خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حقوقی مطرح کرد؛

مشکلات کارگرانِ بیکارشده‌ی فروشگاه رفاه/ «مستمری بیکاری» حق تمام بیمه‌شدگان است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۰۵۰

آرمین خوشوقتی گفت: کارگران بیکار شده‌ی فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه باید بتوانند در کمترین زمان ممکن از مستمری بیکاری بهره‌مند شوند و این حق هیچ ربطی به پرداخت به موقعِ حق بیمه توسط کارفرما ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای اخیر، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه به طور ناگهانی حدود سه هزار نفر از پرسنل خود را با عدم تمدید قرارداد از کار بیکار کرد. آرمین خوشوقتی (کارشناس ارشد حقوق و روابط کار) در این رابطه می‌گوید: ظاهراً علیرغم اینکه کارگران قرارداد مکتوب داشته‌اند، از ابتدای تیرماه با خاتمه‌ی قرارداد قبلی، به طور ناگهانی اعلام شده که تعدیل شده‌اید و دیگر ادامه‌ی همکاری مقدور نیست.

خوشوقتی با بیان اینکه «یکی از مشکلات این سه هزار کارگر بیکار شدن ناگهانی و درخواست برای بیمه بیکاری است»؛ اضافه می‌کند: ظاهراً تاخیر چندماهه‌ در پرداخت حق بیمه‌ی کارگران توسط فروشگاه‌های رفاه موجب شده که وقتی بیکارشده‌ها برای دریافت بیمه بیکاری مراجعه کرده‌اند، به آن‌ها گفته شده که به دلیل اینکه کارفرما حق بیمه را با چند ماه تاخیر می‌دهد، نمی‌توانید از بیمه بیکاری برخوردار شوید! در حالیکه حتی اگر کارفرما در پرداخت حق بیمه تاخیر کند یا حتی اصلاً حق بیمه را پرداخت نکند، رافع تعهدات تامین اجتماعی در مقابل بیمه شده نیست و سازمان بایستی تعهدات خود را ایفا کند.

او اضافه می‌کند: ممکن است این ابهام پیش بیاید که این کارگران اگر حق بیمه‌شان به موقع پرداخت نشده باشد، چطور باید ثابت کنند تا چه زمانی در کارگاه مشغول به کار بوده‌اند؛ باید بدانیم کارگری که با خاتمه‌ی قرارداد، بیکار می‌شود، نیازی به شکایت از کارفرما یا ارائه‌ی نامه‌ی عدم نیاز کارفرما ندارد و فقط باید در سامانه‌ی جامع روابط کار ثبت نام کند. بیمه شده‌ی مشمول قانون کار می‌تواند آنلاین از طریق سامانه‌ی جامع روابط کار برای بیمه بیکاری بدون نیاز به نامه‌ی عدم نیاز ثبت نام کند، نیازی به پرداخت به موقع حق بیمه نیست. ممکن است تامین اجتماعی بگوید من از کجا بدانم شما تا آخر خرداد با کارگاه همکاری داشته‌اید؛ در این صورت کارگر باید به دفاتر پیشخوانِ دولت مراجعه کند و علیه کارفرما شکایت کند.

خوشوقتی می‌افزاید: موضوع شکایت، بازگشت به کار و احراز سوابق کار و همچنین پرداخت حق بیمه است؛ اگر کارگر مطالبات دیگری دارد آنها را نیز باید طرح کند؛ اینجا مراجع حل اختلاف وارد چرخه‌ی رسیدگی می‌شوند؛ اولاً مدت سابقه کار کارگر را احراز می‌کنند و در رای خود اشاره می‌کنند که حق بیمه کارگر تا چه زمانی – مثلاً تا پایان خرداد- باید پرداخت شود و بعد از این، کارگر این رای را به سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌کند و سازمان مکلف است که کارگر را از بیمه بیکاری بهره‌مند کند؛ در این مرحله، کارگر باید بتواند مقرری بیمه بیکاری بگیرد.

 این کارشناس حقوقی با بیان اینکه «وصول حق بیمه از کارفرما توسط تامین اجتماعی موضوع جداگانه‌ای‌ست و ربطی به حق کارگر بر بیمه بیکاری ندارد» تاکید می‌کند: کارگران بیکار شده بعد از مراجعه به دفاتر پیشخوان و ثبت شکایت از کارفرما از طریق سامانه جامع روابط کار باید بتوانند پس از احراز سابقه در مراجع حل اختلاف، از مستمری بیکاری برخوردار شوند. باید توجه داشت که قبل از آن باید در سامانه جامع روابط کار درخواست برای بیمه بیکاری ثبت شود؛ کارگر از روزی که بیکار می‌شود فقط سی روز فرصت دارد تا درخواست خود برای بیمه بیکاری را ارائه دهد.

خوشوقتی در پایان می‌گوید: کارگران بیکار شده‌ی فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه باید بتوانند در کمترین زمان ممکن از مستمری بیکاری بهره‌مند شوند و این حق هیچ ربطی به پرداخت به موقعِ حق بیمه توسط کارفرما ندارد؛ سازمان باید به تعهدات خود در قبال بیمه‌شدگان به خصوص در شرایطی که کارگر به ناگهان بیکار شده پایبند بماند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز