خبرگزاری کار ایران

در نشست تخصصی معاونان گردشگری استان‌ها مطرح شد؛

گیلان در صدر برگزاری رویدادها/ مصادیق جدید تاسیسات گردشگری در راه است/ رئیس سازمان جهانی جهانگردی به ایران می‌آید

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۰۰۳

در نشست تخصصی معاونان گردشگری استان‌ها موضوعات تخصصی، وظایف و ساختار قانونی دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در استان‌ها تشریح شد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، در نشست تخصصی معاونان گردشگری استان‌ها با حضور علی‌اصغر شالبافیان (معاون گردشگری)، مدیران کل معاونت گردشگری و معاونان گردشگری استان‌ها که صبح امروز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲در سالن فجر وزارتخانه برگزار و موضوعات تخصصی، وظایف و ساختار قانونی دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در استان‌ها تشریح شد.

مصطفی فاطمی (مدیرکل توسعه گردشگری داخلی) نیز با اشاره به اینکه گردشگری موضوعی در بسیاری استان‌ها فعال شده است، گفت: از ۱۰۴۵ رویداد اعلام شده ۵۲۵ رویداد در سامانه ثبت شده است و استان گیلان با ۴۶ رویداد در صدر قرار دارد.

او با اشاره به برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته تهران با شعار گردشگری سبز و رویکرد استان‌محور، بر اهمیت برپایی غرفه‌ها با مضمون و تم مشخص تاکید کرد و افزود: غرفه‌ها همانند سال گذشته با رویکرد استان محور و منطقه محور در پنج محور گردشگری کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت.

همراهی با وزارت کشور و اتاق بازرگانی به‌منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های حمایتی استانداران، فرمانداران و شهرداران از دیگر نکات مورد تاکید فاطمی در ارتباط با هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بود.

او به حضور زوراب پولولیکاشویلی رئیس سازمان جهانی جهانگردی در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته تهران اشاره کرد.

برگزاری نشست‌های منطقه‌ای و مشارکتی، توجه به رویکردهای گردشگری سبز و محیط زیست، برگزاری میزهای تخصصی و ملی با میزبانی استان‌ها، برگزاری جلسات ستاد سفر با موضوع نوروز ۱۴۰۳، حمایت از بوم‌گردی‌ها، تشکیل ستاد تسهیل به‌منظور کمک به مجموعه‌های گردشگری، معرفی شهرهای مکمل برای ایام پیک سفر، معرفی کاشان و شیراز به‌عنوان کاندید شهرهای دسترس‌پذیر، از جمله موارد مطرح شده از سوی مدیرکل توسعه گردشگری داخلی بود.

یحیی نقی‌زاده در نشست تخصصی معاونان گردشگری استان‌ها موضوعات تخصصی، وظایف و ساختار قانونی دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری را تشریح کرد. 

او با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین وظایف حوزه نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، نظارت عالی در حسن اجرای ضوابط و مقررات است، گفت: ارزیابی، درجه‌بندی، طرح قوانین، تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه‌ها، ضوابط دستگاهی، جلب مشارکت فعالان بخش خصوصی در قالب تشکل‌های تخصصی گردشگری، تسهیل فرآیندها، بهبود فضای کسب و کار گردشگری و نیز ارتقای بستر مجازی نمایی از گستره فعالیت این حوزه به شمار می‌آید. 

نقی‌زاده همچنین بخشی از قوانین و مقررات در دست بررسی، بازنگری و اقدام اداره‌کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری را برشمرد و افزود: قانون توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی، آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری و نظارت بر تاسیسات گردشگری، سند توسعه راهبردی در صنعت گردشگری، دستورالعمل تشکل‌های گردشگری، احکام برنامه هفتم، ضوابط و ارزیابی و درجه‌بندی هتل‌ها، ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی بوم‌گردی، آیین‌نامه‌های مربوط به تشکل‌های تخصصی گردشگری، لایحه اهداف و وظایف وزارت در مرحله اعلام وصول و در حال بررسی در کمیسیون مجلس از جمله ساختارهای قانونی در مسیر اصلاح و به‌روز شدن هستند. 

نقی‌زاده همچنین تاکید کرد: در تمامی تغییرات و به‌روزرسانی‌های مذکور، توجه به بخش‌های الکترونیک و فضای مجازی دارای اولویت خواهد بود. 

او در ادامه مهم‌ترین ماموریت‌های این اداره‌کل را ارتقای کیفیت خدمات گردشگری عنوان کرد و گفت: به روزرسانی آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری و نظارت بر تاسیسات گردشگری از جمله تبصره دو ماده ۷ به منظور در نظر گرفتن مصادیق جدید تاسیسات گردشگری نمونه‌ای از این اقدامات است. 

تشکیل کمیسیون‌های رسیدگی به شکایات، هوشمندسازی فرایند نظارت بر تاسیسات و موسسات گردشگری، اشاره به افزایش آمار صدور مجوزهای گردشگری طی دو سال گذشته، پیشبرد و پیاده‌سازی فرآیند رسیدگی به شکایات در سامانه سادرا با ارائه کد رهگیری از جمله سایر مباحث مطرح شده در این نشست بود. 

در ادامه ابوطالب قاسمی (سرپرست دفتر آموزش و مطالعات گردشگری) به تشریح اقدامات و برنامه‌ریزی‌های در حال انجام در این اداره کل پرداخت. 

او با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌ها در راستای هماهنگی حوزه‌های تخصصی و ادارات پنجگانه انجام و سپس ابلاغ می‌شود، بر اهمیت هماهنگی بین حوزه‌های مختلف تاکید کرد. 

قاسمی تحقق اهداف سند راهبردی گردشگری، سند تحول دولت سیزدهم و برنامه توسعه هفتم را منوط به تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی و پیگیری از سوی ادارات کل استانی عنوان کرد. 

سرپرست دفتر آموزش و مطالعات گردشگری در حوزه مطالعات به توسعه تعاملات و نقش دانشگاه‌ها در مسائل گردشگری و بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گردشگری اشاره کرد. 

تفویض اختیار امور قابل واگذاری به استان‌ها، توسعه دوره‌های آموزشی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای تاسیسات گردشگری به‌منظور ارتقای کیفیت، صدور گواهینامه آموزشی به‌صورت الکترونیکی و هماهنگی برای برگزاری آزمون جامع مسائل مطرح شده از سوی او در حوزه آموزش بود. 

در این نشست معاونان گردشگری استان‌ها به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز