات را باید در شهرداری و شورا برگزار می کردند از طریق استانداری به این موضوع ورود می کردند.

کارخانه سه ماه بدون تولید است/ دو ماه حقوق کارگران پرداخت نشده است/مالکان کارخانه می خواهند کاربری زمین را تغییر دهند/قوه قضائیه ورود کند

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه در صورتیکه مالک کارخانه قصد تغییر کاربری زمین کارخانه را دارد حداقل باید حدود 50 الی 60 درصد زمین را برای خدمات به نام شهرداری سند بزند، می گوید: مالکان کارخانه در آن زمان راضی به انجام این کار نشدند.

لزوم بازگشت کارخانه روغن نباتی به بیت المال

پاک فطرت با بیان اینکه مالکان کارخانه در تلاشند با فشار بر مدیریت استان کاربری زمین روغن نباتی را تغییر دهند می افزاید: در این شرایط نیاز است تا مدیر ارشد استان شکوائیه را علیه این افراد تنظیم و به دستگاه قضا ارسال کند و خواستار بررسی و نحوه واگذاری این مجموعه شود تا در نهایت مجموعه برند نرگس به بیت المال بازگردد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه قطعا مکان فعلی کارخانه روغن نباتی شیراز برای مردم مزاحمت ایجاد می کند و استقرار این کارخانه در مکان فعلی به صلاح نیست، بیان می کند: با توجه به اینکه کارخانه روغن نباتی شیراز در نقطه مناسبی در شهر شیراز واقع شده است بنابراین وضعیت این مجموعه باید مشخص شود و حل مشکل آن کار دشواری نیست.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
محمدرضا طاهری/روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز