خبرگزاری کار ایران

در ضیافت افطاری خانه کارگر مطرح شد؛

برای مطالعه روی خط فقر کارگروه ویژه تعیین کردیم/ از تعرض به افزایش حقوق حداقل بگیران و مستمری‌بگیران جلوگیری می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۴۶۸۳

مراسم افطاری در روز دوم ماه رمضان در خانه کارگر با حضور علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) و حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) و محمد حمزه‌ای (معاون بین‌الملل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین مراسم ضیافت نور به مناسبت شروع ماه مبارک رمضان در روز دوم این ماه در خانه کارگر با حضور علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) و حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) و محمد حمزه‌ای (معاون بین‌الملل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران) برگزار شد. 

صادقی: از هرگونه تعرض به افزایش حقوق صورت گرفته حداقل بگیران و مستمری‌بگیران جلوگیری می‌کنیم

در ابتدای این مراسم حسن صادقی (رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در سخنانی به خدمات و جایگاه این اتحادیه در تلاش‌های فعالین حوزه بازنشستگان و مستمری‌بگیران اشاره کرد و گفت: تلاش این اتحادیه به‌عنوان زیرمجموعه خانه کارگر این است که هم در پای میز مذاکره و هم در میدان کف خیابان از حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران برای متناسب‌سازی و افزایش حقوق دفاع کنند. 

وی با بیان اینکه «در سال ۱۴۰۰ یکی از افتخارات این اتحادیه تلاش مستمر برای کاهش شکاف بین هزینه‌ها و درآمد بازنشستگان از طریق متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بود که موفقیت زیادی در این زمینه حاصل شد» افزود: در سال ۱۴۰۱ برنامه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری این است که از هرگونه تعرض به افزایش حقوق صورت گرفته حداقل بگیران و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی جلوگیری کنیم. 

صادقی در ادامه با اشاره به اینکه «طبق قانون هرچه به حقوق حداقل بگیران اضافه شود همان درصد باید به حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی نیز اضافه شود» اضافه کرد: ما معتقدیم همین ۵۷.۳ درصد افزایش حداقل مزد کارگران بنابر مصوبه شورای عالی کار باید به حقوق پایه مستمری‌بگیران نیز اضافه شود و نباید بین صندوق‌های لشگری و کشوری با صندوق‌های تامین اجتماعی تبعیض وجود داشته باشد. 

این عضو خانه کارگر با تاکید بر اینکه «هر وقت به صندوق‌های تامین اجتماعی می‌رسند موضع مسئولان درباره تفسیر مواد قانون تامین اجتماعی عوض می‌شود» تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی شامل بیش از ۵۳درصد جامعه را شامل می‌شود و نباید قواعدی که بر یک صندوق تامین اجتماعی حاکم است را بر سازمان تامین اجتماعی که متشکل از چند صندوق است تسری داد و در این زمینه ما به‌دنبال استفساریه از قانون هستیم. 

این فعال صنفی حقوق بازنشستگان همچنین به ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: باتوجه به ماده ۹۶ در ارتباط با متوسط بگیران، ما شاهد عدم رعایت قانون در این حوزه هستیم و این درحالی است که در دفاع از استدلال و استفساریه خود از قانون مصادیق زیادی در زمان محروم نوربخش و حتی قاضی مرتضوی داریم. 

ریاست اتحادیه ‍پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه «باید معوقات ناشی از دیرکرد اجرای متناسب‌سازی حقوق در سال گذشته نیز به‌عنوان افزایش ۲۵درصدی ‍پایه دریافتی به حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اضافه شود» افزود: طبق بررسی ما ۶۵۰هزارتومان در یک هدف‌گذاری کوتاه مدت باید به سفره کارگران اضافه شود تا بتوان حداقل مرغ را به سبد مصرفی بازنشستگان مستمری‌بگیر سازمان تامین اجتماعی برگرداند. 

صادقی در پایان با بیان اینکه «اگر مسئولان در اجرای وظایف خود درست عمل کنند، اعتماد و محبوبیت از دست رفته نهاد دولت را بازخواهند گرداند و اگر نتوانند حق الناس را ادا کنند، هم دچار عقوبت اخروی و هم دنیوی خواهند شد» گفت: ما به‌عنوان فعالان حقوق کارگران و مستمری‌بگیران به تبعیت از اخلاق سردار شهید سلیمانی همواره از میز مذاکره شروع کرده و گفت‌وگو و مذاکره را به کف خیابان و میدان ترجیح می‌دهیم اما اگر روزی مسیر استدلال و میز مذاکره به بن‌بست برسد ناچار خواسته‌های برحق کارگران و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی را در کف خیابان فریاد خواهیم زد و میدان را انتخاب خواهیم کرد. 

حمزه‌ای: از دستاورد رفقای خود در افزایش حقوق ۵۷درصدی حقوق کارگران دفاع می‌کنیم

در ادامه این مراسم محمد حمزه‌ای (معاونت أمور بین‌الملل خانه کارگر) نیز به سخنرانی پرداخت. وی با بیان اینکه «ما از فعالیت دوستان‌مان در خانه کارگر و دیگر مجموعه‌های مرتبط برای افزایش ۵۷درصدی دستمزد کارگران در سال جاری متشکر هستیم» افزود: باید از این دستاورد رفقای خود دفاع کنیم. او همچنین با انتقاد از اقدام دولت در حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰تومانی برای واردات اقلام اساسی، این اقدام را در جهت تضعیف افزایش حداقل دستمزد عنوان کرد. 

محجوب: برای مطالعه روی خط فقر کارگروه ویژه تعیین کردیم

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر و نماینده أدوار مجلس) آخرین سخنران این مراسم بود. وی با انتقاد از کمبود تبلیغات لازم در ارتباط با فعالیت گسترده خانه کارگر درحوزه‌های مختلف از جمله بحث مستمری‌بگیران برای آشنایی عموم جامعه از میزان و اثرگذاری این فعالیت‌ها گفت: ما درسال‌های اخیر به‌طور جدی پیگیر بحث همسان‌سازی حقوق‌ها بودیم و در مجلس قبل هم کارگروهی برای این اقدام تشکیل شد که ریاست آن با إصرار به بنده محول شد. 

وی با تشکر از حسن صادقی؛ ریاست اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اظهار کرد: آقای صادقی نیز قدم به قدم و گام به گام با سختی زیاد مذاکرات و جلسات متعددی را برای پیشبرد بحث همسان‌سازی حقوق و افزایش اندازه سفره مستمری‌بگیران انجام داد که جا دارد از ایشان تشکر کنیم. 

محجوب ضمن اشاره به اینکه «ما تشکیلات و امکانات محدود و فقیرانه‌ای داریم و ساختمان ما نیز قدمتی ۸۰ساله دارد و در زمینه منابع نیز با حداقل‌ها کار می‌کنیم» اضافه کرد: با همه محدودیت‌ها باز هم در بسیاری از زمینه‌ها تشکیلات خانه کارگر و اتحادیه پیشکسوتان به‌عنوان زیرمجموعه این تشکل نتایج قابل توجهی گرفت و حتی اخیرا با همین بضاعت محدود توانستیم یک کارگروه تخصصی برای مطالعه فقر و خط فقر ایجاد کنیم که نتایج فعالیت آن را در آینده نه چندان دور می‌بینید. 

نماینده سابق مردم تهران در أدوار مجلس در پایان با بیان اینکه «ماه رمضان ماه یادبود فقیران و مستضعفان است» تصریح کرد: ما متعهد هستیم که برای صیانت از سفره فقیران و مستمری‌بگیران حداکثر تلاش خود را بکنیم. زیرا در سال‌های اخیر با افزایش نرخ ارز و تضعیف ارزش پول ملی، سفره‌های فقیران کوچک‌تر شده و به سفره اغنیا افزوده شده که باید این میزان به سفره مزدبگیران و مستمری‌بگیران و فقرا برگردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز