خبرگزاری کار ایران

در همایش فرآوری سنگ آهن عنوان شد؛

ایران به گورستان ماشین آلات معادن تبدیل شده است/ زیرساخت های معدنی کشور باید تقویت شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۶۴۰

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به وضعیت نامناسب و فرسودگی ماشین آلات معدنی در کشور گفت: ایران به گورستان ماشین آلات معادن تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، ناصر تقی زاده صبح امروز - یکشنبه 8 اسفندماه- در همایش فرآوری سنگ آهن با بیان اینکه بخش معدن ارزش افزوده بالایی دارد اظهار داشت: کشور وسیعی داریم که در ازن معدنی قرار داریم اما در بحث اکتشاف عقب هستیم و به دلیل بوروکراسی اداری فرآیند کار طولانی است.

وی با بیان اینکه در حوزه سخت افزاری و علم روز هم عقب هستیم ادامه داد: در علم روز اکتشافی نیز ضعیف هستیم و اگر بخواهیم اکتشاف را بر اساس سیستم های مالکیتی پیش ببریم سال های زیادی طول می‌کشد.

مدیرعامل شرکت معدنی چادر ملو با بیان اینکه تجربه نشان داده دولت نیز توان ورود به این حوزه و هزینه را ندارد و اصولا نباید ورود کند عنوان کرد: دولت باید پهنه های معدنی را در اختیار شرکت ها بگذارد و اکتشاف از سوی شرکت ها فارغ از موارد و موضوعات مالکیتی دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه اکتشاف اصلی ترین بخش معادن است که در کویر مرکزی ایران مورد توجه است و آینده را نیز تضمین می کند اظهار داشت: تکنولوژی معادن زیرزمینی را نداریم در حالیکه برآوردها نشان از وجود 2 میلیارد تن ذخایر زیرزمینی معدنی است و باید روی این مهم کار کرد.

تقی زاده با بیان اینکه ماشین آلات معادن فرسوده هستند و مملکت ما گورستان ماشین آلات شده است تصریح کرد: اقتصاد ما توان چنین وضعیتی را ندارد و باید برای بهره برداری از معادن بزرگ به سمت تکنولوژی روز برویم و با روش های نوین در این زمینه ورود کنیم که در توان بخش خصوصی نیز هست.

وی با اشاره به اینکه می توان تا 70 درصد از هزینه های اکتشاف و بهره برداری را در معادن بزرگ کاهش داد گفت: با شیوه های گذشته نمی توان در معادن ورود کرد و نیاز جدی است که با ابتکار و نو آوری در این زمینه اقدام کرد و از استهلاک و حتی تحمیل هزینه های گزاف جلوگیری شود.

مدیرعامل چادرملو با بیان اینکه در زیرساخت های بهره برداری از معادن به شدت ضعیف هستیم عنوان کرد: مشکل آب و برق را فولادی ها با راه های مختلف و ایجاد نیروگاه ها حل می کنند و حتی قراردادهای خوبی هم منعقد شده و مباحث زیست محیطی نیز رعایت شده اما خام فروشی از مواردی است که همچنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید به سمت تولید شمش و ورق و فولادهای آلیاژی کیفی هم برویم افزود: امید است برای ابتدای سال آینده در تکمیل زنجیره تولید اقداماتی را راه اندازی خط تولید داشته باشیم و بجای مصرف انرژی در تولید شمش، با تبدیل به ورق های فولادی ارزش افزوده بیشتری را برای کشور به ارمغان بیاوریم.

تقی زاده موضوع حمل و نقل را از دیگر عوامل موثر بر قیمت تمام شده و از نیازهای این حوزه برشمرد و تصریح کرد: باید از حمل و نقل جاده ای به سمت حمل و نقل ریلی برویم و با مشارکت بخش خصوصی در توسعه خطوط راه آهن و دو خطه کردن مسیرها اقدام کنیم که البته حمایت دولت نیز باید در این زمینه جدی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برداشت از معادن باطله های زیادی هم دارد که در نوع خود یک معدن به شمار می رود ادامه داد: باطله 90 میلیون تنی در یکی از معادن که عیار بالای 25 درصد هم دارد باید فرآوری و مورد بهره برداری قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت معدنی چادرملو با بیان اینکه شرکت های معدنی و فولادی این آمادگی را دارند که در این زمینه ها به ویژه فرآوری و افزایش راندمان و تولید در راستای کاهش باطله ها اقدام کنند عنوان کرد: تقویت زیرساخت های حمل و نقل نظیر اسکله و فرآوری بیشتر و بهتر لازمه توسعه صنعت معدنی در کشور است و 55 میلیون تن برداشت عدد چشمگیری در ارزش افزوده خواهد بود که انتظار می رود مورد توجه جدی از سوی دولت نیز قرار بگیرد.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز