خبرگزاری کار ایران

کارگران نیجریه در اعتراض به تعطیلی دانشگاه‌ها اعتصاب کردند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۸۵۸

دوازده سال پیش دولت با دانشگاه‌های نیجریه توافق‌نامه‌ای امضا کرد که براساس آن حقوق اساسی و صنفی دانشجویان و اساتید دانشگاه در شرایط اقتصادی متفاوت حفظ شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری الجزیره قطر، کارگران کشور نیجریه اعتراضات ۳ روزه خود را علیه تعطیلی دانشگاه‌ها از روز چهارشنبه این هفته آغاز کردند.

دوازده سال پیش دولت با دانشگاه‌های نیجریه توافق‌نامه‌ای انجام دادند که براساس آن حقوق اساسی و صنفی دانشجویان و اساتید دانشگاه در شرایط اقتصادی متفاوت حفظ شود.

از هفته گذشته دولت نیجریه با مصوبه‌ای جدید توافق‌نامه قبلی را زیر پا گذاشته و به علت اعتراض دانشجویان، دانشگاه‌های این کشور را تعطیل کرده است. در نتیجه هزاران تظاهرکننده روز سه‌شنبه به سمت مقر دولت در لاگوس پایتخت راهپیمایی کردند و در اولین روز از تظاهرات سه روزه سراسری برنامه‌ریزی شده علیه ادامه تعطیلی دانشگاه‌های نیجریه، با وجود برخورد پلیس این کشور شعارهای ضد دولتی سر دادند. 

اتحادیه‌های کارگری نیجریه‌ نیز پس از این اعتراض صنفی دانشجویان، در همبستگی با آن‌ها در چند منطقه از جمله خود پایتخت به رهبری تشکل کنگره ملی کار (NLC) در اعتراضات شرکت کردند و گفتند که بسته شدن موسسات عالی بر کیفیت زندگی همه ما مردم نیجریه از جمله کارگران جانبه تأثیر می‌گذارد. 

رسانه‌های محلی گزارش دادند که اعتراضات همزمان در بسیاری از ایالت‌های دیگر از جمله کانو، کبی، اویو و اوسون در نیجریه ادامه دارد. 

از ابتدای بهار امسال، دانشگاه‌های دولتی در سراسر کشور به دلیل اختلاف بر سر هزینه‌های تحصیل دانشجویان و دریافتی استادان، کمابیش با اعتصابات و اعتراضات پراکنده مواجه بوده است.

اعتصابات، معمولاً به‌دلیل حقوق‌های پرداخت نشده و کمبود بودجه برای توسعه دانشگاه‌های دولتی و افزایش شهریه‌ها، به یک امر تکرارشونده در بخش دانشگاهی نیجریه تبدیل شده است.

نیجریه‌ای‌ها نسبت به دولت شکاک هستند زیرا از ابتدای اعتراضات قوه مجریه این کشور حاضر به مذاکره با استادان و مدیران دانشگاه‌های این کشور نشده است.

در لاگوس، یک مقام دولتی با معترضان ملاقات کرد و قول داد که پیام آن‌ها را به فرماندار برساند، که منجر به فریادهای مخالفت از سوی تجمع کنندگان شد. در چندین ایالت دیگر، نمایندگان دولت وعده‌های مشابهی دادند که هنوز مورد توجه اعتراض کنندگان نبوده است.

نیجریه علاوه بر بحران در نظام مدیریتی دانشگاهی، از سال گذشته با بحران اقتصادی نیز دست به گریبان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز