خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه کارگر در حاشیه مراسم اعیاد شعبانیه؛

درحال رفع مشکل بیمه کارگران ساختمانی هستیم/ کارگران به خانه کارگر مراجعه کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۳۹۴

علیرضا محجوب گفت: ما خواهش می‌کنیم هر کارگر ساختمانی که بیمه‌اش قطع شده و هنوز برای ثبت اسم به خانه کارگر مراجعه نکرده، سریع‌تر مراجعه کند تا ما لیست اسامی افراد دچار مشکل را بفرستیم تا لیست‌ها تکمیل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ویژه برنامه خانه کارگر جمهوری اسلامی به مناسبت بزرگداشت اعیاد شعبانیه شب گذشته با حضور جمعی از بازنشستگان و کارگران عضو این مجموعه برگزار شد. 

در این جلسه علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) با اشاره به ایام و اعیاد مذهبی و جایگاه آن گفت: بزرگی اعیاد اسلامی و شیعی باعث نمی‌شود که ما از ایام عزاداری و بزرگی حادثه کربلا در تاریخ غفلت کنیم.

وی با تبریک روز پاسدار و تقدیر از پاسداران انقلاب اسلامی افزود: کتب شخصیت‌های بزرگ شیعه منبعی مناسب برای رجوع و شناخت شخصیت‌های بزرگ تاریخ اسلام از جمله حضرت ابوالفضل العباس(ع) محسوب می‌شوند. ایشان در نوجوانی در جنگ صفین حضور داشتند و در جوانی در کربلا جان خود را نثار امام عصر خود یعنی امام حسین(ع) کردند. جایگاه نظامی حضرت ابوالفضل العباس(ع) چنان مهم بوده که وی جزء گروه بازکننده راه آب در کنار مالک اشتر در جنگ صفین بوده است که این گروه دسته‌ای ورزیده محسوب می‌شدند.

محجوب تاکید کرد: طبق تواریخ معتبر شیعی شمربن ذی الجوشن از فرماندهان لشگر یزید در حادثه کربلا برای چند نفر از اقوام نسبی خود از جمله حضرت عباس(ع) امان‌نامه آوردند که با برخورد تند آن حضرت و رد درخواست امان مواجه شدند. ایشان از این موضع برخورد کردند که اگر جوانمرد هستید چرا فرزند پیامبر(ص) را رها کرده و رابطه فامیلی با یک یا چند نفر را مدنظر قرار داده‌اید؟

دبیرکل خانه کارگر اضافه کرد: در کتاب تاریخ مقاصد الطالبین ابوالفرج اصفهانی، قید شده است که در بنی هاشم افراد زیادی اسم "عباس" را داشتند لذا برای تمایز دادن بین حضرت عباس(ع) با سایر بنی هاشم، لقب ابالفضل به ایشان داده شده است. در این زمینه امام صادق(ع) روایتی در تایید این خبر تاریخی با سند صحیح دارند که در آن این مضمون آمده است که «حضرت ابالفضل بینشی عمیق داشته و اسم ابالفضل(ع) به این سبب گذاشته شده است». یکی دیگر از صفت‌ها و القاب ایشان نیز باب الحوائج است که به دلیل کرامات ایشان در گشایش کارها و امور بر ایشان نهاده شده است.

این نماینده ادوار پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل بیمه کارگران ساختمانی گفت: ما حدود سه ماه پیش شکایتی را تنظیم کردیم که پس از دعوت از چند وکیل دادگستری پرونده‌ای تنظیم شده و مراجعات زیادی صورت گرفت. پس از مراجعات فراوان قرار شد تا دادستان تهران برای شکایت آن‌ها شعبه‌ای اختصاصی را تعریف بکند تا مشکل بیمه کارگران ساختمانی رسیدگی حقوقی شود. مشکل این بود که بسیاری از کارگران ساختمانی به ناحق و به اشتباه با مشکل قطع بیمه مواجه شدند.

وی با بیان اینکه بیمه کارگران ساختمانی قابل قطع کردن نیست، افزود: حتی اگر بنابر بررسی و قطع بیمه یک فرد باشد، باید مراحل قانونی و رسمی آن طی شود، حتی اگر دلایل موجهی برای قطع کردن بیمه یک فرد به عنوان کارگر ساختمانی وجود داشته باشد، باید ترتیبات و مراحل آن طی شود. ما منکر این نیستیم که کسی بخواهد با ادعای غلط سوءاستفاده بکند ولی این ترتیبات نیز باید طی شود و هر کارمندی حق ندارد خودسرانه بنابر حدس یا تشخیص خود اقدام به حذف افراد از لیست بیمه‌ای بکند.

محجوب افزود: پیشنهاد وکلا این بود که اول راه‌حل مسالمت آمیز و آسان‌تری پیش برده شود و از مسئولان سازمان تامین اجتماعی دعوت شود تا اگر به نتیجه‌ای حاصل نشد، به مرور یکی یکی در هر موردی یک پرونده حقوقی بازکنیم. نماینده دادستان پیشنهاد را پذیرفت و با اطلاعات کافی وارد جلسه پیشنهادی با مسئولان سازمان تامین اجتماعی شد. در انتهای جلسه یک صورتجلسه تنظیم شد که در آن قید شد سازمان تامین اجتماعی مکلف است دو نفر از خانه کارگر و کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی حضور یافته و خودشان در تعامل با مدیران سازمان کار را حل و فصل کنند تا کار به دعاوی حقوقی نرسد.

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی بیش از 24 هزار اسم را ارائه داد که بیمه آن‌ها به‌عنوان کارگران ساختمانی قطع شده است. ما فراخوان به اعضا دادیم و خواستیم هرکس بیمه‌اش قطع شده مراجعه کند. البته مطمئنیم تعداد بیشتری ذی‌حق وجود دارد که هنوز مراجعه نکردند. اما به هرحال اسامی را فرستادیم تا مدیران کل در شعب آن‌ها را رویت کنند. ما منتظریم در برابر لیست اسامی ارسالی چه واکنشی از سوی سازمان تامین اجتماعی در زمینه برقراری و یا عدم برقراری بیمه کارگران ساختمانی دچار قطعی بیمه انجام می‌شود تا ببینیم در ادامه چه کاری واکنشی باید در زمینه حقوقی پس از آن انجام دهیم.

محجوب تاکید کرد: ما اصرار داریم در زمینه افرادی که بطور قطعی با عدم برقراری بیمه در بحث کارگران ساختمانی مواجه شدند، سازمان تامین اجتماعی دلایل و مستندات کافی ارائه کند. حل مشکل آن 24 هزار کارگر ساختمانی که با قطع شدن بیمه مواجه هستند در مجموعه خانه کارگر بسیار مورد تاکید است.

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: ما امیدواریم در ادامه با قطع ماده از کل تصمیم حذف کارگران ساختمانی از لیست بیمه‌های سازمان تامین اجتماعی مواجه شویم و این بستگی به ایستادگی ما و شما اعضای خانه کارگر نیز دارد. سازمان تامین اجتماعی البته وعده‌هایی برای حل و فصل مسئله داده است. از جمله اینکه در مورد افرادی که سابقه بیمه طولانی‌تری دارند، مراحل بازرسی طولانی‌تر و دقیق‌تر باشد یا بازرسی به دو سال یکبار تغییر کند. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز در مجلس وعده داده که کلیه کارگران ساختمانی که در نوبت بیمه شدن هستند را بیمه خواهند کرد.

رئیس سابق فراکسیون کارگری مجلس تاکید کرد: ما خواهش می‌کنیم هر کارگر ساختمانی که بیمه‌اش قطع شده و هنوز برای ثبت اسم به خانه کارگر مراجعه نکرده، سریع‌تر مراجعه کند تا ما لیست اسامی افراد دچار مشکل را بفرستیم تا لیست‌ها تکمیل شود. به هرحال ما هنوز در مرحله حل و فصل آرام مسئله قطع شدن بیمه کارگران ساختمانی در تعامل با دستگاه قضایی و سازمان تامین اجتماعی هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز