خبرگزاری کار ایران

وزیر کار:

دنبال راه‌اندازی تعاونی‌های مسکن هستیم/ ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی در دولت سیزدهم تسویه شد/ ۵۰ هزار فروشگاه زنجیره‌ای آماده اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۶۰۵

صولت مرتضوی با اشاره به راه اندازی تعاونی‌های مسکن گفت: در تلاشیم با راه اندازی تعاونی‌های مسکن اقدامات خوبی را برای مسکن کارگران انجام دهیم.

به گزارش ایلنا، سیدصولت مرتضوی (وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی) به مناسبت هفته کارگر با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول گفت: ما بالغ بر ۱۴.۵ میلیون نفر نفر بیمه شده اصلی در جامعه کارگری داریم و تقریباً مجموع بازنشستگان کشور و تامین اجتماعی نزدیک به ۶ میلیون نفر هستند. 

وی با اشاره به راه اندازی تعاونی‌های مسکن گفت: در تلاشیم که تا با راه اندازی تعاونی‌های مسکن اقدامات خوبی را برای مسکن کارگران انجام دهیم. 

مرتضوی در ادامه گفت: نتیجه مذاکرات افزایش ۲۷ درصد حداقل حقوق دستمزد بود که افزایش یافت و نسبت به {افزایش} سال گذشته یک تعدیلی صورت گرفت. پرداخت حقوق بازنشستگان اعمال افزایش صورت گرفت. بازنشستگان تامین اجتماعی در احکام اعمال شده است و در اردیبهشت اجرایی می‌شود. در سال ۱۴۰۱ در حوزه‌های مختلف تلاش‌های بسیار مضاعفی صورت گرفت که منجر به تصفیه حساب بزرگترین بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی شد که این عدد ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بود که از دولت‌های قبل انباشته شده بود. 

وی گفت: در بررسی‌ها صورت گرفته بزرگترین ابربدهکار بانکی سازمان تامین اجتماعی بود، چرا چون دولت‌ها برای سازمان تامین اجتماعی تکلیف تعیین کرده بودند ولی منابع به آن نداده بودند و سازمان تامین اجتماعی برای این که حقوق پرداخت بکند و برای هم از بانک‌ها قرض میکرد و همین باعث افزایش تورم می‌شد که در سنوات گذشته این انجام می‌شد. ۸۸ هزار میلیارد تومان صندوق بازنشستگی به بانک‌ها بدهکار بود این دولت آمد و این حق الناس را تسویه کردیم. 

وی درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ‌های الکترونیکی گفت: تقریبا سامانه کالابرگ در سراسر کشور راه‌اندازی شده است چیزی حدود ۵۰ هزار فروشگاه؛ چه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و چه غیرزنجیره‌ای تا این لحظه به این سامانه متصل شده‌اند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: همان‌طور که از قبل گفته شد مردم عزیز می‌توانند به صورت اعتباری تقریبا حدود یک ماه قبل از واریز یارانه نقدی‌شان خرید اعتباری داشته باشند. تصمیم جدیدی هنوز در رابطه با شیوه‌ها و بسته‌های جدید اتخاذ نشده است. 

وی درباره ایجاد یک میلیون شغل گفت: سامانه رصد برای راستی آزمایی طراحی شده است، تمام افرادی که به روش‌های مختلف مشغول به کار می‌شوند، مشخصات آن‌ها به همراه کد ملی و تلفن همراه در سامانه ثبت می‌شود. این ثبت، توسط دستگاه‌های مختلف و نهادهای حمایتی که اشتغال عمومی ایجاد می‌کنند ثبت می‌شود. از طریق سامانه رصد از سه طریق راستی آزمایی می‌کنیم. 

وزیرکار با اشاره به راستی‌آزمایی توزیع منابع اشتغال و اجتناب از انحراف تسهیلات در سامانه ملی رصد گفت: برای عده‌ای این سوال پیش می‌آید که چرا آمار مرکز آمار با آمار وزارت کار متفاوت است. تفاوتی بین ایجاد تعداد اشتغالی ایجادی و اشتغال خالص وجود دارد. دولت اعلام کرد یک میلیون فرصت شغلی ایجاد می‌کنم. فرصت شغلی خالص یعنی مجموعه ورودی منهای خروجی. 

وی درباره امنیت شغلی کارگران گفت: از توصیه‌های رهبری است. قانون کار ضامن امنیت شغلی است. کارفرما به راحتی نمی‌تواند کارگر را اخراج کند. هیأت‌های رسیدگی، رسیدگی می‌کنند و برخورد می‌کنند. اگر کارگری تحت هر شرایطی از کار بیکار شود، می‌تواند از مزایای بیمه بیکاری استفاده می‌کند. معادل ۸۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد مصوب شورای عالی کار را به عنوان مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند تا شغل پیدا کنند. 

مرتضوی درباره اقدامات دولت برای جلوگیری از بسته شدن واحدهای تولیدی گفت: این موضوع در حوزه وزارت کار نیست. اما در چند وزارتخانه دنبال می‌شود. کارگروه‌هایی در استانداری‌ها این مسائل را دنبال می‌کنند. احیای کارخانه‌های نیمه تعطیل و نیمه راکد در وزارت صمت و استان‌ها دنبال می‌شود. در ابتدای دولت رئیس جمهور دستور دادند و از سوی معاون اول بخشنامه شد. بانک‌ها حق تعطیلی کارخانه را ندارند. شاید کارفرمایی بدهکار باشد، اما باید گیر کار حل شود. در سالی که گذشت به منظور صیانت از تولید، کارخانه‌های زیادی احیا شدند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز