خبرگزاری کار ایران

در نشست رویداد «سروقامتان تهران» مطرح شد؛

مزین شدن دیوارهای شهر به تصویر شهدا/ تلاش برای ارائه آثاری از نقاشان شاخص

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۱۴۴

نشست رسانه‌ای رویداد «سرو قامتان تهران»؛ طرح جامع دیوارنگاره‌های مناطق ۲۲ گانه تهران با موضوع شهدای هر منطقه، ظهر امروز دوشنبه ۲۲ اسفندماه در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای سرو قامتان تهران، طرح جامع دیوارنگاره‌های مناطق ۲۲گانه تهران با موضوع شهدای هر منطقه، ظهر امروز (دوشنبه ۲۲ اسفندماه) در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

علی فروزانفر (معاون هنری حوزه هنری)، محمد زرویی‌نصرآباد (مدیرعامل موسسه نام)، مجید قادری (معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران) و شکیبا (رییس اداره نقاشی دیواری سازمان زیباسازی شهر تهران) مسئولانی بودند که در این رویداد حضور داشتند.

می‌خواهیم یاد قهرمانان اصلی را گرامی بداریم

در ابتدای برنامه علی فروزانفر (معاون هنری حوزه هنری) گفت: امروز ۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهداست و ماهم یاد قهرمانان اصلی و اسطوره‌های تاریخی کشورمان را ارج می‌نهیم. بهتر است فعالیت‌های هنری ما طوری باشد که شهدا جلوه بیشتری در اجتماع و شهر جلوه بیشتر و بهتری داشته باشند.

وی در ادامه توضیح داد: در دهه‌های گذشته فعالیت‌هایی با موضوع شهید و شهادت داشتیم و سعی داشتیم در بخش‌های مختلفی چون سینما، نقاشی، موسیقی ، مجسمه‌سازی  به این موضوع بپردازیم. 

معاون هنری حوزه هنری افزود: آثار مذکور  بارها و مکرر در مناسبات مختلف نمود و بروز رسانه‌ای داشته اشت. الان هم  ضرورت دارد که به طور مضاعف به شهدا بپردازیم تا توجه مردم و اقشار مختلف به واسطه  ابزار هنر و رسانه به موضوع شهید و شهادت جلب شود.

دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی به شهدا توجه ویژه داشته باشند

او تاکید کرد: زینده است که نهادها و دستگا‌ه‌های دولتی و بخش‌های خصوصی به موضوع شهدا توجه ویژه داشته باشند. 

فروزانفر ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته موسسه نام که با حوزه هنری مرتبط است، کارهای درخشانی انجام شده و دوستان و همکاران این بخش آثار هنری هنرمندان شاخص را  یه خانه‌های مردم برده‌اند. بوم‌های هنری منعددی تولید شده که باید رنگ شوند تا به این ترتیب مردم با آثار اشنا شوند.

آثار شاخص شهدا به پازل هنری تبدیل شده

وی گفت:خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده آثار شاخص تبدیل به پازل‌های هنری شده و  رویداد سرو قامتان در همین راستا برگزار می‌شود و مسئولان آثار شاخص را از گنجینه‌ها استخراج کرده‌اند و این آثار در دهه‌های گذشته تولید شده‌اند.

فروزانفر در ادامه توضیحاتش درباره جزییات رویداد سروقامتان گفت:  آثار ارزشمند است و توسط هنرمندلن وزین تولیده‌اند و در 22 منطقه تهران پیاده‌سازی خواهد شد.

علی فروزانفر اذعان داشت: از سازمان فرهنگی هنری شهر تهران بابت تلاش‌هایشان ممنونم و بابت نگاه هنر فهم‌ مسئولان آن، تشکر دارم. بی‌شک اگر تلاش‌ها و زحمات دوستان در سازمان زیباسازی نبود آثار شاخص با موضوع شهدای کشور جلوه پیدا نمی‌کرد.

معاون هنری حوزه هنری در پایان صحبت‌هایش گفت: از همکاران خودم هم بابت مجاهدتهای‌شان طی یک سال و نیم گذشته تشکر می‌کنم.

در ادامه برنامه مجید قادری (معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری در یک سال خرده‌ای اخیر، تمام تلاشش را برای انجام وظایف و زیبا کردن شهر به کار گرفته است.

تلاش برای ارائه آثاری از نقاشان شاخص

او افزود: یکی از اتفاقات خوب که پارسال آغاز شد و حال به وقوع پیوسته نقاشی‌های دیواری است که در قالب رویداد سروقامتان تهران شاهدش خواهیم بود. در این رویداد، تلاش شده از هنرمندان شاخص بهره ببریم و مردم را با مفاخر آشنا نماییم.

او با اشاره به اینکه امروز روز بزرگداشت شهداست و باید آن را گرامی بداریم، گفت: حال خدا را شکر طرح سرو قامتان به اجرا رسیده و باید بگویم این مهم با تلاش موسسه نام به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: طی این رویداد که مستمر خواهد بود، ادامه داد: ۲۲ هنرمند شاخص آثار رویداد سروقامتان تهران  را خلق کرده‌اند و آن آثار را برای اولین‌بار  در همه مناطق خواهیم داشت، و اینکه درخواست شهدا بوده که نامشان در محله‌هایشان برده شود و درج شود.

تلاش کردیم شرمنده خانواده شهدا نباشیم

قادری گفته‌های خود را اینگونه کامل کرد:  سازمان زیباسازی هر سال در این زمینه فعالیت داشته و دیوارهای یادمان شهدا هم در دستور کار قرار گرفته است. این طرح باعث می‌شود شرمنده خانواده شهدا که تعدادشان زیاد است، نشویم. 

او گفت: تلاشمان این است حال مردم را در عید نوروز خوب کنیم و پارسال هم این تلاش وجود داشت. 

او در پایان گفت: امیدوارم در تهران شاهد اتفاقات خوبی باشیم. 

در ادامه برنامه محمد زرویی‌نصرآباد (مدیرعامل موسسه نام و دبیر هنری  سروقامتان تهران) درباره جزییات این رویداد توضیحاتی داد.

او در ابتدا ضمن تشکر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: اگر دوستان این بخش و تلاش‌های‌شان نبود و اگر اعتمادشان را نداشتیم رویداد سروقامتان تهران سرانجام نمی‌یافت.

رویکرد موسسه «نام» به هنر با اجتماعی است

او گفت: تمرکز موسسه نام به رویکرد اجتماعی هنر توجه دارد و آثاری را معرفی می‌کند که تا قبل از این در گنجینه‌ها مانده بودند. 

وی ادامه داد: بخش دیگر از فعالیت‌های موسسه نام، در معرض دید عموم قرار دادن آثار هنری است و سروقامتان بخشی از این ماجرا است.

زرویی ادامه داد: حدود پانزده اثر از پیشگامان انقلاب در تهران نصب شده است. 

او گفت: خانواده‌های شهدا از سازمان درخواست داشتند تام نام شهدای‌شان زنده نگه داشته شود و وقتی ما با دوستان صحبت کردیم، طرحی دادیم که مربوط به آثار  هنرمندان سه، چهار نسل بود تا به این ترتیب شهدا در آثارشان نمود پیدا کن. از هنرمندان دهه سی هم هنرمندانی داریم و دهه چهل و پنجاه و شصت هم مورد توجه بودند.

زرویی نصرآباد گفت: در مهرماه شورایی تخصصی شکل گرفت و قرار شد ۲۲ هنرمند پیشکسوت و جوان به رویداد دعوت شوند و حال نیز لیست اسامی آنها مقابل من است. 

«سروقامتان تهران» رویداری ادامه‌دار است

وی افزود: تاکیدمان این است آثار رویداد سرو قامتان تهران ماندگار باشند و روی این ماندگار بورن تاکید شده است. سازمان زییاسازی هم تاکید داشت برای رنگ‌آمیزی از رنگ اتومبیل استفاده شود تا فرسودگی در کار نباشد. پس از اتمام هم اثر توسط هنرمند امصا می‌شود و به نزدیکترین مسجد تحویل داده می‌شود و مساجد تولیت و نگهداری آثار را بر عهده دارند.

وی گفت: در هر منطقه سه دیوار برای نقاشی پیش‌بینی شده و با مالکان صحبت شده و رضایتشان جلب شده است.

او تاکید کرد: این موضوع را هم باید در نظر داشت که برخی محله‌ها مثلا  ۴۰۰۰ شهید دارند که در این صورت جز آثار منتخب رویداد سروقامتان، چهره‌ دیگر شهدا هم  روی یک دیوار کشیده می‌شوند.

توجه به شهدای دفاع مقدس، ترور، مدافع حرم، مدافع امنیت و سلامت

قادری در توضیحات بیشتر گفت: شهدایی که در رویداد سروقامتان تهران مورد توجه هستند، شامل شهدای دفاع مقدس، شهدای ترور، شهدای مدافع حرم، شهدای مدافع امنیت و شهدای سلامت هستند که اسامی‌شان در دیوارنگاره می‌آید.

محمد زرویی نصرآباد در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: برگزاری سروقامتان تهران فتح بابی برای برگزاری این رویداد در سراسر کشور خواهد بود. همینطور یا کشورهای منطقه هم در حال رایزنی هستیم تا فضای شهری آنها را با نقاشی‌‌های شهدایشان مزین کنیم.

زرویی گفت: انشالله از سال آینده آماده شروع رویداد سروقامتان تهران هستیم. 

در پایان، پس از اتمام نشست از نمایشگاه سروقامتان دیدن کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز