خبرگزاری کار ایران

معاون امور تعاون در مراسم تقدیر از چهره ماندگار علمی عرصه تعاون:

از آموزه‌های استاد پاپلی یزدی در حوزه تعاون بهره بردیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۳۵۴

مراسم نکوداشت چهره‌های جامعه تعاون و یاریگری به بهانه بزرگداشت «محمدحسین پاپلی یزدی» عصر امروز در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور معاون امور تعاون وزیر کار و جمعی از اساتید دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نعمت‌الله فاضلی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در ابتدای این مراسم گفت: استاد پاپلی یزدی در زمینه توسعه روستایی و تعاون استاد همه ما دانشگاهیان است‌. ایشان انسان‌شناس بزرگی هستند و ایشان را باید در زمره انسان‌شناسانی مانند ابوریحان بیرونی شناخته شود.

وی با اشاره به اشراف پاپلی یزدی به فرهنگ ایرانی اظهار داشت: ایشان به عنوان یک فرهنگ‌شناس، مساله توسعه و انسان‌شناسی را در رابطه با فرهنگ و تعاون و یاریگری مورد مطالعه قرار داد. استاد باستانی پاریزی مقاله‌ای خواندنی‌ درباره آثار پاپلی یزدی نوشته است که توصیفات آن شگفت‌انگیز است. برای مثال ایشان نقش آقای پاپلی را یک پل در شناخت جامعه ایرانی ارزیابی کرده است که بین حوزه‌های مختلف پل ایجاد می‌کند و همه عرصه‌های ایران از انسان‌شناسی، فلسفه، زبان‌شناسی، فرهنگ، اقتصاد، روابط سیاسی و تاریخ و جغرافیا را دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه استاد پاپلی یزدی مطالعه بین رشته‌ای نمی‌کردند بلکه مطالعه فرارشته‌‌ای داشتند و مطالعات ایشان ارزش تجویزی دارند، تصریح کرد: کار آقای پاپلی یزدی درباره کوچ‌نشینان شمال خراسان یک رساله دکتری ۷۰۰ صفحه‌ای بود که آشتی بین تاریخ، انسان‌شناسی و جغرافیا است و علاوه بر رشته‌ها، روش‌شناسی‌ها را هم پیوند زد که این یکی از خلا‌های دانشکده‌های علوم انسانی ماست.

فاضلی ادامه داد: ایشان با به راه انداختن اولین ژورنال تخصصی جغرافیا در ایران، یک فصلنامه معتبر در عرصه جهانی ایجاد کرد. بحث وی درباره مشارکت، تعاون و یاریگری در ایران بسیار قابل تامل است.

در ادامه این نشست، مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: هرجایی که بدنه علمی کشور و بدنه اجرایی کشور از هم فاصله بگیرند، خسارات زیادی به کشور وارد شده است.

وی افزود: بخش تعاون، بخشی است که هر انسانی یک سهم و رای دارد. تنها مدل اقتصادی که انسان‌محور است، تعاون است و قانون «هرچه قدر پول دارید، آش خواهید خورد» در تعاون وجود ندارد. ما از آموزه‌های پاپلی یزدی در حوزه تعاون بسیار استفاده کردیم.

به گفته معاون امور تعاون وزارت کار، ما از بدنه دانشگاهی می‌خواهیم دست ما مدیران اجرایی را بگیرد و نسلی که ما با زبان آن فاصله داریم و متعلق به عصر اطلاعات است را به ما متصل کرده و قوانین و طرح‌های قدیمی را بروز کند تا در خدمت نسل جدید قرار گیرند.

مسکنی با قرائت پیام رئیس مجلس خطاب به نشست نکوداشت پاپلی یزدی از خدمات این استاد دانشگاه تقدیر به عمل آورد.

مرتضی فرهادی، استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست با اشاره به پرداخت به روحیه تعاون و یاریگری در ایرانیان در سده‌ها و دهه‌های گذشته ابراز داشت: استاد پاپلی یزدی درباره این روحیه بسیار صحبت کرده است.

وی اضافه کرد: بنده در کتاب فرهنگ تعاون و یاریگری در ایران، چهل سال پیش بسیار به کارهای استاد پاپلی یزدی ارجاع دادم و این قدرت علمی ایشان را نشان می‌دهد.

در پایان این نشست، نشان سفیر تعاون به محمدحسین پاپلی یزدی اعطا و از زحمات وی تقدیر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز