خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری اعلام شد:

به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات امتحان‌ نهایی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۲۹۸

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره تامین امنیت مراکز برگزاری آزمون‌های نهایی توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن زارعی، رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشست خبری خود که صبح امروز در ساختمان رجایی برگزار شد، گفت: آنچه که براساس‌ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر قطعی سابقه تحصیلی منظور شده است به دنبال مرجعیت دادن کتاب درسی و معلم بود. در گذشته اهداف کتاب درسی محجور مانده بود و با این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این خط ریل جابجا شد و آموزش و پرورش به مسیر اصلی برگشت و کتاب درسی به مرجعیت خود بازگشت.

وی ادامه داد: نتایج آموزش نهایی معیاری برای سنجش کیفیت آموزش کشور شد، در حالی که پیش از این این گونه نبود. در حال حاضر نتایج آزمون نهایی به عنوان یک معیار پذیرفته شده است. براساس دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه ارتقای کیفیت آموزش و پرورش باید در صدر اولویت ها باشد در ابتدا وضعیت موجود را شناسایی و تحلیل کردیم و این تحلیل ها در اختیار قرار گرفت تا خلأها و اشکالات شناسایی و برنامه ریزی شد تا این خلأها را برطرف کنند البته رفع این خلأها زمان‌بر است همچنین عوامل دیگری غیر از مدرسه نیز در این کیفیت سنجی تاثیرگذار هستند مانند مناطق مهاجرپذیر که باید برنامه ریزی فراتری برای این مناطق صورت بگیرد. همچنین در سالهایی که آموزش ها به صورت غیر حضوری انجام شد رها شدگی این نوع آموزش باعث شد مشکلاتی برای آموزش ما ایجاد شود. و در ایام کرونا اکثر دانش آموزان مطالب پایه ای تر را به خوبی آموزش ندیده بودند و این موضوع اثرات منفی خود را تا سالها خواهد داشت لذا باید اول این چالش ها را بشناسیم و بعد برای رفع آن برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: در مرحله طراحی سوالات، قرنطینه طراحان انجام خواهد شد و به جهت این است که خدشه ای به آزمون وارد نشود در مرحله اجرا نیز برنامه ریزی برای امنیت آزمون انجام شده است.دستورالعمل حفاظت آزمون مصوبه شد در سال گذشته و امسال هم ابلاغ شده است تامین آزمون ها برعهده وزارت کشور و استانداری ها و فرمانداری ها خواهد بود با رصد فضای مجازی، شبکه هایی که رفتارهای متقلبانه را ترویج می کنند و مقابله با این افراد براساس دستور دادستانی شعبه ویژه برای رسیدگی به این تخلفات تشکیل شده تامین امنیت محیط پیرامونی برعهده فراجا و ضابطان قوه قضاییه است در حوزه ای که ویژه بزرگسالان است به دلیل اینکه افراد از فضای آموزشی فاصله گرفته اند حضور فیزیکی فراجا در این محیط های پیرامونی تصویب شد. همچنین پایداری برق و آب تصویب شد پایداری اینترنت در حوزه های تصحیح مصوب شده است آماده باش فوریت های پزشکی و آتش نشانی نیز ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: وزیر کشور تاکید کردند برنامه ریزی لازم صورت بگیرد تا مشکل خاصی ایجاد نشود و وزارت کشور به عنوان ناظر عمل کند.تمهید مقدمات تا حد مطلوب ایجاد شده اما ممکن است کاستی هایی وجود داشته باشد که در مکاتباتی به مدیران اعلام شده هر گونه کاستی را با تدبیر خود رفع کنند. همه حوزه های اجرا مکلف به داشتن دوربین مداربسته دستگاه‌های راکت ردیاب و دستگاههای آشکارساز و سیگنال یاب مورد نیاز هستند و اگر حوزه ای ندارد باید اعلام کند که قادر به تهیه آن نیست و حوزه جابجا شود. سوالات باید در روز آزمون تکثیر شود و باید دستگاه تکثیر پرسرعت در مدرسه وجود داشته باشد. ۲۴۵ جلسه آموزشی برای عوامل اجرایی برگزار شده است.

وی ادامه داد: برای همه عوامل کارت صادر می شود شیوه نامه ای که تمام ضوابط آزمون قید شده همزمان با برنامه های آزمون به استان‌ها ابلاغ شده است و باید از همه ظرفیت‌ها مانند کانون پرورش فکری کمک بگیرند.

زارعی خاطر نشان کرد: جلسات تبیینی برای دانش آموزان و اولیا برگزار شد. تلاش ما این است که خانواده و دانش آموز دغدغه ای نداشته باشند. مبنای طراحی سوالات صرفا کتاب درسی است و نیازی به کتاب‌های کمک آموزشی و کلاسهای کمک آموزشی ندارند. ارزشیابی جز فرایند یادگیری است و قرار نیست ما موضوعی را بر دانش آموزان تحمیل کنیم و مبنای طراحی براساس یادگیری است و دانش آموزان یادگیری را مبنا قرار دهند و نه اینکه به حفظیات توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: در سال گذشته هر فردی که تصویر سوالات را منتشر کرده بود، شناسایی و با آنها برخورد شد امسال نیز تدابیری در خصوص عدم انتشار تصویر سوالات در نظر گرفته شده است. به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد.

زارعی خاطرنشان کرد: شناسایی شبکه هایی که درخصوص تخلف و اغواگری در امتحانات هستند از شبکه های امنیتی شروع شده است و به شدت با این شبکه ها برخورد می شود.

وی درباره برگزاری آزمون توسط سازمان ملی سنجش در سال آینده ادامه داد: سالها سازمان سنجش آموزش کشور با این عنوان فعالیت می کرد و تنها کاری که انجام نمی داد همین کار بود و کارهای اجرایی مانند برگزاری آزمون انجام می داد. خلائی که در کشور وجود دارد و ارتباط بین آموزش عمومی و آموزش عالی و آموزش عالی و بازار کار باید یک رصد دقیقی انجام شود. رصد و نظارت باید حاصلش این باشد درصورتی که اشکالی ایجاد شده سریعا هشدار دهد تا با برنامه ریزی سریعا به ریل اصلی بازگردد‌. از همین رو یک مرجعی نیاز بود تا این رصد و کار را انجام دهد چراکه سازمان سنجش علیرغم ماموریتی که دارد اما این کار را انجام نمی دهند و در این کار توفیق نداشته است. به همین جهت این تصمیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و تصمیم کاملا هوشمندانه ای بود تا این خلأها در کشور پوشش داده شود.

وی درباره اجرای آزمون گفت: تشکیل این سازمان بنا به اجرای آزمون نبوده است چراکه آزمونها در حال حاضر ساری و جاری است و هیچ اشکالی در اجرای آزمون نداریم که بر مبنای آن این تصمیم گرفته شود. لذا اولا سازمان هنوز استقرار پیدا نکرده و سرپرست تعیین شده است و اینگونه نیست که در برخی از رسانه ها مطرح شده که سازمان سنجش ارتقا پیدا کرده، بلکه در اساسنامه آمده است که سازمان سنجش امکانات خود را در اختیار این سازمان قرار دهد یعنی باید سازمانی تشکیل شود و امکانات سنجش در اختیار آن قرار بگیرد که در حال حاضر به تشخیص رییس جمهور آقای پورعباس سرپرست آن انتخاب شده اند که مشترک بین این دو سازمان است و به این معنی نیست که سازمان سنجش ارتقا پیدا کرده است و سازمان مکلف است که تمام امکانات منابع و نیروی انسانی خود را در اختیار این سازمان ملی قرار دهد همچنین سایر دستگاه‌ها که در این راستا ماموریت دارند باید به این سازمان کمک کنند و ما هم به این سازمان کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز