خبرگزاری کار ایران

در نشست «نگاهی به آثار استاد علامه محمدتقی جعفری» مطرح شد؛

علامه جعفری ۷۰ سال از اندیشمندان جهان جلوتر بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۱۵۸

مهدی گلشنی، پژوهشگر فلسفه علم به تشریح اندیشه‌های علامه جعفری پرداخت و گفت: معتقدم علامه محمدتقی جعفری ۷۰ سال از اندیشمندان هم‌دوره خود در سطح جهان جلوتر بودند.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «نگاهی به آثار استاد علامه محمدتقی جعفری» در سومین روز از برپایی نمایشگاه مورخ جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در کوشک کتاب برگزار شد. 

در این نشست مهدی گلشنی، پژوهشگر فلسفه علم و استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف و عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی و عبدالله نصری، استاد دانشگاه و از شاگردان علامه جعفری در کوشک کتاب حاضر شدند. 

گلشنی با بیان اینکه استاد علامه جعفری ۷۰ سال از اندیشمندان زمان خودش جلوتر بود، گفت: تحولات زیادی در غرب رخ داده و تمام اداهای زشت آنها به ما منتقل می‌شود اما در ۲۰ سال اخیر با اینکه تحولات خیلی مهمی در غرب انجام شده اما غبار این تحولات به دانشکده‌های ما نرسیده است. 

او افرود: علامه جعفری مزایایی دارند که در کمتر عالمی در زمان ما جمع است. ایشان وقتی که بیست و چند سال داشت به نجف و به محضر آیت‌الله حائری می‌روند و مطرح می‌کنند که باید خودمان را با علوم روز آگاه و مجهز کنیم که این مرجع آگاه نیز تایید می‌کنند. 

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی ویژگی‌های علم را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: در دین ما تاکید شده که عالم باید آگاه به زمان خود باشد؛ کسی که چنین باشد تحت فشار قرار نمی‌گیرد. مسائلی که علامه مطرح می‌کرد، امروز در غرب مطرح می‌شود. 

گلشنی درباره حوزه‌های مطالعاتی علامه جعفری گفت: وقتی علامه تحصیل نجف را تمام کرد و به ایران برگشت آگاه به تمام کتاب‌های فلاسفه غرب بود و سال ۱۳۳۰ کتاب بی‌نظیر «ارتباط انسان و جهان» را منتشر کردند که دربرگیرنده افکار فلاسفه غرب و نظرات خودشان بود. 

این استاد بازنشسته دانشگاه شریف گفت: حرف علامه این بود که حوزه علمیه قم باید سه موضوع تحقیق درباره معارف اسلامی، به دست آوردن اطلاعات کافی درباره نیازهای جهان اسلام و تطبیق نیازهای اسلامی با معارف اسلامی را پیگیری کند.

این پژوهشگر و استاد فلسفه ابتکار علامه جعفری نسبت به علوم را بی‌نظیر دانست و با تاکید براینکه ایشان توجه ویژه به علوم روز داشتند، گفت: علامه تاکید داشتند که در علومی که مربوط به کیهان‌شناسی و خلقت هستی است باید فیزیکدان‌ها و فلاسفه با یکدیگر به مسائل و سؤالات پاسخ دهند و به‌خاطر همین او در میان دانشگاهیان بیشترین محبوبیت را داشت. 

وی علامه جعفری را بهترین مروج وحدت حوزه و دانشگاه معرفی کرد و با بیان اینکه شهید مطهری نیز در همین مسیر بود، گفت: علامه طباطبایی معتقد به دیالوگ بود، درحالی که دیگران مونولوگ می‌کنند. ایشان هم‌گرایی علم، دین و فلسفه را راهکار پاسخگویی به مسائل و سؤالات می‌دانستند. 

سپس، عبدالله نصری به تشریح بخشی از ویژگی‌های شخصیت علامه محمدتقی جعفری پرداخت و گفت: مرحوم علامه یک فیلسوف بزرگ است؛ علت این حرف یک سلسله اصول و مبناست. ۴۰۰ سال است که تفکر فلسفه اسلامی بر مبنای مباحث فلسفی ملاصدرا است؛ ملاصدرا یک فیلسوف بزرگ است که کسی نمی‌تواند مقام فکری او را نادیده بگیرد و طی ۴۰۰ سال همه فلاسفه برمبنای فکر ایشان صحبت کرده‌اند و تنها فیلسوفی که توانست خودش را از ملاصدرا جدا کند، علامه طباطبایی بود. 

او با تاکید براینکه علامه جعفری افق‌های جدیدی را در فلسفه گشوده است، افزود: مباحث معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی که در دو بعد نظری و عملی قابل بحث و گفت‌وگوست از نتایج اندیشه علامه جعفری است. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز