خبرگزاری کار ایران

رشد چشمگیر فعالیت‌های جهادی در دوران کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۵۸۰۱

رییس دبیرخانه ستاد مرکزی فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به پیشرفت کمی و کیفی دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه فعالیت‌های جهادی عنوان کرد: با شیوع کرونا در کشور بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تعطیل یا محدود شد اما انجام فعالیت‌های جهادی در این ایام نه تنها کاهش پیدا نکرد که با رشد ۳۰ درصدی مواجه شد. به طوری که فعالیت‌های جهادی در دوران کرونا رشد رشد بالا و چشمگیری داشت.

به گزارش ایلنا از وبدا، سید نصرت‌الله موسوی درباره فعالیت‌های جهادی در ایام کرونا بیان کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ شاهد اوج فعالیت‌های جهادی در دانشگاه‌های علوم پزشکی بودیم اما با شروع کرونا در بهمن ۹۸ فعالیت‌های جهادی دستخوش تغییر شد. در همان زمان تلاش شد تا فعالیت‌های جهادی تعطیل نشود بلکه محدود شود. به همین دلیل انجام این فعالیت‌ها به جای خدمت‌رسانی در مناطق محروم به ارائه خدمت به دانشجویان، گندزدایی خوابگاه‌ها و تولید ماسک و اقلام بهداشتی هدایت شد. این فعالیت‌ها با همکاری قرارگاه شهید سلیمانی به طور گسترده در کشور صورت پذیرفت و تاثیرات فراوانی داشت. علاوه براینکه دانشجویان در زمینه واکسیناسیون عمومی بسیار تاثیرگذار وارد میدان شدند.
 
وی با اشاره به پیشرفت کمی و کیفی دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه فعالیت‌های جهادی عنوان کرد: با شیوع کرونا در کشور بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تعطیل یا محدود شد اما انجام فعالیت‌های جهادی در این ایام نه تنها کاهش پیدا نکرد که با رشد ۳۰ درصدی مواجه بودیم. به طوری که فعالیت‌های جهادی در دوران کرونا رشد بالا و چشمگیری داشت.
 
موسوی درباره آمارهای ثبت‌شده امسال در بازه زمانی ترم اول در سامانه فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت بیان کرد: از ابتدای شهریورماه تا نیمه بهمن‌ماه ۱۴۰۰ یعنی در بازه زمانی ترم اول دانشگاه حدود ۴۰۰ فعالیت جهادی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ثبت شده است. البته هنوز به این آمار فعالیت‌های دهه فجر اضافه نشده که همواره در دهه فجر با جهش فعالیت‌های جهادی وعام‌المنفعه مواجه هستیم.
 
وی افزود: در این بازه زمانی بیش از ۵۰ هزار نفر شرکت‌کننده اعم از دانشجو، کارکنان و اعضای هیئت علمی حضور داشتند و تعداد کل خدمت‌گیرندگان ۴۸۵ هزار و ۳۶۳ نفر بود. این آمار به  تفکیک خدمت‌گیرندگان در زمینه درمانی عمومی ۱۶۳ هزار و ۶۴۵ نفر، درمانی تخصصی ۸۳ هزار و ۲۶۰ نفر، دندانپزشکی ۷هزار و ۱۸۱ نفر، بهداشتی ۱۷۱ هزار و ۲۸۴  نفر، آموزش بهداشت ۲۸ هزار و ۳۱۴ نفر، فرهنگی ۱۷ هزار و ۷۴۷ نفر، مشاوره ۱۰ هزار و ۲۳۶ نفر بوده است و ۳ هزار و ۷۱ نفر نیز از کلینیک‌های سیار دندانپزشکی خدمت‌ دریافت کرده‌اند.
 
رییس دبیرخانه ستاد مرکزی فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت درباره اردوهای جهادی در اسفندماه و نوروز ۱۴۰۱ گفت: تاکنون گزارش منفی درباره فعالیت‌های جهادی دریافت نکرده‌ایم و شیوه‌نامه‌های بهداشتی به خوبی در بین گروه‌های جهادی رعایت شده است. اگر هم مواردی باشد با تذکر به سرعت حل و فصل می‌شود. همواره در بین گروه‌های جهادی نماینده‌ای از سوی ستاد فعالیت‌های جهادی شرکت می‌کند که ناظر بر رعایت شیوه‌نامه‌ها است. معاون فرهنگی و دانشجویی به عنوان رییس ستاد و مدیر فرهنگی به عنوان دبیرستاد ناظر این اردوها هستند. در هر اردویی رییس یا دبیر ستاد و یا نماینده‌ای از ستاد حضور دارند تا این نظارت به طور کامل انجام شود.
 
وی ادامه داد: طبق جلسه اخیر ستاد ملی کرونا تزریق سه دوز واکسن برای سفرهای نوروزی و اردوی راهیان نور ضرورت دارد و اجازه تردد به کسانی که تست pcr منفی داشته باشند داده می‌شود. به همین منظور ستاد کرونای استان‌ها مخیر شده‌اند تا به فعایت‌های جهادی در استان خود اجازه فعالیت بدهند یا اجازه ندهند. باتوجه به این که شرایط عمومی کشور از قرمز خارج شده و به سمت زرد و آبی رفته است انتظار داریم تا در فصل بهار فعالیت‌های جهادی رونق زیادی پیدا کند.
 
موسوی همچنین اشاره کرد: اردوهای راهیان نور فرصتی هستند تا فعالیت‌های گروه‌های جهادی در حوزه خدمت‌رسانی سلامت و تبلیغ فرهنگ ایثار و شهادت رونق و گسترش زیادی پیدا کند. این اقدامات در راستای راهبرد ۱۰ و ۱۳ سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
 
رییس دبیرخانه ستاد مرکزی فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود از برگزاری جلسه ستاد فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت پس از گذشت حدود پنج سال خبرداد و بیان کرد: بیش از ۵ سال است که جلسه ستاد فعالیت‌های جهادی وزارت بهداشت تشکیل نشده است. قرار است دومین جلسه این ستاد اسفندماه همین امسال برگزار شود. باتوجه به اینکه ستاد وزارت بهداشت سیاستگذار اصلی این حوزه است برگزاری چنین جلسه‌ای ضرورت بالایی دارد. در این جلسه وزیر بهداشت، معاونان آموزش، معاون فرهنگی و دانشجویی، مدیرکل فرهنگی، رییس جامعه پزشکی و رییس دبیرخانه ستاد مرکزی اردوهای جهادی وزارت بهداشت و... نیز حضور خواهند داشت.
 
موسوی فعالیت‌های جهادی را تبلور فرهنگ ایثار و جهاد و عامل رشد اخلاق و معنویت دانست و گفت: در جشنواره ملی دانشجوی فداکار عموما به افرادی می‌رسیم که فعالیت‌های جهادی خوبی انجام داده‌اند اما این افراد نمی‌پذیرند که مورد تقدیر قرار گیرند. چرا که آن‌ها به فعالیت گروهی معتقدند و علاقه‌دارند تا فعالیت‌هایشان در گمنامی بماند و خودشان را مطرح نکنند. بهترین جایگاه برای ارتباط بین اساتید و فعالیت‌های دانشجویان و اساتید در حین فعالیت‌های جهادی است. چرا که در این ایام فرصت مناسبی برای ارتباط اخلاقی و معنوی عمیقی بین استاد و دانشجو شکل می‌گیرد.
 
وی در پایان بیان کرد: وظیفه دارم از تلاش‌های ستاد فعالیت‌های جهادی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور که ایثارگرانه به خدمت بی‌منت خود جهت کاهش آلام کوشیدند تشکر و قدردانی ‌کنم. حمایت‌های خیرین حوزه سلامت که همواره یاریگر گروه‌های جهادی هستند بسیار کارگشا بوده و از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان که در بسیاری از مناطق محروم به کمک گروه‌های جهادی آمدند تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود تشکر می‌کنم. اعتقاد دارم همچنان برای ارائه خدمات سلامت به مردم، نیازمند کار گروهی و درون و برون‌سازمانی هستیم تا ساماندهی بهتری برای امور عام‌المنفعه صورت دهیم.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز