خبرگزاری کار ایران

هنرمندان جریان‌ساز جهان در دوسالانه ونیز چه کسانی هستند؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۲۱۹

شصتمین دوسالانه ونیز از بیستم آوریل (شنبه یکم اردیبهشت‌ماه» کار خود را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همزمان با تدارک برگزاری شصتمین بینال «ونیز»، از بیستم آوریل تا بیست و چهارم نوامبر، «سی‌ان‌ان» درباره این بینال نوشته است: این هفته شاهد افتتاحیه دوسالانه ونیز هستیم، جشنواره‌ای که موضوع آن هنر و فرهنگ است و هر سال به مدت هشت ماه برگزار می‌شود. در رویداد ۲۰۲۴ «ونیز» که شصتمین دوره آن است آدریانو پدروسا هنرمند برزیلی کیوریتوری نمایشگاه را به عهده دارد. 

آدریانو پدروسا پیش‌تر گفته بود قصد دارد به هنرمندانی بپردازد که پیشینه جدی دارند، اما به حاشیه رفته‌اند. 

پدروسا در بیانیه‌ای توضیح داد که این مضمون معنایی دوگانه دارد: «اول از همه، اینکه هر کجا که بروید و هر کجا که باشید در دنیای امروز همیشه با خارجی‌ها روبرو خواهید شد. آن‌ها/ما همه جا هستیم. ثانیاً، وقتی پای هنر در میان است، مهم نیست که کجا زاده شده‌اید و در چه منطقه‌ای زندگی می‌کنید،؛ چون در این صورت واقعاً و در اعماق درونتان، فردی دیگر به حساب می‌آیید. 

«سی‌ان‌ان» در ادامه بر اهمیت دوسالانه ونیز تاکید کرده و نوشته است: این رویداد از نظر بسیاری از افراد، فرصتی برای بهتر دیده شدن هنرمندان جهان است که در سه بخش برگزار می‌شود. اولین بخش، نمایشگاه مرکزی است که در مجموعه‌ای از ساختمان‌های مهم منطقه برگزار می‌شود. در واقع این بخش شامل هشتاد و هشت غرفه است که اغلب آن‌ها در منطقه پارک جیاردینی شهر ونیز برگزار خواهند شد. در بخش دیگر هم مجموعه‌ای از نمایشگاه‌ها را داریم به صورت غرفه و «پاپ آپ» در سراسر شهر پراکنده هستند. 

در ادامه تاکید شده که آثار انتخاب شده در گزارش آثاری هستند که قرار است در ونیز نمایش داده شوند. 

 آثاری از مارسلین دو کونینگ

یکی از انقلابی‌ترین هنرمندان قرن بیستم، مارسلین دو کونینگ است. موضوع نمایشگاه بزرگی که به این هنرمند اختصاص دارد به بررسی دوران اقامتش بین سال‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۹ در ایتالیا می‌پردازد. این نمایشگاه آثاری از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ را در بر می‌گیرد. طی این اتفاق حدود ۷۵ پیش روی مخاطبان کشورهای مختلف در ونیز قرار می‌گیرد. گفتنی است این بزرگترین نمایش مارسلین دو کونینگ ند است که تاکنون در ایتالیا برگزار شده است.

هنرمندان جریان‌ساز جهان در دوسالانه ونیز چه کسانی هستند؟

یکی از هفتاد و پنج اثر با امضای دی کوینگ که در دوسالانه ونیز و گالری «dell'Accademia » نمایش داده می‌شود/ ۱۹۷۵ بنیاد ویلم دی کونینگ

ویلم دکونینگ هنرمند هلندی را یکی از برجسته‌ترین نقاشان جنبش اکپرسیونیسم انتزاعی می‌دانند. وی در رتردام در کشور هلند زاده شد و در لانگ آیلند در ایالات متحده آمریکا درگذشت.

«پناهگاه شهر» اثر برلیند دی بروکر

«پناهگاه شهر» عنوان خود را از آهنگی به همین نام برداشته که آهنگی ساخته نیک کیو است. این سومین نمایشگاه از مجموعه نمایشگاه‌های برلینده دی بروکره است که از هنر مضمونی و مفهومی در ارائه پناهگاه استفاده کرده است. مجسمه‌ها و چیدمان‌های او در ونیز حال و هوای معنوی دارند و به یک کلیسای قرن شانزدهمی در جزیره سان جورجیو ماگیوره مربوط می‌شوند. 

قفل‌هایی با برگ‌ها و جوانه‌های متورم

اوا یوزکیویچ هنرمند لهستانی طی خلق‌هایی که داشته به بازخوانی پرتره‌های قدیمی پرداخته است. او به صورت عمدی چهره‌های تاریخی را با جوهر پرتره پوشانده است. او با این کار به صورت نمادین به مبارزات زنان در دوران مردسالاری کلاسیک پرداخته است. این هنرمند تلاش داشته به مسائل هویتی و جنسیتی از نگاه هنر بپردازاد و به این واسطه به روح‌های سرکش شخصیت‌های گذشته بپردازد.

هنرمندان جریان‌ساز جهان در دوسالانه ونیز چه کسانی هستند؟

نام اثر بدون عنوان/ هنرمند با پوشاندن چهره‌های خیالی، فرم پرتره‌های کلاسیک را به هم می‌زند. تصویر بالا الیزابت ویژ لو برون را نشان می‌دهد

پرتره در زندگی و مرگ

پیتر هوجار را یکی از مهم‌ترین عکاسان آمریکایی قرن بیستم می‌دانند. او در دهه‌های ۱۹۶۰.۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، یکی از مهمترین چهره‌های نوآور و خلاق شهر نیویورک بود. او در آن زمان به واسطه فعالیت‌های هنری که داشته زندگی شهری آن دوران را مستند کرده است. 

نمایشگاه «پرتره در زندگی و مرگ» در دوسالانه ونیز شامل تمام چهل و یک عکسی است که هوجار آن‌ها را به سال ۱۹۷۶ در کتاب «پرتره درزندگی و مرگ» منتشر کرده است

نمایشگاه زنان زندانی جودکا

یکی از نمایشگاه‌هایی که در بخش اصلی دوسالانه ونیز برگزار خواهد شد به آثار زنان زندانی جودکا اختصاص دارد. این نمایشگاه توسط واتیکان در دوسالانه امسال قرار داده شده و بر حقوق بشر و تجربیات افرادی که در حاشیه جامعه زندگی می‌کنند تمرکز دارد. 

به اضافه اینکه در این نمایشگاه، اینستالیشن ویدیویی ۱۲ دقیقه‌ای پخش می‌شود که مفهوم آن آزادی برخی از زندانیان است. طی این فیلم آثاری از کوریتا کنت هنرمند پاپ آمریکای، فعال و راهبه سابق کاتولیک درکافه تریا نمایش داده خواهد شد. 

Maurizio Cattelan نیز بخش دیگری از نمایشگاه «با چشمان من» است که برای بازدید پاپ فراسیس در ۲۸ آوریل تدارک دیده شده است. 

طلوع خورشید غرق شده

این نمایشگاه با سرپرستی لوئیز ولترز به عکس‌های پروژه‌ی «Inuuteq Storch» از دانمارک اختصاص دارد. باید گفت این اولین بار است که یک نمایشگاه بزرگ شامل عکس‌های هنرمندی از گرینلند دردوسالانه ونیز برگزار می‌شود. 

پروژه فراگیر «Storch» بیش از دویست عکس را تشکیل می‌دهد. این رویداد با هدف پرداختن به روایت‌های تاریخی منطقه گرینلند از منظر اهالی آن پرداخته؛ نه از نگاه بازدیدکنندگان. این مجموعه ترکیبی از عکس‌های تاریخی و خانوادگی با تصاویر معاصر از زندگی روزمره مردم گریبنلند است.

هنرمندان جریان‌ساز جهان در دوسالانه ونیز چه کسانی هستند؟

عکاس گرینلندی در این عکس زندگی جامعه محلی خود را به تصویر کشیده است

تمام شب به باران گوش دادن

جان آکموفره را به خاطر فیلم‌های هنری‌اش می‌شناسند. هویت، مهاجرت، مقولات آب و هوایی و زیست‌محیطی موضوعاتی هستند که آکموفره نسبت به آن‌ها دغدغه دارد. صدا نیز یکی از موضوعاتی هستند که جان آکومفره در آثارش به آن توجه دارد. نمایشگاه این هنرمند به صورت انفرادی برگزار می‌شود و شامل هشت صدای به هم پیوسته است که مبتنی بر زمان هستند و به همین واسطه مخاطبان را به بازدید و شنیدن قطعات ترغیب می‌کنند. 

نمایشگاه «تمام شب به باران گوش دادن» در دوسالانه ونیز به سفارش شورای بریتانیا - به عنوان یک چیدمان منفرد با هشت صدای چند صفحه‌ای به هم پیوسته و همپوشانی و آثار مبتنی بر زمان در نظر گرفته شده است و ایده گوش دادن به عنوان کنش‌گری را تشویق می‌کند. 

سفر به بی‌نهایت

یو یونگ کوک را یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان کره‌ای در اروپا می‌دانند. نمایشگاه کوک که برای اولین بار در دوسالانه ونیز برگزار می‌شود شامل آثاری از اوست که قبلا در خارج از کشور کره به نمایش گذاشته شده‌اند. این هنرمند گرچه در جنگ و اشغال زندگی کرده اما به مولفه‌های انتزاعی پر کنتراست و پر جنب و جوش توجه دارد و در این زمینه از چشم‌اندازهای طبیعی کره الهام می‌گیرد. او قصد دارد با شیوه‌ای که دارد بر نسل‌های بعدی کشورش تاثیرگذار باشد.

هنرمندان جریان‌ساز جهان در دوسالانه ونیز چه کسانی هستند؟

نام اثر «کار»، یکی از آثار مفهومی یانگ کوک محصول سال ۱۹۶۵/ این آثار برای اولین بار است که در اروپا نمایش داده می‌شوند. بانی این اتفاق بنیاد هنری یو یونگ کوک است

عشایر ریشه‌دار

میم. ف. حسین نقاشی مدرنیست است که او را با نام پیکاسوی کشور هند می‌شناسند. نمایشگاه او در دوسالانه ونیز شامل نقاشی‌ها، عکس‌ها، نامه‌ها و بریده‌ای از فیلم‌هایش است. از او همچنین نوشته‌ها و اسباب‌بازی‌هایی ساخته شده از چوب پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. 

آثار پانزده هنرمند از مانند تایلند، لائوس، کامبوج، ویتنام، میانمار و سنگاپور

نمایشگاه «ارواح گذر دریایی» توسط بنیاد بینال هنر بانکوک برگزار می‌شود. این رویداد پیش از حضور در دوسالانه ونیز درماه اکتبر دربانکوک پایتخت تایلند در قالب نمایشگاه برگزار شده بود. 

این نمایشگاه که در بخش اصلی دوسالانه ونیز برگزار می‌شود به آثار پانزده هنرمند جنوب جهانی از کشورهایی مانند تایلند، لائوس، کامبوج، ویتنام، میانمار و سنگاپور اختصاص دارد. این رویداد به واسطه آثار چندین هنرمند از کشورهای مختلف مقولاتی چون مهاجرت، آوارگی و استعمار را مسیر دریایی و اقیانوسی را دستمایه قرار داده است. با یادآوری اینکه آسیایی‌ها بانکوک را ونیز شرق می‌نامند آثار نمایشگاه فیلم، مجسمه و نقاشی را شامل می‌شود. 

«شهرهای اودوراما» - کو جونگ آ

در تابستان ۲۰۲۳ بود که هنرمندی به نام کو جونگ آ با درخواست از مردم خواست عطرهای کره‌ای مورد علاقه‌شان را جمع‌آوری کنند و به او بدهند. در پی این فراخوان او در رابطه با رایحه‌ها بیش از ۶۰۰ پیام دریافت کرد. او در نهایت به هفده رایحه متمایز رسیده که صرفا برای دوسالانه ونیز انتخاب شده‌اند. مخاطبان طی حضور در نمایشگاه کو جنوگ آ با نمادهایی از آیینه‌های روبروی هم قرار داده شده (چیدمان بی‌نهایت»، مجسمه‌های چوبی شناور و مجسمه‌ای برنزی استنشاق خواهند کرد. 

طاق درون قوس

«طاق درون قوس» اولین نمایشگاه انفرادی ریک لوه (هنرمند اهل هیوستون) است که در «Palazzo Grimani» برگزار می‌شود. این رویداد، مجموعه بزرگی از مجسمه‌های یونانی و رومی قرن شانزدهمی را در خود جای داده است. لوو با الهام از محیط اطراف، مجموعه‌ای از نقاشی‌ها را خلق کرده است که تأثیر زیبایی‌شناختی معماری باستان و پیشامدرن را در کنار برنامه‌ریزی شهری ونیز و تجربه حرکت در شهر و آبراهه‌های آن منعکس می‌کند. 

هنرمندان جریان‌ساز جهان در دوسالانه ونیز چه کسانی هستند؟

با الهام از تجربه آبراه‌های ونیزی، نقاشی اکریلیک اشباع و کلاژ ریک لو که در اینجا به نام «بی عنوان» (۲۰۲۳) نشان داده شده است، برای اولین بار در ایتالیا به نمایش درخواهد آمد. گاگوسیا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز