خبرگزاری کار ایران

دهقان در نشست خبری اعلام کرد

شهرداری ساختمانهای ناایمن درتملک بنیادرا اعلام کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۸۷۶

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در نشست خبری امروز خود، جزئیاتی از ۳ ماموریت‌ اصلی بنیاد مستضعفان در مناطق محروم کشور را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، حسین دهقان در نشستی خبری با اصحاب رسانه با تشریح سیاست‌های محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان در مناطق محروم کشور اظهار کرد: ماموریت اصلی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، آبادانی مناطق محروم بوده است و در محرومیت زدایی باید شاخص‌هایی تعریف کرد تا میزان محروم و محرومیت با این شاخص‌ها سنجیده شود؛ چراکه مبنا و پایه انقلاب اسلامی توجه به مستضعفان بوده و این توجه به مستضعفان ادامه پیدا کرده است.

 

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب به موضوع محرومیت‌زدایی و توسعه آبادانی مناطق محروم توجه می‌شد و از این رو وزارت جهاد سازندگی شکل گرفت و عمده اقدام این وزارتخانه توسعه زیرساخت‌های مناطق محروم بود؛ اما پس از ادغام وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی، در نهاد ریاست‌جمهوری، نهادی برای توجه به مناطق محروم شکل گرفت که هنوز هم فعال است. 

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با بیان اینکه تاکنون نظام به بیش از ٩٨ درصد روستاها و مناطق دور از شهرها، دسترسی آب، برق، گاز و راه‌های مواصلاتی داده، گفت: هر چند در این مناطق زیرساخت‌هایی مانند مدرسه ساخته شده ولی بعضا همین مدارس یا فاقد معلم هستند یا معلمان حاضر در این مناطق به رغم همه تلاش‌ها و اقدامات فداکارانه، فاقد برخورداری از امکانات لازم برای آموزش به دانش آموزان محروم هستند؛ لذا به دنبال این هستیم در یک فضای ذهنی متفاوت، شرایطی برای تحقق و پاسخگویی به این نیازها ایجاد کنیم که منطبق بر نتیجه‌گرایی و اثربخشی باشد.

دهقان با تأکید بر اینکه ما بنا نداریم در یک جغرافیا و گستره بی حد و مرز با اتکا به منابع محدودمان عمل کنیم و بر همین اساس، تمرکزمان بر نقاط خاص و قابل سنجش خواهد بود، گفت: برای توانمندسازی مناطق محروم سه عنصر کلیدی را در نظر گرفته‌ایم که اولین محور، آموزش است. چراکه بخشی از آموزش، کسب مهارت‌هایی است تا افراد با تکیه بر آن بتوانند شغلی پایدار داشته باشند؛ چراکه اگر اشتغال پایدار در منطقه‌ای وجود نداشته باشد شاهد مهاجرت خواهیم بود و آمارهای نامطلوب نشان می‌دهند که بیش از ٢٠ میلیون نفر در ایران حاشیه نشین هستند. لذا اگر در منطقه‌ای امکانات و شغل وجود داشته باشد مردم هیچ دلیلی برای مهاجرت ندارند.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با بیان اینکه آموزش را با نگاه عدالت آموزشی دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: این بدان معناست که همین آموزش دانش آموزان تهرانی در مناطق کم برخوردار هم باید به درستی برقرار باشد. در این موضوع بهره گیری از فناوری‌های نوین اهمیت دارد تا بتوانیم برای دانش آموزان دسترسی سهل‌، فراگیر و ارزان در حوزه آموزش ایجاد کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه در کنار بخش آموزش، استعدادیابی را هم دنبال می‌کنیم، افزود: ما تلاش خواهیم کرد دانش آموزان مستعد را برای رشد استعدادهایشان یاری داده و تا پایان این مسیر آنها را همراهی کنیم. چراکه معتقدیم آنهایی که در جغرافیای محدود زندگی کرده‌اند ذهن و استعدادشان محدود نیست. بر همین اساس به دنبال آن هستیم که با بهره‌مندی از هوش مصنوعی در مناطق محروم استعدادسنجی کرده و بر روی استعداد دانش آموزان مستعد، سرمایه گذاری کنیم.

دهقان تاکید کرد: البته در این زمینه بنا نداریم که جایگزین نظامات رسمی کشور شویم بلکه نقش حمایت گر خواهیم داشت.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با اشاره به بازماندگان از تحصیل در مناطق محروم گفت: متاسفانه تعداد بازماندگان از تحصیل در مناطق محروم بسیار است چراکه بعضا کودکان و نوجوانان عهده‌دار تامین معیشت خانوار هستند و همین باعث می‌شود که ترک تحصیل کنند یا بازمانده از تحصیل شوند.

وی ماموریت دیگر بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در این حوزه را ماموریت در حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از کمک‌های ما در مناطق محروم کمک به زنان باردار قبل از زایمان و پس از زایمان و کمک های دارویی و حمایت‌هایی در حوزه پیشگیری و درمان و حتی تغذیه مادر و کودک است تا نسل سالمی در آینده داشته باشیم.

دهقان ادامه داد: علاوه بر این با توجه به انعقاد تفاهم نامه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز سعی می‌کنیم در زمینه غربالگری بیماری‌های دهان و دندان، چشم و بیماری‌های فراگیر در این مناطق نیز کمک‌رسانی کنیم.

 وی افزود: موضوع بعدی در توانمندسازی این مناطق، بُعد اقتصادی این مناطق محروم است و ما با کمک به توانمندسازی افراد، به دنبال حمایت از ایجاد و توسعه مشاغل خلاق و خانگی خواهیم بود و تلاش می‌کنیم که مناطق جغرافیایی را تفکیک کنیم تا هر نهاد حمایتی، محور توانمندسازی در چند استان باشد. 

دهقان گفت: موضوع دیگر ایجاد کارگاه‌های مولد و بنگاه‌های کوچک در این مناطق است و به دنبال این هستیم زنجیره فعالیت‌های بنیاد را در این مناطق توسعه دهیم و با بورسی کردن این شرکت‌ها، مردم را سهام دار کنیم تا درآمد پایدار داشته باشند.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در مورد تنوع رشته‌ فعالیت‌های بنیاد گفت: در حال حاضر رشته فعالیت‌های بنیاد بسیار متعدد است در حالی که برخی از این رشته فعالیت‌ها در حد و شأن این مجموعه نیست و برهمین اساس تصمیم گرفتیم رشته‌ فعالیت‌های بنیاد را محدود کنیم و برخی ‌را به بخش خصوصی  واگذار می‌کنیم و ظرفیت‌های خود را با سایر نهادها نیز مبادله می‌کنیم.

وی افزود: مردم باید در فعالیت‌های اقتصادی کشور مشارکت کنند و عامل و بهره‌وری را در جامعه توسعه دهیم. بنابراین در رشته فعالیت‌هایی می‌مانیم که مردم قادر و مایل به فعالیت و حضور در آن نباشند حتی گاهی دولت بخاطر محدودیت منابع و اعتبار نمی‌تواند به آن ورود کند؛ لذا درنظر داریم در هر حوزه‌ای که وارد می‌شویم، زمانی که آن مجموعه به بلوغ صنعتی و سازمانی رسید از آن خارج شویم.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی درباره ساختمانهای ناایمن در تملک بنیاد گفت: بنیاد ۳ مجموعه ساختمان ناایمن در تهران دارد که از شهرداری درخواست کرده‌ایم مانع فعالیت این ساختمان‌ها شود و عدم امکان تداوم فعالیت این ساختمان‌ها را به صورت رسمی اعلام کند. 

وی با اشاره به اینکه این ساختمان‌ها امکان ایمن سازی ندارند افزود: به عنوان مثال ساختمان آلومینیوم بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و قابلیت استحکام‌بخشی و ایمن‌سازی ندارد ولی ما اجازه نمی‌دهیم پلاسکوی دیگری تکرار شود. برهمین اساس با شهردار تهران مذاکراتی صورت گرفته و درخواست کردیم ناایمن بودن ساختمان‌ها را اعلام کند تا ما بتوانیم اقدامات لازم برای ایمن‌سازی را انجام دهیم.

 دهقان ادامه داد: در همین راستا نامه‌ای هم  برای رئیس قوه قضاییه خواهیم نوشت و از ایشان پیگیری موضوع را درخواست می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره هک شدن بخشی از سامانه‌های بنیاد مستضعفان گفت: باید قبول کنیم که سامانه‌های ما امنیت لازم را نداشت و باید سطح تکنولوژی و جنبه امنیتی بیشتری را رعایت می‌کردیم؛ اما بعد از این اتفاق تمام مجموعه‌ها و متخصصان داخلی فعال در حوزه امنیت ارتباطات فعال را فراخواندیم تا به بررسی موضوع بپردازند تا مشخص شود از کجا خوردیم و با چه ابزاری هک شدیم و برای جلوگیری از اتفاقات مجدد باید چه اقداماتی انجام دهیم.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی یادآور شد: در این زمینه سطح دانش بنیاد هم سطح دانش ملی است؛ اما بنیاد در این حوزه اقدام جدی انجام داده ‌است تا هم در جنبه سخت افزاری و هم از جنبه نرم‌افزاری امکان هک را از بین ببریم. البته باید در نظر داشته باشیم که هیچ ارگان و کشوری از هک مصون نیست و حتی صاحبان این تکنولوژی در آمریکا و اسراییل هم درگیر این موضوع می‌شوند. 

وی با بیان اینکه مدعی امنیت صد در صدی نیستیم، افزود: می‌توانیم بگوییم ریسک این حوزه را به صورت جدی کاهش می‌دهیم و این اقدام را در بنیاد آغاز و هسته اولیه آن ایجاد شده که می‌تواند نقشی ملی ایفا کند.

بر اساس گزارش مرکز رسانه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، دهقان در خصوص فعالیت‌های صادراتی این بنیاد و سهم درآمدهای ارزی در محرومیت زدایی‌ها گفت: بنیاد هیچ فعالیت برون مرزی ندارد البته شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد محصولات خود را صادر می کنند که به معنای فعالیت‌های برون مرزی نیست. طبیعتاً هر بنگاهی در حوزه اقتصادی صادرات دارد و  اساس مبنای کار ما در بنیاد این است که باید در حوزه های اقتصادی فعال باشیم تا درآمد پایدار و مکفی برای مأموریت اصلی که محرومیت زدایی است، داشته باشیم و هر درآمدی که کسب کنیم به حوزه توانمندسازی محرومان و آبادانی مناطق محروم اختصاص پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز