خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از ماجرای روغن های تاریخ مصرف گذشته؛

مدیرکارخانه روغن نرگس شیراز: روغن ها ارسال شدند؛ برگشت دادیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۸۵۸۵

روغن های آلوده به سنوات قبل باز می گردد که بیش از ۲۰۰تن بود

واردات و توزیع بیش از ۴۷ هزار تن روغن های مسموم و تاریخ مصرف گذشته در بازار درحالی از سال 1400 مطرح شده بود که این موضوع بارها رسانه ای شده است؛ برخی بر دستور ترخیص و توزیع آن در بازار اشاره می کنند و برخی از جمله سازمان غذا و دارو عنوان می کند که مجوز ترخیص به این روغن‌ها داده نشده است.

به گزارش ایلنا، اخیراً انتشار خبر توزیع بیش از ۴۷ هزار تن روغن آلوده و مسموم و تاریخ مصرف‌گذشته بار دیگر جنجال ساز شد.

براساس اعلام برخی رسانه‌ها، با وجود تاکید صریح سازمان غذا و دارو مبنی بر مسمومیت روغن‌ها به سموم کشاورزی و آفت‌کش‌ها و تاریخ مصرف گذشته بودن روغن‌ها، دستور ترخیص بیش از ۴۷ هزار تن از آن‌ها و توزیع در کشور، صادر شده است.

در این راستا یوسف صادقیان، مشاور امور فنی و سیاستگذاری اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان این که این میزان روغن خام آفتابگردان در سال ۱۴۰۰ وارد کشور شده است، عنوان می کند: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به نمونه‌برداری و آنالیز این روغن در آن زمان اقدام کرده است که به دلیل مغایرت در باقی مانده سموم دفع آفات نباتی، این محموله نتوانست مجوز ترخیص اخذ کند.

 در موارد نمونه‌برداری، عدم انطباق در باقی مانده سموم دفع آفات محرز شد

به گفته صادقیان واردکننده این روغن درخواست نمونه‌برداری مجدد را ارائه کرد که باتوجه به اینکه کالا، یک کالای استراتژیک بود سازمان غذا و دارو با این درخواست موافقت کرد که این آزمایشات مجدداً تکرار شد که سه مرحله نمونه‌برداری و پنج بار آزمایش انجام شد و در همه موارد نمونه‌برداری، عدم انطباق در باقی مانده سموم دفع آفات محرز شد.

«یاشار سلطانی»، روزنامه نگار نیز  از توزیع بیش از ۴۷ هزار تن روغن آلوده، مسموم و تاریخ گذشته خبر داده بود.  به دنبال انتشار این خبر، چند مقام مسئول، در خصوص واردات روغن آلوده و توزیع روغن‌های مسموم در بازارهای کشور توضیحاتی ارائه کردند. به گفته این روزنامه نگار علیرغم‌ گزارش‌های رسمی درباره‌ مسموم بودن این محموله در اردیبهشت ۱۴۰۲ ؛ یک کمیته فنی نتایج به‌دست آمده در نمونه‌گیری‌ها را «غیر قطعی» دانست و دستور به ترخیص ۴۷ هزار تن از این روغن‌ها را صادر کرد که اکنون وارد بازار ایران شده‌اند.

بیش از 200 تن از روغن های آلوده شرکت نرگس به مخازن ارجاع داده شد

در این رابطه وحید صیفی پور مدیرشرکت روغن نرگس شیراز به «ایلنا» می گوید: این روغن ها که مشکل مسمومیت و تاریخ مصرف داشتند پیرو مستنداتی که موجود است و با حضور نماینده قضایی، نماینده غذا و دارو، نماینده استاندارد و نماینده سازمان غله به مخازن مبدا ارسال شد.

صیفی پور  با بیان اینکه موضوع روغن های آلوده مربوط به سال 1401 است  و در دوره مدیریت او نبوده است، عنوان می کند: این موضوع به سنوات قبل بر می گردد اما براساس مدارک و مستندات این روغن ها که بیش از 200تن بوده است از کارخانه به مخازن مبدا ارسال شده است و هیچ استفاده ای نشده است.

وی خاطرنشان می کند: ورود هر گونه مواد اولیه و روغن با نظارت سازمان غذا و دارو است و در غیر این صورت هیچ روغنی استفاده نمی شود.

صیفی پور با اشاره به اینکه کارخانه نرگس شیراز درحال حاضر مشغول به کار است و مشکلی در تامین مواد اولیه ندارد، عنوان می کند: تلاش ما بر استفاده از مواداولیه سالم و تایید شده است و در این راستا فعالیت داریم.

نظارت در بخش روغن با سازمان جهادکشاورزی است

همچنین مهدی حسنی ،معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت فارس به خبرنگار ما می گوید: درخصوص روغن دو بحث مطرح است و  روغن از خام و نباتی در حوزه تولید و توزیع نظارت با وزارت جهاد کشاورزی است  که در حوزه تنظیم بازار است و در خصوص روغن آلوده از نظر کاشناسی مربوط به حوزه وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به اینکه بررسی محصول کارخانه زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است ، عنوان می کند: در واقع این اطلاعات برای سازمان صمت ارسال نمی شود و براساس دستورالعمل ها نظارت در بخش روغن از وزارت صمت جدا  و به جهادکشاورزی داده شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز