خبرگزاری کار ایران

دیوان عالی قانون اساسی فرانسه به طرح مکرون رای مثبت داد/ معترضان: به‌جای افزایش سن بازنشستگی به میلیاردرها مالیات ببندید!

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۸۵۱۰

راهپیمایان فرانسوی روز جمعه در خیابان‌های این کشور آخرین نمایش خشم خود را قبل از تصمیم گیری نهایی دیوان عالی قانون اساسی فرانسه درباره این طرح پس از تصویب مضحک آن مجلس نشان دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان مخالف طرح اصلاح سن بازنشستگی رئیس جمهور امانوئل مکرون برای افزایش سن بازنشستگی به ۶۴ سال، روز جمعه مجدداً در شهرهای اصلی و پیرامونی فرانسه راهپیمایی کردند. با این حال دیوان عالی قانون اساسی فرانسه ساعاتی پیش به طرح اصلاح سن بازنشستگی رای مثبت داد.

اتحادیه‌های کارگری و بازنشستگی فرانسه اعلام کردند که رای مثبت دیوان عالی قانون اساسی فرانسه به افزایش سن بازنشستگی و امضای آن توسط مکرون، موجب توقف اعتراضات نخواهد شد.

سوفی بینه، عضو هیات رهبری اتحادیه CGT در کنفرانسی خبری به رسانه‌ها گفت: همه اتحادیه‌های کارگری از رئیس‌جمهور می‌خواهند تا کمی خرد نشان دهد، گوش کند و بفهمد که در کشور چه می‌گذرد و این قانون را باوجود تایید توسط دیوان عالی قانون اساسی ابلاغ نکند.

اتحادیه‌ها در بیانیه‌ای مشترک گفتند که این تنها راه کاهش خشم در کشور است و در صورت اجرای طرح افزایش سن بازنشستگی اعتراضات ادامه خواهد داشت.

براساس این گزارش، راهپیمایان فرانسوی روز جمعه در خیابان‌های این کشور آخرین نمایش خشم خود را قبل از تصمیم گیری نهایی دیوان عالی قانون اساسی فرانسه درباره این طرح پس از تصویب مضحک آن مجلس نشان دادند. 

دیوان عالی قانون اساسی این طرح را به این منظور در دستور بررسی قرار داد تا مشخص کند آیا این اقدام دولت با استانداردهای قانون اساسی فرانسه چه میزان همخوانی دارد. 

این بار تظاهرکنندگان فرانسوی، دفاتر بانک مرکزی در پاریس را هدف قرار دادند و برای مدت کوتاهی به مقر شرکت لوکس LVMH فرانسه حمله کردند. 

فعالان صبح روز گذشته کیسه‌های زباله را بیرون از نمای ستونی شورای دیوان عالی قانون اساسی ریختند. سپس جمعیت دیگری که مسلح به کوکتل مولوتف بودند، با گروه زیادی از پلیس ضدشورش که برای محافظت از ساختمان هجوم آوردند، روبرو و درگیر شدند. 

پلیس پاریس در تلاش برای کاهش فشار بر اعضای شورای دیوان عالی قانون اساسی در هنگام تصمیم گیری، هرگونه تجمع در خارج از شورا را از عصر پنجشنبه تا صبح شنبه ممنوع کرده است. 

پلیس گفت که حدود یک صدهزار نفر در تظاهرات روز پنجشنبه در پایتخت شرکت کردند. این تعداد نسبت به هفته‌های اخیر به دلیل افزایش درگیری‌ها کاهش یافته بود، اما اتحادیه‌ها همچنان توانستند جمعیت قابل توجهی را بسیج کنند. تظاهرات در ابتدا عمدتاً مسالمت‌آمیز بود، هرچند ده‌ها زخمی در میان پلیس و معترضان نیز گزارش شده است. 

نظرسنجی‌ها به‌طور کامل نشان می‌دهد که اکثریت مردم فرانسه با اصلاحات بازنشستگی مخالف هستند؛ اصلاحاتی که مکرون می‌گوید برای سرپا نگه داشتن سیستم بازنشستگی با افزایش سن جمعیت لازم است. معترضان همچنین از شخص مکرون و ریاست جمهوری که به نظر آن‌ها تهدیدی برای حمایت از کارگران فرانسه و طرفداری از تجارت بزرگ است، خشمگین هستند. 

فابین ویلدیو از اتحادیه Sud-Rail متعلق به کارگران فرانسوی خطوط ریلی اظهار می‌کند: تنها شرکت بسیار ثروتمند LVMH «می‌تواند تمام حفره‌ها» را در سیستم تأمین اجتماعی فرانسه با مالیات بیشتر کاهش دهد. کسری صندوق‌های بازنشستگی با توزیع مجدد ثروت ممکن است و بهترین راه برای انجام این کار، مالیات بر میلیاردرها است! 

پلیس گفت که نیروهای امنیتی برای جلوگیری از خرابکاران در مسیر راهپیمایی پاریس مداخله کردند و ۳۶ نفر بازداشت شدند. پلیس گفت که مانند تظاهرات گذشته، چند صد «عناصر رادیکال» در راهپیمایی با هم ترکیب شده بودند. 

ده‌ها هزار نفر نیز در تولوز، مارسی و شهرهای دیگر راهپیمایی کردند. تنش در اعتراضات در بریتانی، به ویژه در نانت و رن، که در آن یک خودرو در آتش سوخت، افزایش یافت. 

اتحادیه CGT که ستون فقرات جنبش اعتراضی و اعتصابی است، مدعی شده است اتحادیه‌های دانشجویی به کارزار کارگران و بازنشستگان اتحادیه‌ها پیوستند. 

تظاهرات و اعتصابات کارگری اغلب حمل و نقل عمومی را در پاریس مختل می‌کند، اما قطارهای مترو عمدتاً روز جمعه بدون مشکل حرکت می‌کردند. سازمان هواپیمایی کشوری از فرودگاه‌های تولوز، بوردو و نانت درخواست کرد تا ترافیک هوایی را تا ۲۰ درصد کاهش دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز