خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا تاکید شد؛

ضرورت توجه به حقوق شهروندی گروه‌های خاص در طرح تفصیلی شهر اردبیل / رعایت دموکراسی شهری مدنظر باشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۹۹۳۶

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اردبیل بر ضرورت توجه به حقوق شهروندی گروه‌های خاص نظیر کودکان، معلولان و سالمندان در طرح تفصیلی جدید اردبیل تاکید کرد.

سجاد محمدحسن‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص طرح تفصیلی شهر اردبیل بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر طرح تفصیلی شهر اردبیل بعد از ۱۰ سال مورد بازبینی قرار می گیرد که بر این اساس با توجه به تغییرات جمعیتی، سرانه ها و سطوح آن در شهر از نو پیاده سازی خواهد شد. 

وی با تاکید بر توجه مدیران شهری بر سرانه‌ها و سطوح مختلف خدمات‌رسانی در شهر افزود: ضروری است در سرانه ها برای هر فرد متراژ معینی از کاربری ها در نظر گرفته شود که این امر اصولا با توجه به ویژگی های جمعیتی شهر در طرح تفصیلی اعمال می گردد. 

عضو شورای شهر اردبیل ادامه داد: گروه های سنی و گروه های درآمدی از مهم ترین موارد جمعیتی حساس و مهم هستند؛ این گروه ها شامل گروه های درآمد پایین که اغلب در مناطق کم برخوردار شهر ساکن هستند و گروه های سنی کودکان و سالمندان می باشند که به لحاظ شرایط درآمدی، وضعیت جسمی و روحی خاص خود نیازمند تخصیص کاربری هایی هستند که ضروری است در قالب سرانه ها در طرح های تفصیلی باید منعکس شود. 

محمدحسن‌پور تصریح کرد: تخصیص سرانه های خدماتی از قبیل سرانه های آموزشی، فرهنگی، سرگرمی، فضای سبز و همچنین سرانه های درآمدزا و اقتصادمحور در مناطق کم برخوردار از اهمیت اساسی برخوردار است چراکه عدم تخصیص این سرانه ها باعث بوجود آمدن آسیب های اجتماعی فراوانی در این مناطق می گردد که به کل شهر تسری پیدا می کند. 

این عضو شورا افزود: گروه های سنی کودکان نیازمند سرانه های ویژه پرورشی، فرهنگی، بهداشتی و سرگرمی ویژه ای می باشند؛ همچنین سالمندان از حساس‌ترین اقشار جامعه شهری هستند، این افراد پس از سال ها کار، تلاش و کسب تجربه به مرحله‌ای از زندگی خود رسیده‌اند که نیازمند توجه و آرامش بیشتر و حضور در فضاهای تعاملی و مشارکتی می باشند و همچنین صاحب فکر و مهارت هایی هستند که باید به نسل جوان منتقل کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اردبیل ادامه داد: باید تخصیص سرانه هایی در بخش فرهنگی، رفاهی، سلامت، دورهمی و فضای سبز برای این قشر نیز در طرح تفصیلی جدید شهر مورد توجه قرار گیرد. 

محمدحسن‌پور بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که باید در بازنگری طرح تفصیلی شهر اردبیل مورد توجه قرار گیرد، توجه به تراکم‌های عقلانی و منطقی در ساخت و سازها متناسب با جمعیت محلات و وضعیت معابر می باشد که در این خصوص نیز باید سرانه های لازم پیش بینی شود.

وی توجه شهرداری به حقوق کودکان را در طرح تفصیلی شهر مهم تلقی کرد و گفت: از آنجایی است که در سال ۱۳۸۹ طرح شهر دوستدار کودک در شورای‌عالی استان‌ها به تصویب رسید، تا شهرداری‌ها را در زمینه تحقق "شهر دوستدار کودک" موظف به انجام اقدامات لازم با لحاظ شرایط مقرر در مصوبه کنند این مورد مهم نیز باید در طرح تفصیلی شهر اردبیل گنجانده شود.

عضو شورای شهر اردبیل بر ضرورت توجه به حقوق سالمنان نیز اشاره کرد و گفت: توجه به شهر "دوستدار سالمند" در سند طرح جامع تهران، سال 1386 مصوب گردیده که لزوم توجه به این امر و اهمیت آن ذکر شده است. نکته اساسی در تخصیص سرانه ها در طرح تفصیلی شهر اردبیل و همچنین سرانه فضای سبز شهری نیاز اساسی گروه های خاص شهری و تمامی شهروندان که در سال های قبل مورد غفلت بوده نباید در طرح جدید نیز مورد بی توجهی واقع شود.

محمدحسن‌پور در پایان بیان کرد: در حال حاضر میانگین استاندارد سرانه فضای سبز شهری در کشور 12 مترمربع است که این سرانه در شرایط کنونی در شهر اردبیل 5/7 متر مربع می باشد که با استاندارد کشوری فاصله بسیاری دارد؛ در حالت کلی چه به لحاظ توجه به استانداردسازی سرانه ها در اسناد بالادستی و چه به لحاظ نیاز مبرم جامعه شهری اردبیل، لازم است توجه به سرانه فضای سبز و سرانه خدماتی گروه های ویژه شهری در طرح تفصیلی شهر اردبیل مورد توجه قرار گیرد تا مفهوم دموکراسی شهری بیش از پیش در شهر اردبیل متبلور گردد.

انتهای پیام/
رشید عبدالحسینی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز