خبرگزاری کار ایران

دست رد دولت فرانسه به سینه چند میلیون فرانسوی معترض به افزایش سن بازنشستگی/ دولت عقب‌نشینی نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۰۷۲

طی روزهای گذشته میلیون‌ها فرانسوی در سراسر این کشور به خیابان‌ها آمده و اعتراض خود را به اصلاحات ماکرون اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از روزنامه نیویورک تایمز آمریکا، با وجود موج نارضایتی، امانوئل ماکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) قصد دارد برنامه‌های افزایش سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۴ سال ادامه دهد. وی با دست رد زدن به سینه کارگران و بازنشستگان مطالبه‌گر فرانسوی اعلام کرده که از اصلاحات نظام تامین اجتماعی و بازنشستگی این کشور عقب‌نشینی نمی‌کند.

به نوشته راجر کوهن (تحلیلگر ارشد آمریکایی و ستون‌نویس نیویورک تایمز) که مسائل اروپا را از نزدیک پیگیری می‌کند، طی سه روز گذشته بیش از یک میلیون معترض فرانسوی با سردادن شعارهایی مانند «بازنشستگی قبل از بیماری آرتروز» روز پنجشنبه در سراسر فرانسه در اعتراض به طرح امانوئل ماکرون برای افزایش سن قانونی بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال به خیابان‌ها آمدند. 

طی روزهای گذشته میلیون‌ها فرانسوی در سراسر این کشور به خیابان‌ها آمده و اعتراض خود را به اصلاحات ماکرون اعلام کردند. 

کارگران اعتصابی و بازنشستگان معترض، از کاله در شمال فرانسه تا مارسِی در جنوب این کشور، مدارس را تعطیل کردند، قطارهای زیادی را متوقف، متروی پاریس را مختل، تولید برق را کاهش و پروازها را بستند؛ زیرا دولت فرانسه بار دیگر مقاومت مردم در برابر دستکاری در نظام تامین اجتماعی این کشور را برانگیخته است. 

ماکرون که در اولین سال دوره دوم و آخرین دوره ریاست جمهوری خود به سر می‌برد، می‌خواهد تغییرات اساسی در سیستم بازنشستگی غیرقابل دفاع از نظر او انجام دهد. او این را بخش اصلی میراث خود می‌داند. اما در کشوری مانند فرانسه که بسیاری به کار به‌عنوان یک بار اضافی و نه فرصت، و به بازنشستگی به‌عنوان جایزه‌ای که وظیفه دولت است نگاه می‌کنند، عزم او در تغییر نظام بازنشستگی مقاومت شدیدی را برانگیخته است. 

اتحادیه‌های کارگری، از چپ‌های افراطی گرفته تا میانه‌رو، مانند احزاب سیاسی مخالف دولت که اغلب منشعب هستند، در پس این اعتراضات متحد شدند. مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «جبهه ملی فرانسه» نیز که حمایت فزاینده‌ای را در میان کارگران و فقرا به خود جلب کرده است، همچنین خواستار جلوگیری از «اصلاحات ناعادلانه» به هر طریق ممکن شده است. 

در پاریس، جایی که راهپیمایی اعتصاب‌کنندگان بیش از دو کیلومتر امتداد داشت، کورین آرامی (یک کارگر خدمات بیمارستان)، برچسبی را به‌دست داشت که روی آن نوشته بود: «عمر بلند ما مردن در محل کار را توجیه نمی‌کند.» این زن ۵۶ ساله، ادامه داد: «این راهپیمایی میلیونی شروع یک حرکت بزرگ است، مبارزه‌ای برای حفظ حقی که به سختی به دست آمده است.» 

به گفته وزارت کشور، معلمان، کارگران راه آهن و کارمندان ایستگاه‌های رادیویی عمومی به بیش از یک میلیون معترض در بیش از ۲۰۰ تظاهرات در سراسر کشور پیوستند. اتحادیه کارگری CGT این تعداد را بیش از دو میلیون نفر اعلام کرده است. عصر پنجشنبه، اتحادیه‌های کارگری از «بسیج قدرتمند» این روز استقبال کردند و خواستار یک روز جدید اعتصابات و اعتراضات در ۳۱ ژانویه شدند. 

شعارهای «نه به مسیر مترو، محل کار، قبرستان» از میان جمعیت بلند شد تا آنچه که عموما به عنوان تبلیغات دولت (برای ترویج زندگی در دنیایی با رقابت آزاد) مطرح می‌شود را به صورتی طعنه‌آمیز رد کند. 

یک رویارویی طولانی با حملات بیشتر بازنشستگان و کارگران و روشنفکران و دانشگاهیان به دولت ماکرون، اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. برای چپ فرانسه که نتوانسته حتی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گذشته برسد، شکست دولت در تغییرات سن و حقوق بازنشستگی فرانسه به منزله بازی مرگ و زندگی برای بازگشت نیروهای چپ فرانسه به قدرت بعد از چند دهه از خروج میتران از کاخ الیزه است. 

برای ماکرون که در سال ۲۰۱۹ با تغییرات اساسی در حقوق بازنشستگی کار خود را شروع کرد و در آن شکست خورد، شروع برای اصلاح سن بازنشستگی در دور دوم ریاست جمهوری امری حیاتی بود. او از زمان مبارزات انتخاباتی خود در سال گذشته قول داد که تغییرات را از سر بگذراند. 

دولت معتقد است تنها راه متعادل کردن سیستم بازنشستگی طولانی‌تر کردن دوره کار فرانسوی‌ها است. کارگران و کارفرمایان مالیات‌های اجباری بر حقوق خود پرداخت می‌کنند که برای تامین بودجه بازنشستگی دولتی استفاده می‌شود، اما نسبت کارگران به بازنشستگان با افزایش امید به زندگی به شدت کاهش یافته است. در سال ۲۰۰۰ حدود ۲.۱ کارگر به ازای هر بازنشسته به سیستم پرداخت می‌کردند، این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱.۶ کاهش یافته که ناشی از کاهش جمعیت شاغل فرانسوی و روند نزولی موالید این کشور است. 

ماکرون روز پنجشنبه در جریان بازدیدی گفت: «اگر می‌خواهید پیمان بین نسلی در تامین اجتماعی عادلانه باشد، این اصلاحات سن بازنشستگی ضروری است و بنابراین ما آن را با گفتگوهای اقناعی، و همچنین با عزم و مسئولیت انجام خواهیم داد». 

با این حال، محاسبات دولت به شدت توسط رهبران کارگری مورد مناقشه قرار می‌گیرد زیرا آن‌ها استدلال می‌کنند مالیات بر میلیونرهای کشور فرانسه و سود سهام افراد ثروتمند راه موثرتری برای تامین مالی سیستم بازنشستگی فعلی خواهد بود. متیو ژیلارد، ۲۶ ساله، دانشجویی که به تظاهرات پاریس پیوست، گفت: «حقوق بازنشستگی در فرانسه مقدس است!» 

تورم فزاینده به خلق و خوی ناآرام در فرانسه کمک کرده است. یک نظرسنجی اخیر توسط شرکت بازاریابی و نظرسنجی IFOP نشان داد که تنها ۲۴ درصد (زیر یک چهارم) از فرانسوی‌ها «کار» را «بسیار مهم» می‌دانند، در حالی که این رقم در سال ۱۹۹۰ حدود ۶۰ درصد بود. 

فرانسه در میان کشورهای اروپایی سن و حقوق بازنشستگی مناسبی دارد حال که در آلمان، سن قانونی بازنشستگی ۶۵ سال است و به تدریج به ۶۷ سال افزایش می‌یابد. اسپانیا نیز در حال تلاش برای بازنشستگی در ۶۷ سالگی است. 

با این حال اما برخی کشورها به کارگران اجازه می‌دهند تا قبل از سن قانونی بازنشسته شوند، مشروط بر اینکه به اندازه کافی به سیستم پرداخت کرده باشند. به عنوان مثال، ایتالیا نیز ۶۷ سال را به عنوان سن قانونی بازنشستگی تعیین کرده است، اما بسیاری از آن‌ها زودتر از موعود از کار خود بازنشسته می‌شوند. 

با این حال، طبق گزارش یک نهاد مشورتی به نام شورای مشورتی بازنشستگی، در فرانسه، کارگران معمولاً دو تا سه سال زودتر از سایر اقتصادهای بزرگ اروپایی بازار کار را ترک می‌کنند. 

این بازنگری سن قانونی بازنشستگی را با افزایش سه ماهه سالانه از پاییز امسال افزایش می‌دهد و تا سال ۲۰۳۰ به ۶۴ سال می‌رسد، و مکرون امیدوار است که اصلاحات در ابتدای تابستان امسال به قانون بدل شود. 

با این حال، این هدف بلندپروازانه به نظر می‌رسد. فیلیپ مارتینز (رئیس کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه CGT) پیش از راهپیمایی میلیونی روز پنج شنبه در پاریس به خبرنگاران گفت: «اگر پاسخ مثبتی از سوی دولت وجود نداشته باشد، امروز اولین گام است و گام دوم نیز ده روز دیگر وجود خواهد داشت.» 

افسران پلیس با تجهیزات ضد شورش با جمعیت فراوان مستقر شدند و بسیاری از فروشگاه‌ها در پاریس ویترین‌های خود را بستند. اما خشونت‌ها این بار کاهش یافته بود. 

در پاریس، نزدیک میدان باستیل، توماس اووریار ۲۰ ساله، دانشجوی دانشگاه علوم سیاسی، و ایگناسیو فرانزون، ۲۳ ساله، کارگر اداره پست فرانسه، پوستر بزرگی از ماکرون در لباس پادشاه لویی چهاردهم نصب کردند که به بیرون نگاه می‌کند. با یک نگاه خیره کننده در این بیانیه آمده است: «ماکرون حقیر است.» 

فرانزون گفت: «البته در فرانسه، ما در تاریخ گذشته خود سر پادشاهان را بریده ایم. ما هنوز با مکرون به آنجا نرسیده‌ایم، اما اینجا هستیم تا در این مبارزه پیروز شویم.» 

فرانسه در سال ۱۹۸۱ سن بازنشستگی ۶۰ سال را برای حمایت از کارگران وضع کرد و در سال ۱۹۹۷ دولت سقف ۳۵ساعت کار در هفته را تعیین کرد. 

کیفیت خدمات بازنشستگی و درجه حمایت اجتماعی مایه غرور برای فرانسه بود؛ فرانسه‌ای که مدت هاست در برابر سرمایه‌داری بی‌رحم یا همان «سرمایه‌داری انگلوساکسون» مقاومت کرده است. اقتصادهای انگلوساکسون، معیاری برای اندازه‌گیری فاصله معترضان و دولت است و برخی از اتحادیه‌های کارگری و خانم مارین لوپن خواستار کاهش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۰ سال شده‌اند. 

ژان لوک ملانشون، رهبر چپ افراطی، با اشاره به نخست وزیر، الیزابت بورن، پس از ارائه طرح بازنشستگی اعلام کرد: «خانم بورن و ماکرون با یک حرکت قلم، ۴۰ تا ۵۰ سال فعالیت اجتماعی در راستای افزایش خدمات اجتماعی و بازنشستگی را لغو می‌کنند."

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز