خبرگزاری کار ایران

اعتصاب و تجمع کارگران خودروساز آمریکا علیه غول‌های خودروسازی

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۷۸۴۹

بیش از ۱۲ هزار کارگر عضو اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا برای نخستین‌بار در تاریخ این کشور در واکنش به‌ عدم موضع مدیران این شرکت‌ها در قبال افزایش تنها ۵ درصدی مزد به خیابان‌های چند ایالت آمدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از روزنامه گاردین چاپ لندن، روز گذشته کارگران سه غول بزرگ خودروسازی آمریکا «فورد، کرایسلر و جنرال موتورز» در اعتراض به وضعیت حقوقی خود اعتصاب کرده و در شهرهای اصلی صنعتی آمریکا تجمع کردند. 

در این اجتماعات، سناتور جنجالی مخالف سیاست‌های سرمایه‌داری در آمریکا «برنی سندرز» نیز با لباس کارگران اعتصابی حضور یافته و به سخنرانی علیه سیاست‌های ضد کارگری مالکان این شرکت‌ها پرداخت. 

این اعتصاب با شعار «مبارزه با حرص و طمع شرکت‌ها» در شهر دیترویت آمریکا آغاز شده است. اتحادیه کارگران خودروساز آمریکا (UAW) سازمان دهنده‌ی اصلی این اعتصاب چند روزه است. 

اعتصاب و تجمع کارگران خودروساز آمریکا علیه غول‌های خودروسازی

در جریان این اعتراض، بیش از ۱۲ هزار کارگر عضو اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا برای نخستین‌بار در تاریخ این کشور در واکنش به‌ عدم موضع مدیران این شرکت‌ها در قبال افزایش تنها ۵ درصدی مزد به خیابان‌های چند ایالت آمدند. 

این کارگران علاوه بر دیترویت؛ در ایالات میسوری، میشیگان و اوهایو گردهم آمدند. این اعتصاب البته با واکنش دولت و ارسال یک تیم مذاکراتی از سوی جو بایدن (رئیس جمهور آمریکا) نیز مواجه شد. 

برنی سندرز روز شنبه در میان کارگران اعتصابی اظهار کرد: زیاده‌خواهی برخی شرکت‌ها در پرتوی حمایت دولت تحمل ناپذیر است. 

سندرز به کارگران گفت: مجادله‌ای که شما در اینجا به راه می‌اندازید تنها بر سر دستمزد مناسب، مزایای مناسب و شرایط کاری مناسب در صنعت خودرو نیست. نه! مبارزه‌ای که شما به راه می‌اندازید، مبارزه‌ای است با شدت ظالمانه حرص و طمع و غرور شرکت‌هایی که مدیران آن‌ها فکر می‌کنند حق دارند همه چیز را داشته باشند و آنچه نباید به آن توجه کنند، نیازهای کارگران است.

وی ادامه داد: مبارزه‌ای که شما می‌کنید برای بازسازی طبقه متوسط کشورمان است که روزگاری میزان رفاه آن‌ها مورد غبطه جهانیان بود. روزگاری کارگران جهان قبطه می‌خوردند که چرا کارگر یک خودروسازی بزرگ در آمریکا نیستند و از حداکثر کرامت انسانی و اجتماعی و وضعیت مناسب مالی برخوردار نیستند. اما امروز چه شده که کار به جایی رسیده که همه باید با اعتصاب حقوق خود را طلب کنیم؟ 

سندرز که خود در جوانی کارگر شرکت فورد در میشیگان آمریکا کار می‌کرده است، تصریح کرد: مدیران عامل و سهامداران بزرگترین خودروسازان ایالات متحده «مانند راهزنان» رفتار می‌کنند. اینکه حدود بیست سال حقوق عادلانه و سهم واقعی از سود به کارگران داده نمی‌شود، باعث معجزه در اقتصاد آمریکا شده است یا وضع اقتصادی کشور ما در عین فقر روزافزون کارگران بدتر شده و قابل کنترل نیست! هیچ کس با دریافت حقوق ۲۱ تا ۲۷ میلیون دلاری مدیران مشکلی ندارد و کار ساعتی ۱۶ دلار کارگر ماهر خودروساز آمریکایی و افزایش مزد کمتر از ۵ درصد است که گویا در اقتصاد آمریکا مشکل ایجاد کرده است! 

رئیس اتحادیه کارگران خودروساز آمریکا «UAW» که شاون فاین نام دارد، پیش از سخنرانی سندرز، سخنران این اجتماع چند هزار نفره بود. فاین هنگام معرفی سندرز گفت: زمان انتخاب طرف است. یا با طبقه میلیاردر هستید یا با طبقه کارگر؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز