خبرگزاری کار ایران

صدها هزار کارگر در آفریقای جنوبی برای سقوط دولت به خیابان آمدند/ احزاب آفریقای جنوبی: شاهد شورش گرسنگان هستیم!

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۵۴۱

هزاران معترض در شهرهای آفریقای جنوبی راهپیمایی کردند و از سیریل رامافوسا، رئیس جمهور این کشور خواستند به دلیل کمبود شغل و برق استعفا دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از رویترز، صدها هزار کارگر آفریقای جنوبی با فراخوان حزب چپگرای موسوم به «مبارزان رهایی معیشت» (EFF) علیه سیاست‌های راستگرایانه دولت محافظه کار حزب کنگره ملی آفریقای جنوبی به خیابان‌ها آمده و خواستار کناره گیری دولت شدند. 

راهپیمایی کارگران و اعضای این حزب در آفریقای جنوبی برای درخواست استعفای رامافوزا رئیس جمهور این کشور بوده است. 

هزاران معترض دو روز گذشته در شهرهای آفریقای جنوبی راهپیمایی کردند و از سیریل رامافوسا، رئیس جمهور این کشور خواستند به دلیل کمبود شغل و برق استعفا دهد. 

بحران غذایی و اقتصادی و نامکفی بودن مزد کارگران در آفریقای جنوبی که از معدود کشورهای صنعتی قاره آفریقاست، به حدی رسیده که زیرا نیروهای امنیتی از مراکز خرید و خیابان‌ها محافظت می‌کردند تا از هرگونه خشونت خیابانی میان مردم و غارت فروشگاه‌ها و شرکت‌ها و دفاتر جلوگیری کنند. 

از ساعت ۱۰ شب سازمان اطلاعات ملی آفریقای جنوبی NatJOINTS در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هزار معترض از یکشنبه شب به اتهاماتی مانند خشونت عمومی، ارعاب، آسیب به زیرساخت‌های حیاتی کشور و. دستگیر شده‌اند. 

کارگران آفریقای جنوبی از شکست کنگره ملی آفریقا یا همان حزب (ANC) در ارائه خدمات و ایجاد شغل عصبانی هستند. با بیکاری یک سوم جمعیت آفریقای جنوبی، تحلیلگران انتظار دارند کنگره ملی آفریقا اکثریت پارلمانی خود را برای اولین بار در نیم قرن اخیر (یعنی از زمان تاسیس خود) در انتخابات سراسری سال آینده از دست بدهد. 

این حزب همان جریانی است که نلسون ماندلا از طریق آن توانست بر چند دهه حکومت تبعیض‌گر نژادی سفیدپوست پیروز شود اما امروزه به دلیل پیروی از سیاست‌های غلط اقتصادی و اجرای نسخه‌های بانک جهانی مورد نقد بسیاری از فعالان سیاسی و دانشگاهیان قرار گرفته است. 

در همین حال، شرکت برق دولتی آفریقای جنوبی موسوم به Eskom بدترین خاموشی‌های ثبت شده را اجرا می‌کند و خانواده‌ها را تا ۱۰ ساعت در روز در تاریکی می‌گذارد. 

رهبر تظاهرات‌ها جولیوس مالما، دبیرکل سازمان مبارزه برای رهایی معیشت (EFF) در مقابل جمعیت زیادی که در میدان کلیسا در مرکز شهر پرتوریا پایتخت آفریقای تجمع کرده بودند، گفت: «ما کاری انجام نمی‌دهیم. ما فقط به صورت مسالمت‌آمیز علیرغم تهدید پلیس و نیروهای امنیتی قدم می‌زنیم و نگرانی‌های خود را مطرح می‌کنیم. قبل از راهپیمایی به سمت دفتر رئیس جمهور همه باید این نکات را رعایت کنند.» 

حزب EFF، که حامیان آن عمدتا سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی هستند و به رشد سرمایه‌داران سفیدپوست نقدهای جدی مطرح کرده بودند اما حزب کنگره ملی رشد فاصله طبقاتی زاید الوصف را تنها راه افزایش سرمایه‌گذاری عنوان کرده بود. از زمان پایان دادن به حکومت اقلیت سفیدپوستان توسط کنگره ملی آفریقای جنوبی در سال ۱۹۹۴ میلادی، احساس به حاشیه رانده شدن همچنان در جمعیت سیاه پوست که اکثریت کشور مهاجرخیز آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهد، همچنان ادامه دارد. 

کارگران عضو اتحادیه‌های مستقل کارگری و اعضای حزب مبارزان آزادی معیشت، خواستار تعطیلی ملی کلیه واحدهای اقتصادی برای اعتصابی بزرگ شدند؛ اقدامی که تا حدی موفقیت‌آمیز بود و تاکنون بسیاری از کسب‌وکارها بسته شدند و کارگران به دلیل کمبودها به سر کار نمی‌روند. 

گزارش‌های داخلی خود اتحادیه‌ها حاکی از حضور حدود یک میلیون کارگر معترض در خیابان‌های شهرهای آفریقای جنوبی است. 

در مرکز سندتون، مرکز مالی و یکی از ثروتمندترین مناطق آفریقا، معترضان EFF بیرون ساختمان‌های اداری کرومی و شیشه‌ای رقصیدند و آواز و سرودهای مربوط به مطالبات صنفی خود را خواندند. برخی دیگر زباله‌های خود را در سطل‌های مشخص شده می‌ریزند و به درخواست‌ها برای اعتراض مسالمت‌آمیز توجه می‌کنند. 

بسیاری از شهرک فقیرنشین الکساندرا از روی یک بزرگراه عبور کرده بودند این بزرگراه را به شکل نمادین در شب گذشته بستند. 

کارگری نیز با پوشیدن تی شرت قرمز علامت سازمانی حزب EFF در جمعیت فریاد می‌زد: «من گرسنه هستم. کار نیست، برق نیست… آب کافی نیست و مزد من کفایت یک هفته را نمی‌کند!» 

یک بنر تبلیغاتی در این اجتماعات حاوی این مفهوم بود: «مردم ما در آفریقای جنوبی گرسنه می‌خوابند». 

کنگره ملی آفریقا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «کاملاً متعهد به انجام آنچه مردم آفریقای جنوبی انتظار، خواستار و سزاوار آن هستند، خواهد بود»، اما دولت اقدامات کارگران را افراطی و زیاده خواهانه خوانده است! 

در چندین بخش از ژوهانسبورگ شهر اصلی و پایتخت دوم آفریقای جنوبی، معترضان بنرهایی با مضمون «نژاد پرستی ادامه دارد» حمل می‌کردند. 

ویدئویی نشان می‌دهد که پلیس یکشنبه شب در منطقه تجاری مرکزی ژوهانسبورگ به سمت جمعیت کوچکی نارنجک‌های شوکر شلیک می‌کند. مقامات به طور مستقیم در مورد آن برخوردهای خشن که منجر به خشم کارگران شده اظهار نظر نکردند. 

پارلمان آفریقای جنوبی روز یکشنبه این هفته اعلام کرد که ارتش آفریقای جنوبی حدود ده هزار سرباز را به مدت یک ماه تا ۱۷ آوریل (ماه بعد) برای پیشگیری و مبارزه شورش‌های شهری گرسنگان مستقر خواهد کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز