خبرگزاری کار ایران

جوابیه سازمان تامین اجتماعی به گزارش «کارگران ساختمانی هنوز بیمه نشده‌ اند»

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۸۵۵۲

سازمان تامین اجتماعی عطف به مطلب منتشر شده توسط این خبرگزاری در تاریخ سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ با عنوان «نارضایتی از عملکرد وزارت کار و تأمین اجتماعی: کارگران ساختمانی هنوز بیمه نشده‌اند» جوابیه‌ای را ارسال کرد.

به گزارش ایلنا، سازمان تامین اجتماعی عطف به مطلب منتشر شده توسط این خبرگزاری در تاریخ سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ با عنوان «نارضایتی از عملکرد وزارت کار و تأمین اجتماعی: کارگران ساختمانی هنوز بیمه نشده‌اند» جوابیه‌ای را ارسال کرد. 

متن این جوابیه که طبق قانون مطبوعات به‌طور کامل در ادامه می‌آید، به شرح ذیل است: 

در پاسخ به مطلب منتشر شده در آن خبرگزاری و ادعای نادرست مطرح شده در زمینه این که در دولت سیزدهم، تعدادی از کارگران ساختمانی از شمول بیمه کارگران ساختمانی حذف شده‌اند، به اطلاع می‌رساند پالایش کارگران ساختمانی واقعی از افرادی که به‌‎ناحق از حمایت دولتی در این زمینه بهره‌مند شده‌اند، اقدام جدیدی نبوده و از وظایف و مأموریت‌های قانونی این سازمان است. 

پالایش و شناسایی کارگران ساختمانی واقعی، روندی همیشگی است و طبق تبصره ۶ اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، سازمان تأمین‌اجتماعی مکلف است با هماهنگی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور و راه و شهرسازی از محل منابع حق بیمه سهم کارفرمایی؛ با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و همچنین بهره‌مندی از سامانه رفاه ایرانیان و سایر سامانه‌های مرتبط، نسبت به شناسایی دقیق کارگران شاغل در امر ساختمان در دوره اشتغال اقدام کند. در اجرای این تکلیف قانونی، سازمان تأمین‌اجتماعی با جدیت برای احقاق حقوق قانونی کارگران ساختمانی واقعی، بازرسی از محل اشتغال و همچنین بهره‌مندی از سامانه‌های مختلف برای صحت‌سنجی را در دستور کار قرار داده است تا کارگران ساختمانی واقعی از خدمات تأمین‌اجتماعی برخودار باشند. 

طبق قانون اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، کارگر ساختمانی فردی است که به‌صورت مستقیم در امر ایجاد یا توسعه، احداث یا افزایش تراکم ساختمان، تخریب و نوسازی بنا و تعمیرات اساسی اشتغال دارد و دارای کارت مهارت فنی و حرفه‌ای در این رشته از سازمان فنی و حرفه‌ای است. شایان ذکر است در قانون اخیر استفاده دارندگان موافقت اصولی، پروانه کسب، کارت بازرگانی و کارگران شاغل در کارگاه‌های صنفی، صنعتی و موارد مشابه غیرمرتبط از خدمات بیمه‌ای موضوع این قانون، ممنوع است و در صورتی‌که توسط سازمان تأمین‌اجتماعی احراز شود فرد بیمه‌شده در شغل ساختمانی تعریف شده اشتغال نداشته است، متقاضی مکلف است ظرف یک ماه نسبت به پرداخت بیست درصد (۲۰٪) سهم کارفرمایی برای مدت مربوطه اقدام کند، در غیر این‌صورت سوابق بیمه‌ای فرد متخلف، متناسب با مدت‌عدم اشتغال حذف خواهد شد. 

قانونگذار، همچنین تأمین‌اجتماعی را مکلف کرده است که ۷ درصد سهم حق بیمه را از کارگر ساختمانی اخذ و سهم کارفرمایی را از محل ۲۵ درصد مجموع عوارض شهرداری پروانه‌های ساخت دریافت کند. لیکن متأسفانه از تاریخ اجرای قانون جامع بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی؛ به‌دلیل نرخ پایین حق بیمه پرداختی این قشر، افرادی که هیچ فعالیتی در این حوزه ندارند نیز برای استفاده از این نوع بیمه ثبت‌نام کرده و بعضاً در بررسی‌های به عمل آمده مشاهده می‌شود که حتی افرادی با مشاغلی غیرکارگر ساختمانی که واقعاً در امر ساختمان اشتغال به‌کار نداشتند، از مزایای مقرر در قانون یادشده به‌صورت من‌غیرحق استفاده می‌کردند که منجر به تضییع حقوق بیمه‌شدگان واقعی می‌شد. خوشبختانه در حال حاضر سامانه‌های مختلفی در حوزه کسب و کار وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان کارگران واقعی را که در امر ساختمان اشتغال مستقیم دارند، شناسایی و به آن‌ها خدمات ارائه کرد. 

با توجه به اطلاعات ارائه‌شده، مجدداً تأکید می‌نماید سازمان تأمین‌اجتماعی نه‌تنها هیچ کارگر ساختمانی واقعی را از فهرست افراد مشمول این بیمه حذف نکرده و نمی‎کند؛ بلکه حتی زمانی‌که کارگران غیرواقعی شناسایی و حذف می‌شوند، ظرفیت جدیدی برای جایگزین کردن کارگران واقعی به جای این افراد فراهم می‌شود. در حال حاضر، بیش از ۷۰۰ هزار کارگر فعال ساختمانی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی وجود دارد و نزدیک به ۹۰هزار نفر از این کارگران نیز با احراز شرایط قانونی، مستمری‌بگیر تأمین‌اجتماعی شده‌اند که همه ماهه به آن‌ها مستمری پرداخت می‌شود. 

همچنین قانونگذار در بند «ح» قانون اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، سازمان تأمین‌اجتماعی را مکلف کرده است معادل و متناسب با درآمدهای این قانون، کارگران ساختمانی متقاضی را پس از بررسی مدارک و احراز اشتغال به‌عنوان کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهد و این سازمان با وجود کسری منابع مربوطه در جهت رضایتمندی متقاضیان بیمه کارگر ساختمانی، روند پذیرش این دسته از عزیزان را در دستور کار قرار داده و امید است به تدریج با انجام ساماندهی و پالایش افراد غیرواقعی نسبت به پذیرش و جایگزینی آنان در زمره بیمه کارگران ساختمانی اقدام لازم صورت پذیرد. 

در ضمن آن‌دسته از افرادی که در گذشته ارتباط بیمه‌پردازی آنان به‌عنوان بیمه کارگران ساختمانی خاتمه یافته و در حال حاضر به گزارشات بازرسی انجام شده معترض هستند، می¬توانند اعتراض خود را به همراه سایر مدارک و مستندات اشتغال به کار به شعبه محل بیمه‌پردازی ارائه کنند تا در اسرع وقت به درخواست آنان رسیدگی شود و درصورت اثبات موضوع اشتغال به‌کار، ارتباط بیمه ساختمانی آنان فعال و از مزایای پوشش بیمه‌ای این قانون مجدد برخوردار خواهند شد. 

در مورد ادعای نادرست دیگر گزارش که اشاره دارد در این دولت هیچ کارگر جدیدی از این بیمه بهره‌مند نشده است نیز لازم به ذکر است از سال ۱۳۹۹ تاکنون در جهت رضایتمندی کارگران زحمتکش ساختمانی، پذیرش و جایگزینی متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی با افراد غیرواقعی و تخصیص سهمیه مربوطه ادامه داشته و در این راستا در طی سال‌های یادشده حدود ۷۰ هزار نفر از متقاضیان جدید در شعب تأمین‌اجتماعی نامنویسی و مورد پذیرش بیمه کارگران ساختمانی قرار گرفته‌اند. همچنین به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر در روزهای آتی با دستور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی مجدداً نسبت به تخصیص سهمیه پذیرش بیمه کارگران ساختمانی به کلیه شعب اقدام خواهد شد. بدیهی است پذیرش و پوشش بیمه‌ای افرادی که تاکنون در انتظار این نوع بیمه هستند، متناسب با وصولی از محل مجموع عوارض صدور پروانه ساختمانی و سهمیه تخصیص یافته در شعب این سازمان انجام خواهد شد. 

لازم به ذکر است اخیراً و به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر و با دستور مدیرعامل محترم سازمان تأمین‌اجتماعی و به‌رغم کمبود منابع حاصله از سهم کارفرمایی؛ در مورخ نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به توزیع و تخصیص سهمیه پذیرش بیمه کارگران ساختمانی به تعداد ۱۰.۰۰۰ نفر به کلیه شعب این سازمان اقدام شده، تا بخش دیگری از این کارگران عزیز بتوانند از مزایای قانون بیمه کارگران ساختمانی برخوردار شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز