خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

یزد درگیر ریزگردها / پرهیز از خروج غیرضروری از منزل در گروه های حساس

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۲۵۲

ریزگردها هوای شهر یزد و شهرستان‌های استان را در وضعیت ناسالم قرار داده تا ساکنان شهرجهانی نیز درگیر بحران ریزگردها باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، آلودگی هوا ناشی از پدیده ریزگرد که پیش از این استان‌های جنوبی کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌داد در بهار سال جاری آسمان صاف و هوای پاک شهر جهانی یزد را درگیر خود کرده تا بحران ریزگردها در شهر یزد نیز خود را نشان دهد.

اداره کل هواشناسی استان یزد نیز از اسفند سال گذشته مکرر هشدارهای سطح زرد و نارنجی در خصوص وضعیت هوا و وقوع پدیده ریزگرد به مسئولان داد و گروه های حساس را در خطر دانست.

تأثیر خشکسالی ها بر وقوع ریزگردها

رضا برهانی؛ مدیرکل سازمان هواشناسی استان یزد با بیان اینکه وضعیت آلودگی هوا در کل کشور خود را نشان داده اظهار داشت: وقوع توفان و ریزگرد در استان یزد مسبوق به سابقه است اما طی چندسال اخیر با گرم شدن زمین، افزایش دمای متوسط و خشکسالی، پدیده ریزگرد شدت بیشتری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ریزگردهای استان یزد عمدتا از سمت غرب است افزود: ریزگردها ارتباط مستقیم با خشکسالی دارد و در شرایطی که همه کشور درگیر خشکسالی است قطعا ریزگرد، هوا را تحت تأثیر قرار می دهد.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان یزد با بیان اینکه مناطقی از استان تحت تأثیر وضعیت آلودگی و ریزگرد قرارگرفته‌اند ادامه داد: طبق سامانه پیش‌بینی وضعیت جوی هوا، تداوم غبار آلودگی در برخی مناطق استان بویژه مناطق شمالی، شرقی و مرکزی را خواهیم داشت که از بعد از ظهر فردا به تدریج رو به بهبود خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای بعد از ظهر دوشنبه گاهی وزش باد نسبتاً شدید با احتمال گرد و خاک در شهر یزد پیش بینی می شود افزود: وزش بادهای شدید و وقوع پدیده ریزگرد از جمله معضلات استان یزد است که هرساله خسارات پیدا و پنهان فراوانی را به این استان هم وارد می کند و ما در این اداره تنها در سه سطح هشدارهایی را برای مسئولان ارائه می کنیم که متعاقب آن تصمیم گیری لازم را داشته باشند.

برهانی درباره تعطیلی مدارس ناشی از پدیده ریزگرد با تاکید بر اینکه هواشناسی تنها بر اساس سامانه جوی می تواند هشدار صادر کند عنوان کرد: تعطیلی مدارس و تصمیمات مربوط به آلودگی هوا از سوی مسئولین استانی در بخش‌های مختلف گرفته می‌شود.

وی میزان دقت پیش‌بینی‌های هواشناسی استان یزد در کوتاه مدت را بین ۸۵ تا ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: هر چه به عرضهای میانی نزدیک شویم به ویژه در مناطقی مانند یزد که پارامترهای تعیین کننده دیگری نیز نقش آفرینی می‌کند از دقت پیش‌بینی‌ها کاسته و اشتباهاتی هم را در آنها مشاهده می‌شود.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان یزد اظهار داشت: هواشناسی یزد تمام مخاطرات جوی را از ۲۴ تا ۹۶ ساعت قبل از وقوع با دقت پیش بینی و اطلاع رسانی کرده است.

خشکسالی و کاهش سطح پوشش گیاهی عامل ریزگرد

محمدصالح جوکار؛ نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز درباره آلودگی هوای استان و پدیده ریزگرد گفت: گرد و غبار ناشی از خشکسالی‌ها و ناکافی بودن پوشش گیاهی و کاهش سطح پوشش گیاهی باعث به وجود آمدن کانون‌های گرد و غبار و ریزگرد است.

وی با تاکید بر اینکه باید سطح پوشش گیاهی را حفظ کنیم و برای تثبیت خاک به کاشت فضای سبز جدید متناسب و مقاوم به اقلیم گرم و خشک استان اقدام شود افزود: ریزگردها مشکلات جدی را برای مردم ایجاد کرده که لازم است از مسیر دیپلماسی و حقوق بین الملل مقابله با آن دنبال شود.

جوکار با بیان اینکه ریشه پدیده ریزگردها به شکلی که در سال جاری با آن مواجه هستیم به برخی از کشورهای همسایه باز می گردد که پروتکل های بین المللی را زیر پا گذاشته اند بیان کرد: از سوی دیگر منابع آبی محدودی که در منطقه وجود دارد و خشکسالی‌های پی در پی و دست کاری انسان در طبیعت دست به دست هم داده تا برخی از قسمت های کشورهای همسایه فاقد پوشش گیاهی باشد و به منشا ایجاد ریزگردها و گردبادهای منطقه ای تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ریزگردهای کشور ما مربوط به منطقه است عنوان کرد: ریزگردهایی که وارد کشور ما می شود از کشور عراق، ترکیه و بخشی دیگر نیز مربوط به کشور عربستان سعودی است که به طور کلی بخش های عظیمی از کشور ما را دربرمی گیرد.

نماینده مردم یزد در مجلس با تاکید بر اینکه باید جلوی پروژه‌های سدسازی در کشورهای همسایه گرفته شود اظهار داشت: نباید اجازه داد تا منابع آبی غصب شده و این پدیده را تشدید کند لذا باید جلساتی با کشورهای همسایه به طور پیاپی برگزار شده و نگرانی‌های ما منتقل شود.

پرهیز از خروج غیرضروری از منزل در گروه های حساس

وضعیت نامناسب هوا به ویژه هنگام وقوع پدیده ریزگرد حتی با چشم هم قابل ‌رؤیت است و در کمترین میزان هم دید افقی نیز کاهش پیدا می کند که در چنین شرایطی توصیه هواشناسی و مسئولان بهداشت و سلامت جامعه پرهیز از خروج غیرضروری مردم از منزل است.

محسن میرزائی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه استفاده از دوچرخه و هرگونه فعالیت ورزشی به دلیل حجم، تعداد و عمق تنفس در چنین شرایطی آسیب را در پی دارد اظهار داشت: کودکان، افراد مسن و زنان باردار جزو افراد خاص بوده و بیماران حساس، بیماران قلب و عروقی، بیماران متلاء به آسم و بیماران تنفسی نیز باید هشدارها را جدی گرفته و از منزل خارج نشوند.

وی با بیان اینکه ذرات ریز گرد و خاک در هوا سریعا جذب ریه می‌شود افزود: در شرایط غیر اضطراری نباید از خانه خارج شد و تنها در صورتی که ناچار به بیرون آمدن هستیم باید استفاده از ماسک را به طور جد داشته باشیم تا از بروز حوادث ناگوار و بیماری‌های خطرناک جلوگیری شود.

به گزارش ایلنا، گرچه ریزگردها ناشی از پدیده خشکسالی و بی آبی کشور همه استان ها را به شکلی و در مقیاس های کم و زیاد در گیر کرده است اما به وضوح روشن است که باید برنامه ریزی در این خصوص را با همت نخبگان و اندیشمندان در دستور کار قرار داد و از انجام طرح ها با شیوه آزمون و خطا دوری کرد.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز