خبرگزاری کار ایران

در پنجمین مراسم ضیافت نور خانه کارگر مطرح شد:

افزایش حقوقی امسال به طور کامل مورد قبول نبود/ دولت با کنترل نرخ ارز قیمت‌ها را کنترل کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۵۹۸۴

حسن صادقی گفت: حداقل حقوق ۱۴۰۱ تنها ۷۲ درصد از سبد معیشت را پوشش می‌دهد و ۲۸ درصد سبد حداقلیِ معیشت با این رقم پوشش داده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجمین مراسم ضیافت نور به مناسبت ماه مبارک رمضان در محل دفتر مرکزی خانه کارگر با حضور حسن صادقی، محمد حمزه‌ای و علیرضا محجوب برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم حسن صادقی (ریاست اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) با اشاره به حضور در جلسات افزایش مستمریِ بازنشستگان گفت: مسئولان سازمان تامین اجتماعی حضور اتحادیه پیشکسوتان در جلساتِ تعیین مزد بازنشستگان را به دلیلِ نفوذی که این اتحادیه در بین بازنشستگان دارد، به خوبی احساس می‌کنند و معتقد هستند تا اتحادیه اقناع نشود نمی‌توانند مسائل را پیش ببرند. 

وی در خصوص افزایش حقوق ۱۴۰۱ کارگران اظهار داشت: این افزایش حقوقی چیزی نبود که به‌طور کامل موردقبول ما باشد اما کار بزرگی صورت گرفت و نمایندگان کارگران زحمات بسیاری در این خصوص کشیدند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره تعیین رقم سبد معیشت توسط دولت تصریح کرد: سبد معیشت حدود ۹ میلیون تومان تعیین شد و این رقم مبنای مذاکره در شورای عالی کار قرار گرفت. نمایندگان کارگران تمام تلاش خود را کردند تا حداقل حقوق را به رقم سبد معیشت نزدیک کنند. با تلاش‌ها در نهایت حداقل حقوق ۵۷.۴ درصد و حقوق متوسط‌بگیران ۳۸ درصد افزایش پیدا کرد. 

به گفته صادقی، با وجود تمام تلاش‌ها حداقل حقوق ۱۴۰۱ تنها ۷۲ درصد از سبد معیشت را پوشش می‌دهد و ۲۸ درصد سبد حداقلیِ معیشت با این رقم پوشش داده نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه طبق قانون آنچه به عنوان مزد ۱۴۰۱ در شورایعالی کار افزایش یافته است باید برای حقوق بازنشستگان نیز اعمال شود، خاطرنشان کرد: انتظار ما این بود که سازمان تامین اجتماعی واگُن افزایش حقوق بازنشستگان را به لوکوموتیو دولت وصل نکند و قطار افزایش حقوق ما را در ریل توانمندی‌های تامین اجتماعی حرکت دهد. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی نباید خود را به دولت وصل کند، ابراز داشت: صندوق‌های کشوری و لشگری صندوق‌های هزینه‌ای هستند و با صندوق تامین اجتماعی که یک صندوق درآمد - هزینه‌ای است فرق دارند. صندوق تامین اجتماعی باید مدیریت درآمد و هزینه به صورت توأمان داشته باشد. 

صادقی با اشاره به جلسه اخیر تعیین مزد بازنشستگان و مشکلی که به استناد بند ۴ تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیش آمده بیان کرد: در این بند نام تامین اجتماعی به اشتباه همراه با یک ویرگول آورده شده و نوشته شده «صندوق تامین اجتماعی، نیروهای مسلح»؛ این موضوع باعث شده ذهنیتی برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد شود که حقوق متوسط بگیران تنها ده درصد باید افزایش پیدا کند که این موضوع مسبوق به سابقه نبوده است. این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست. برای ما ملاک مُر قانون و مُر مصوبه شورای عالی کار است و ماده ۹۶ هم بر مبنای همین باید انجام شود. 

صادقی اضافه کرد: اجازه نمی‌دهیم به خاطر یک ویرگول اشتباه در بودجه، حقوق بازنشستگان را تنها ۱۰ درصد افزیش دهند. البته در جلسه اخیر معاونت پارلمانی سازمان تامین اجتماعی نیز معتقد بود، وجود این ویرگول در قانون بودجه و جدا کردنِ کلمه «صندوق تامین اجتماعی» از «نیروهای مسلح» یک شیطنت است و به صورت تلفنی این موضوع را با مجلس مطرح کردیم و آن‌ها نیز تاکید داشتند که اشتباهی در این خصوص صورت گرفته است. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به لزوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: قانون برنامه ششم به صراحت بیان کرده که تامین اجتماعی هرساله باید متناسب‌سازی را انجام دهد. چنانچه بر فرض محال، حقوق متوسط بگیران تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا کند ما با سازمان تامین اجتماعی از این موضع چانه زنی خواهیم کرد که متناسب‌سازی را اجرایی کند که در این صورت به جای ۳۸ درصد باید ۶۰ درصد حقوق‌ها را افزایش دهد. 

صادقی به اعمال باقیمانده متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و اظهار داشت: ۲۵ درصد از متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ باقیمانده است که سازمان باید این ۲۵ درصد را هم بر حقوق‌ها اعمال کند. 

هر جایی که جامعه کارگری فعال است خوب کار می‌کند

در ادامه این مراسم محمد حمزه‌ای (معاون بین الملل خانه کارگر) به سخنرانی پرداخت. 

وی با تشکر از محجوب دبیرکل خانه کارگر اظهار: از آقای محجوب متشکریم که باعث شد با مذاکرات امسال با وجود عدم حضورشان در مجلس بحث افزایش دستمزد رقم بخورد و جای ایشان و تلاش‌های پی‍گیرشان در خانه ملت واقعا خالی است. 

حمزه‌ای با تاکید بر اینکه «اگر چهار کارشناس مثل ایشان در مجلس داشتیم وضع اینطور نبود و معاش کارگری قطعا بهتر بود» افزود: همیشه جامعه کارگری هرجا که قرار بگیرد و فعال شود، خوب کار می‌کند. من افتخار می‌کنم کارگر شرکت واحد بودم ولی با این حال وقتی در کنفرانس بین المللی کار می‌رفتیم، خانمی کارگر اهل سنگاپور را دیدیم که اکنون رییس جمهور سنگاپور است و توانست در مقام ریاست جمهوری نیز سنگاپور به‌عنوان یک کشور پیش‌رو و درحال توسعه بسازد. 

وی افزود: آقای محجوب در زمان حضورش در سازمان جهانی کار نیز توانست مقاوله نامه‌های زیادی را اجرا و تصویب کند. 

معاون بین الملل خانه کارگر با بیان اینکه «اولین مقاوله‌نامه جهانی در حوزه کارگری بحث (ساعت کار) بود که در سال ۱۹۱۹ بعد از انقلاب روسیه باعث شد ساعت کار کارگران از ۱۲ و ۱۶ ساعت به ۸ ساعت برسد» افزود: آخرین مقاوله نامه مصوب در زمان حضور بنده در ilo در باره مقاوله نامه‌عدم آزار و اذیت در محل کار است. یکی از مقاوله نامه‌هایی که من عضو کمیته تصویب آن بودم بحث‌عدم تبعیض استخدام بود که بسیار برای ایران خوب بود و باعث شد مسائل عقیدتی و سیاسی در حوزه‌های شرکت‌های اقتصادی و غیر حساس حذف شود و در این رابطه نظارت شود. 

او در پایان سخنان خود اضافه کرد: جامعه باید بداند که سازندگی این کشور مدیون کارگران و این بازنشستگان است و این قشر یک گروه اجتماعی پر مدعا نیست و چیزی که طلب می‌کند کمتر از لیاقت واقعی اوست. 

دولت نرخ ارز و قیمت‌ها را کنترل کند

در پایان این مراسم علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی) نیز طی سخنان کوتاهی از تلاش‌های اخیر حسن صادقی در بحث‌های مربوط به بازنشستگان تشکر کرد. 

وی با بیان اینکه «برای ما پیش از هرچیزی بحث کنترل قیمت‌ها مهم است» گفت: امیدواریم دولت با کنترل نرخ ارز و سایر قیمت‌ها بتواند قیمت‌ها کنترل کند. 

نماینده ادوار پیشین مجلس در پایان با یادآوری این نکته که «رمضان ماه فقیران است» تصریح کرد: اهمیت این ماه از این جنبه چنان است که حتی کسانی که روزه نمی‌گیرند، توصیه شده که تظاهر به روزه داشتن بکنند و در مقابل افراد دیگر اعم از ثروتمند و فقیر چیزی نخورند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز