خبرگزاری کار ایران

تشکیل جبهه‌ی مشترک کارگری آفریقای جنوبی در مقابل دولت

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۳۱۹

اتحادیه کارگری آفریقای جنوبی کارگران را در ۹ استان آفریقای جنوبی و مراکز شهری بزرگ مانند کیپ تاون، دوربان، ژوهانسبورگ، کمبرلی، مافیکنگ و راستنبورگ سازماندهی کرده تا یک جبهه مشترک در سراسر کشور علیه دولت راستگرای این کشور که در انجام امور روزمره وامانده، تشکیل دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از شبکه الجزیره قطر، صنعتی‌ترین کشور آفریقا (یعنی آفریقای جنوبی) این روزها با چالش‌های اقتصادی متعددی مانند قطعی برق، نرخ بالای بیکاری و افزایش نرخ اقساط وام و همچنین ناآرامی‌های اجتماعی فزاینده به دلیل تورم مواجه است. 

هزاران نفر از اعضای کنگره اتحادیه کارگری آفریقای جنوبی (COSATU)، بزرگترین اتحادیه کارگری این کشور، روز پنجشنبه در دفتر مرکزی آن در پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی (ژوهانسبورگ) گردهم آمدند تا خواهان کاهش نرخ سود بانکی و اقساط وام، بهبود وضعیت خدمات اجتماعی و کاهش بیکاری در جامعه شوند. 

این اتحادیه همچنین کارگران را در ۹ استان آفریقای جنوبی و مراکز شهری بزرگ مانند کیپ تاون، دوربان، ژوهانسبورگ، کمبرلی، مافیکنگ و راستنبورگ سازماندهی کرده تا یک جبهه مشترک در سراسر کشور علیه دولت راستگرای این کشور که در انجام امور روزمره وامانده، تشکیل دهند. 

بر اساس بیانیه اول ژوئیه ریاست جمهوری آفریقای جنوبی، این اعتراضات پس از امضای رئیس جمهور سیریل رامافوسا در تایید ترمیم مزد کارکنان دولتی و مدیران دارای مناصب بالا شروع شد زیرا اتحادیه‌ها این اقدام را در شرایط بحرانی این کشور مصداق بی‌عدالتی آشکار خواندند. 

مذاکرات بین COSATU و دولت منجر به افزایش حداقل دستمزد ملی از ۲۳.۱۹ راند (۱.۲۱ دلار) در ساعت به ۲۵.۴۲ راند (۱.۳۳ دلار) در ساعت شده بود که نرخ افزایش بسیار پایینی ارزیابی می‌شود. مقامات اتحادیه گفته‌اند: شرایط اقتصادی حاکم از جمله نرخ تورم و نرخ بهره بالا، تأثیر آخرین افزایش حقوق را کاملا خنثی کرده است. 

اقتصاد آفریقای جنوبی در سه ماهه اول سال۲۰۲۲، حدود ۴ درصد رشد کرد اما در عین حال به دلیل بحران اقتصادی برای فرودستان و کارگران افکار عمومی تنها رکود اقتصادی بیشتر را درک می‌کنند. 

در اعتراضات ژوهانسبورگ، دانکن لوونو، معاون رئیس جمهور به اتحادیه‌های کارگری اعلام کرد: کارگران خودشان باید افزایش هزینه‌های درمان، نرخ بهره وام‌های بانکی، هزینه‌های جدید حمل و نقل و قیمت مواد غذایی را مدیریت کنند و ما دستمزدی را افزایش نخواهیم داد! 

معترضانی که در خارج از مقر اتحادیه تجمع کرده بودند، از نقاط مختلف استان آمده بودند و لباس‌های تمام رنگ‌های قرمز، مشکی و زرد اتحادیه به تن داشتند. راهپیمایان در حالی که از خیابان‌های شلوغ ژوهانسبورگ عبور می‌کردند، سرودهای کارگری خوانده و شعارهای تند سر می‌دادند. 

اعضای اتحادیه‌های کارگری آفریقای جنوبی پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «حق اعتراض، حق مسلم مندرج در قانون اساسی ماست!»، «ما دیگر درحال مرگ هستیم» و «یا سازماندهی کنید یا گرسنگی بکشید!»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز