خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پیشنهاد طراحی الگوی ازدواج بهنگام متناسب با بوم و عرف هر منطقه در کشور/ «سخت پسند شدن» مهم‌ترین آسیب تاخیر در تاهل

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۵۹۶

تاخیر در ازدواج جوانان تمامیت خانواده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: در چند سال گذشته میانگین سن ازدواج نسبت به سالهای قبل تفاوت چندانی نکرده است و میانگین آن اکنون برای دختران ۲۳ سال و برای پسران ۲۷ سال است. 

حجت الاسلام «مهدی متقی فر» مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد تحقق ازدواج‌های باکیفیت در کنار توجه به آمار کمی ازدواج در کشور توضیح داد: یکی از اقدامات ما توسعه خدمات مشاوره و آموزش‌های پیش از ازدواج است. لازم است این دو عنصر هم در کشور فراگیری داشته باشد و هم فرهنگ آن ایجاد شود و با تحقق این موضوعات، کیفیت ازدواج‌ها بالا می‌رود. توسعه مشاوره پیش از ازدواج و آموزش‌ها، بخصوص آموزش مهارت‌ها و آگاهی‌هایی که زوجین باید به دست بیاورند، از نظر کیفی ازدواج‌ها را ارتقا می‌دهد. 

حجت الاسلام متقی‌فر در مورد بهنگام شدن ازدواج‌ها نیز بیان کرد: بهنگام شدن ازدواج‌ها عوامل مختلفی دارد و صرف بخش فرهنگسازی که ما در حال انجام آن هستیم کفایت نمی‌کند. یکی از عوامل مهم در بهنگام شدن ازدواج‌ها سربازی، اشتغال، مسکن و… است. در واقع در محقق شدن یک ازدواج بهنگام، مقولات مختلفی دخالت دارند. 

او خاطرنشان کرد: برخی عوامل که به صورت موازی با هم وجود دارد مانند همین سربازی رفتن و در عین حال اشتغال داشتن، بر بهنگام اتفاق افتادن ازدواج موثر هستند. در چند سال گذشته میانگین سن ازدواج نسبت به سالهای قبل تفاوت چندانی نکرده است و میانگین آن اکنون برای دختران ۲۳ سال و برای پسران ۲۷ سال است. 

حجت الاسلام متقی فر بیان کرد: در ازدواج بهنگام عوامل مختلفی دخیل هستند که در نهایت به مرور منجر به فرهنگ خاصی می‌شوند. آموزش‌های پیش از ازدواج در انتخاب جوانان و تاکید بر ازدواج بهنگام کمک می‌کند و برای همه جوانان مفید است. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان بازه زمانی مشخصی را برای ازدواج بهنگام تعیین کرد و خارج از این محدوده سنی را خارج از بهنگام بودن ازدواج دانست؟ گفت: شاید بتوان الگویی را مشخص کرد و گفت تا چه سنی اگر ازدواج اتفاق افتاد به صورت کلی بهنگام بوده، چرا که در آن زمان کیفیت ازدواج و فرزندآوری بالاتر است، ولی این الگو در بوم و مناطق مختلف متفاوت خواهد بود. 

حجت الاسلام متقی فر تاکید کرد: همین حالا حدودا مشخص شده که بازه سنی که ازدواج‌ها رخ می‌دهد، در چه سنی است و در کشور ما ازدواج‌ها تقریبا در شرایط بهنگام است و فقط نگرانی ما از این است که ازدواج جوانان از این بازه خارج نشود. ما مجبوریم یک حدود تقریبی را تعیین کنیم که مبتنی بر میانگین کشوری است و عرف آن را می‌پسندد و قابل درک هم هست. یعنی بررسی می‌کنیم که همین حالا بیشترین ازدواج‌ها در چه سنی در دختران و پسران صورت می‌گیرد و می‌توان این بازه سنی را بازه ازدواج بهنگام برای کشور ما اعلام کرد که باز هم تاکید می‌کنم همین میانگین شاید در یک بوم خاص به لحاظ کمی با یک بوم و فرهنگ دیگر در استانی دیگر فرق داشته باشند. 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان ضمن بیان اینکه نمی‌توان گفت اگر کسی ۱۸ سالگی ازدواج کرد، ازدواجش زود بوده یا ۲۵ سالگی برای ازدواج دیر است، افزود: ما برای اینکه بازه زمانی مناسب برای ازدواج را از دست ندهیم، لازم است الگویی در تناسب با بوم و عرف مناطق مختلف طراحی و ارائه کنیم. 

حجت‌الاسلام متقی فر اضافه کرد: کمیسیون ازدواج و خانواده در وزارت ورزش و جوانان در این زمینه فعال است و بررسی مسائل ازدواج از جمله ماموریت‌های آن‌هاست. این کمیسیون در خصوص مضیقه ازدواج یعنی اینکه فرد تمایل به ازدواج دارد، ولی زوجی را که می‌خواهد با او ازدواج کند پیدا نمی‌کند که دلایل مختلفی هم دارد، یا در زمینه سن ازدواج و مسائل آن و… کار می‌کند. در این کمیسیون اساتید مطرح دانشگاه و متخصصان در زمینه ازدواج فعالیت می‌کنند که کارشان بررسی همین چالش‌هاست. بنابراین ما اقداماتی از این دست داشته ایم، ولی برای تعیین میانگین سن ازدواج متناسب با هر بوم و به تفکیک هر استان، کارویژه‌ای داریم که در حال انجام است و پس از تکمیل روند این اقدامات می‌توان نتایجش را اعلام کرد. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در خصوص آسیب‌هایی که متوجه‌ عدم ازدواج بهنگام جوانان می‌شود، عنوان کرد: ازدواجی که بهنگام نباشد، چه برای خانم‌ها چه برای آقایان آسیب‌هایی دارد و مهم‌ترین آسیب سخت پسند شدن به مرور زمان است. وقتی جوان در سنی که باید تاهل را می‌پذیرفت این کار را نمی‌کند، بعد از آن دوره سخت پسند می‌شود و معیارها و توقعات متفاوت می‌شوند و انتظارات افراد از زوج مورد نظرشان عوض می‌شود و طبیعتا انتخاب کردن سخت‌تر خواهد شد. 

حجت الاسلام متقی فر ضمن بیان اینکه یکی دیگر از آسیب‌های به موقع ازدواج نکردن، تاخیر در فرزندآوری است، گفت: زمانی که ازدواج دیر اتفاق می‌افتد، فرزندآوری تحت الشعاع قرار می‌گیرد و شاید این اتفاق ازدواج صورت گرفته را هم که ازدواج بدون مشکلی هم بوده به خطر بیندازد. همچنین نشاط و شادابی دوران جوانی با سایر دوران زندگی متفاوت است و در سنین بالاتر توانایی سر و کله زدن با مشکلات زندگی کاهش می‌یابد. 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان ضمن بیان اینکه گاهی یک پسر جوان برای ازدواج منتظر می‌شود تا ماشین بخرد، خانه دار شود و بعد ازدواج کند در حالی که خیلی وقت‌ها شاهد بوده‌ایم که به دست آوردن بسیاری از این داشته‌ها پس از ازدواج برای افراد محقق می‌شود، ادامه داد: به دست آوردن پس‌انداز و انگیزه برای کسب سرمایه بیشتر برای زندگی، بعد از تاهل بیشتر می‌شود و در دوران مجردی به نظر خیلی سخت‌تر این اتفاقات می‌افتد و خیلی مهم است که جوانان به چنین موضوعات که واقعی هم هست، دقت نظر داشته باشند و ازدواج خود را به چنین دلایلی به تاخیر نیندازند. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با اشاره به آسیب‌هایی که متوجه والدین جوانانی است که در ازدواج فرزندان جوان آن‌ها تاخیر ایجاد شده، اظهار کرد: آن‌ها نیز دچار نگرانی و اضطراب می‌شوند؛ به کلی وقتی در یک خانواده جوان یا جوانانی حضور دارند که ازدواج آن‌ها به تاخیر می‌افتد، تمامیت خانواده تحت الشعاع قرار می‌گیرد. مادر نگران آینده فرزندان جوانش هست، پدر از سوی دیگر دل نگرانی خود را دارد. نگرانی از این منظر است که می‌دانند ازدواج موجب استقلال در فرد می‌شود و رابطه مستقیمی با سلامت روان افراد دارد، ضمن اینکه فرد به رشدی پس از ازدواج دست پیدا می‌کند که تاخیر در ازدواج تاخیر در این رشد را به دنبال دارد. 

متقی فر ادامه داد: البته خانواده نیز نقش مهمی در شکل‌گیری ازدواج‌ها دارند و باید به این اثرگذاری که در انتخاب جوانان، سخت گیر شدن آن‌ها و… موثر است، توجه داشته باشند. رابطه والدین یک فرد جوان با یکدیگر نیز در انگیزه‌مندی فرزندانشان برای ازدواج موثر است. زمانی که پدر و مادر به عنوان الگو رابطه خوبی با هم نداشته باشند و زندگی خودشان موفق از آب در نیامده باشد، در انتخاب‌های یک فرد جوان برای ازدواج و چگونگی تصمیم‌گیری وی در زمینه ازدواج اثرگذار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز