خبرگزاری کار ایران

ادامه اعتراض کارگران خودروسازی آمریکا؛ این‌بار علیه تبعیض و حقوق نجومی مدیران ارشد شرکت‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۰۶۳

مدیرعامل‌های آمریکایی ۵۰۰ برابر کارگران ماهر دریافت می‌کنند

کارگران آمریکایی می‌گویند تنها بدون پاداش و مزایای قانونی و فراقانونی، خانم بارا مدیرعامل کارخانجات خودروسازی منطقه دیترویت از حقوق پایه ماهی ۲ میلیون دلاری برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از شبکه سی. ان. ان آمریکا، اعتراض کارگران آمریکایی صنایع خودروساز باز هم ادامه یافته است. این اعتراضات البته در قالب کمپین افشای حقوق نجومی مدیران عامل شرکت‌های بزرگ خودروساز تداوم یافته است. 

کارگران خودروسازی آمریکا پس از سال‌ها توقف افزایش میزان دستمزد، نسبت به افزایش بسیار زیاد حقوق مدیران میانی و مدیران عامل شرکت‌های خودروساز اعتراض خود را نشان دادند. 

طبق این گزارش، دستمزد گزاف مدیرعامل شرکت کرایسلر باعث افزایش موج ناامیدی و احساس خشم و تبعیض در میان کارگران این شرکت در شعبه دیترویت آمریکا شده است. 

یکی از کارگران در گفتگو با سی. ان. ان می‌گوید: اینطور نیست که کسی توقع داشته باشد که روسا مانند بقیه حقوق بگیرند، اما شکاف بین رتبه و درجه با سرعت نگران‌کننده‌ای برای چندین دهه افزایش یافته است. هر چند سال شاید فاصله بین مزد کارگران و مدیران چند برابر بیشتر می‌شود، به طوری که دستمزد کارگران معمولا کمتر از نرخ تورم رشد دارد. 

به گفته مؤسسه مطالعه سیاست‌های اقتصادی ایالات متحده، از سال ۱۹۷۸، دستمزد مدیران عامل منصوب شده توسط سهامداران و مالکان در شرکت‌های صنعتی در میان ۳۰۰ شرکت بزرگ آمریکا ۱۴۶۰ (بیش از ۱۴ برابر) به نسبت سایر نیروهای این شرکت‌ها افزایش یافته است، در حالی که دستمزد کارگران تنها ۱۸ درصد افزایش یافته است! 

بر اساس گزارش EPI، در همان دوره، پاداش آن مدیران عامل ۳۷ درصد سریعتر از رشد بازار سهام رشد کرد. 

در زمان دموکرات‌ها و علی الخصوص باراک اوباما که توسط جمهوری خواهان برچسب چپگرایی دریافت می‌کنند، این شکاف شتاب بیشتری پیدا کرد. 

اوباما برای نجات صنعت خودرو، اتحادیه‌های کارگری را مجاب کرد به طور موقت تعدیل و رشد دستمزدها را متوقف کنند و از برخی مزایای بازنشستگی و مراقبت‌های بهداشتی صرف‌نظر کنند و در مقابل مشوق‌هایی را به مدیران عامل و صاحبان سرمایه داد که درآمد آن‌ها را در مقایسه با سایرین افزایش داد. 

درحالی که سال گذشته کارگران آمریکا با تورم ۱۰ درصدی نیز دست به گریبان بودند، مدیران پاداش‌های هنگفت مختلف برای تولید دریافت کردند. این درحالی است که با کاهش تورم آمریکا به ۴ درصد نیز اتفاق خاصی در مزد کارگران رخ نداد. 

در همان دوره، دستمزد مدیرعامل در سه خودروساز بزرگ دیترویت - جنرال موتورز، فورد و کرایسلر، شرکت مادر تخصصی استیلانتیس - به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش یافت. حالا آنچه کارگران اعتصابی غول‌های خودروساز آمریکا طلب می‌کنند همین میزان افزایش مزد است. 

مدیرعامل جنرال موتورز، مری بارا، پردرآمدترین مدیر اجرایی در میان سه بزرگ، سال گذشته حدود ۳۰ میلیون دلار (یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان) دریافتی داشته است که نشان دهنده افزایش ۳۴ درصدی نسبت به سال گذشته است. حقوق ماهیانه نزدیک ۳ میلیون دلار این مدیرعامل درحالی است که کارگران ماهر و رده بالا و با سابقه این شرکت مزد ۶ هزار دلاری دریافت می‌کنند که یک فاصله ۵۰۰ برابری را نشان می‌دهد. 

انتقادات از پاداش تعیین شده توسط هیئت مدیره خودروساز مربوط البته محدود به این نیست. کارگران می‌گویند تنها بدون پاداش و مزایای قانونی و فراقانونی، خانم بارا مدیرعامل کارخانجات خودروسازی منطقه دیترویت از حقوق پایه ماهی ۲ میلیون دلاری برخوردار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز