خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران خبر داد:

مراجعه بیش از ۷۰۰ هزار خودرو برای اخذ گواهی معاینه فنی در سال ۱۴۰۲

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۹۲۷

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: در سال گذشته در حدود ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه داشته و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو مراجعه کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، شادی مالکی، مدیرعامل ستاد، مهمان برنامه «صبحانه ایرانی» شبکه دوم سیما با موضوع لزوم انجام معاینه فنی پیش از سفر و معاینه فنی ویژه سرویس مدارس شد. وی در این برنامه به تشریح لزوم انجام معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات و مجموعه اقداماتی که در چند ماه اخیر برای تسهیل در خدمت‌رسانی به شهروندان انجام شده است، پرداخت. 

مالکی در خصوص لزوم انجام معاینه فنی و موارد کنترلی در مراکز معاینه فنی توضیح داد: براساس ماده ۶ قانون هوای پاک، مجلس محترم شورای اسلامی سال ۱۳۹۶ کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم سبک، نیمه سنگین، سنگین و موتورسیکلت موظف هستند در بازه زمانی مشخص به مراکز معاینه فنی مجاز و مورد تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست برای اخذ گواهی معاینه فنی مراجعه کنند و از صحت عملکرد خودرو در زمینه‌های فنی، ایمنی و آلایندگی مطمئن شوند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: در مراکز معاینه فنی، خودروها از دو منظر ایمنی و میزان آلایندگی مورد کنترل و ارزیابی قرار می‌گیرند. در تهران به‌واسطه شرایط خاص آلودگی هوا بدون تردید انجام معاینه فنی و پایش مستمر وضعیت آلایندگی خودروها می‌تواند در کنترل این موضوع موثر باشد. علاوه بر این، در خصوص ایمنی و مسائل فنی هرگونه نقص در سیستم‌های ایمنی خودرو نظیر ترمز و جلوبندی می‌تواند در هنگام سفرهای برون‌شهری و یا حتی ترددهای درون‌شهری باعث بروز حوادث ناگواری شود. بنابراین شهروندان بایستی خارج از الزامات قانونی جهت حفظ سلامت خود و سایر شهروندان به مراکز مراجعه کنند و از داشتن حداقل ایمنی لازم خودروی خود مطمئن شوند.

وی در خصوص وضعیت مراجعات به مراکز معاینه فنی شهر تهران گفت: در سال گذشته در حدود ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه داشته و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو مراجعه کرده‌اند. بیش از ۵۰۰ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که ۱۷ درصد از آن مربوط به گواهی معاینه فنی برتر است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران در توضیح تفاوت معاینه فنی برتر و عادی افزود: بخشی از کنترل‌ها در معاینه فنی به‌صورت چشمی انجام می‌شود، نظیر سلامت چراغ‌های اخطار، وضعیت عملکرد کمربند ایمن، سلامت لاستیک‌ها. این موارد توسط خود مراجعین قابل بررسی است و ما همیشه توصیه می‌کنیم که این موارد توسط راکب پیش از مراجعه کنترل شود. بقیه کنترل‌ها توسط تجهیزات انجام می‌شود. خودرو پس از ورود به سالن معاینه فنی موارد فنی و ایمنی آن شامل وضعیت آلایندگی، هم‌راستایی چرخ ها، سیستم ترمز، کمک فنر و سیستم فرمان کنترل می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در معاینه فنی برتر حدود مجاز آلایندگی سخت‌گیرانه‌تر است. برای مدیریت شهری پایین بودن میزان انتشار آلایندگی خودروها برای تردد در محدوده طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا حائز اهمیت است. به همین واسطه برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر تخفیف ۳۰ درصد عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و طرح کاهش لحاظ شده است. این بسته تشویقی موجب شده است که خودروهای معاف از معاینه فنی با سن کمتر از چهار سال نیز به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

مالکی در توضیح راه‌اندازی خطوط ویژه تصریح کرد: این خطوط جهت کمک و همیاری به افراد ناآشنا با فرایند معاینه فنی، سالخورده و مادر و کودک راه‌اندازی شده است و در این خطوط همکاران در قالب کاردان فنی ضمن ارائه مشاوره فنی لازم، صفر تا صد کار را انجام می‌دهند. شهروندان محترم در این بازه زمانی می‌توانند در سالن‌های انتظار از آموزش‌های شهروندی در حوزه‌های مختلف خودرویی و محیط‌زیست استفاده کنند.

وی در خصوص اهمیت انجام معاینه فنی پیش از سفر و راه‌اندازی میز خدمت ارائه مشاوره فنی گفت: ۷۰ درصد از خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز شهر تهران فاقد نقص هستند و در مراجعه اول قبول می‌شوند. خودروها در صورت نگهداشت صحیح به سهولت در آزمون‌های معاینه فنی قبول می‌شوند. از شهروندان درخواست می‌شود خارج از الزامات قانونی جهت اطمینان از سلامت فنی و ایمنی خودرو پیش از سفر به مراکز مراجعه کنند. طرحی را در یک ماه گذشته اجرا کردیم که براساس آن، خودروها به‌صورت تصادفی متوقف وضعیت آن‌ها از لحاظ داشتن معاینه فنی بررسی می‌شود و در صورت داشتن گواهی معاینه فنی، وضعیت خودروها از منظر وضعیت آلایندگی مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: بررسی‌های میدانی نشان داد که درصد بالایی از خودروهای با سن بالا به رغم داشتن معاینه فنی در آزمون آلایندگی مردود شدند. این موضوع حاکی از این مسئله است که داشتن معاینه فنی سالانه ملاکی برای حفظ شرایط ایمن خودرو در یک بازه یک ساله  نبوده و توصیه می‌شود اگر یک ماه از انجام معاینه فنی خودرو می‌گذرد، راکبین جهت اطمینان از وضعیت سلامت ایمنی، پیش از سفرهای برون‌شهری، مجددا به مراکز برای کنترل خودرو مراجعه کنند. گفتنی است در مراکز میز خدمتی راه‌اندازی شده است که شهروندان خارج از خدمات معاینه فنی می‌توانند به‌صورت رایگان جهت دریافت مشاوره فنی مراجعه کنند.

مالکی در خصوص معافیت معاینه فنی خودروهای نو دوره معاینه فنی توضیح داد: براساس قانون دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید، برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی چهار سال و برای وسایل نقلیه عمومی یک سال تعیین شده است. دوره معاینه فنی برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی سبک و موتورسیکلت یک سال و برای وسایل نقلیه عمومی سبک و سنگین اعم از درون‌شهری و برون‌شهری با عمر ده سال یا کمتر، شش ماه و برای عمر بیشتر از ده سال، سه ماه تعیین شده است.

وی در ارتباط با وضعیت مراجعات موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران گفت: به رغم این که شهر تهران از بضاعت ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت برخوردار است، ولی مراجعات بسیار اندک است. از ۳ تا ۳.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت مشمول معاینه فنی در سال گذشته، کمتر از ۵۰۰ دستگاه به مراکز مراجعه کرده است.

مالکی در خصوص اقدامات شرکت ستاد معاینه فنی در راستای تسهیل در خدمت‌رسانی به شهروندان بیان کرد: جهت مدیریت صف و به حداقل رساندن زمان معطلی شهروندان اقداماتی انجام شده است. در چند ماه اخیر توسعه زیرساخت‌ها و افزایش خطوط معاینه فنی را پس از ۳ سال داشتیم. در بهمن‌ماه سال گذشته ۲ خط معاینه فنی و در چند هفته گذشته ۸ خط سیار معاینه فنی به خطوط اضافه شد. این خطوط سیار دسترسی به این خدمات را در سطح محلات تامین می‌کنند. یکی از محسنات اجرای این خطوط استفاده از زمین‌های بدون استفاده و نقاط بی‌دفاع شهری است که دارای معضلات اجتماعی زیادی بوده و این مکان‌ها به واحدهای خدمت‌رسان تبدیل شده است.

وی افزود: علاوه بر این‌ها، نحوه پذیرش از حضوری به اینترنتی تغییر یافته است. شهروندان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه «تهران من» در کمتر از نیم ساعت در صورت سلامت خودرو نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند. در حال حاضر پذیرش در ۱۰ مرکز معاینه فنی صرفا اینترنتی است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با تاکید بر لزوم ایجاد وحدت رویه برای انجام معاینه فنی در کشور گفت: الزام انجام معاینه فنی تقریبا یک قدمت نیم قرن در کشور ایران دارد. کنترل خودرو با استفاده از تجهیزات از سال ۱۳۷۹ با راه‌اندازی اولین مرکز مکانیزه معاینه فنی خودرو در پارک سوار بیهقی توسط شهرداری تهران انجام شده است و پس از آن در کشور توسعه یافته است. تمام مراکز معاینه فنی کشور تابع قوانین بالادستی مصوب وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط‌زیست هستند و داده‌ها و اطلاعات مربوط به آزمون خودروها در یک سامانه یکپارچه کشوری ثبت می‌شود. اما تهران از لحاظ وضعیت آلودگی هوا دارای مختصات ویژه‌ای است و همه تلاش همکاران این مجموعه معطوف به سلامت، دقت و صحت در خدمات ارائه شده به شهروندان است.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر شهر تهران از بضاعت ۱۷ مرکز ثابت و ۱۵ واحد سیار مختص خودروهای سبک مشتمل بر ۶۴ خط معاینه فنی و ۱۱ خط موتورسیکلت و سه مرکز خطه معاینه فنی خودروهای سنگین برخوردار بوده است و کلیه سالن‌های معاینه فنی علاوه بر ناظر مقیم مجهز به دوربین‌های نظارتی هستند. البته در کنار همه این‌ها مطالبه گری شهروندان نیز حائز اهمیت است. بایستی صحت عملکرد مراکز معاینه فنی برای شهروندان مهم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز