خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با دو عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شد:

مجلس سوءاستفاده برندها از نام هنرمندان را پیگیری می‌کند/ نواقص قانون حفظ مالکیت معنوی اشخاص برطرف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۰۰۱

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گویند گزارشاتی درباره سوءاستفاده از نام چهره‌ها و شخصیت‌های هنری و استفاده از برندها به این کمیسیون ارسال شده است، که با پیگیری آن درصدد رفع نواقص قانون حفظ مالکیت معنوی اشخاص هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از رستوران گرفته تا یک کسب و کار کوچک، از تبلیغ مواد خوراکی تا بنرهایی برای معرفی یک محصول، گاهی از نام و تصویر هنرمندانی برای بازاریابی و تبلیغات استفاده می‌کنند تا حُسن شهرت هنرمند بین جامعه مخاطب، به فروش بیشترشان منجر شود؛ اتفاقی که البته اغلب بدون اطلاع صاحب آن نامِ هنری رخ می‌دهد. این ماجرا علاوه بر سوءاستفاده از اعتماد مخاطبان به یک چهره مطرح، مالکیت معنوی این چهره‌ها را نیز نقض می‌کند.

پیگیری مجلس برای جلوگیری ازسوءاستفاده از نام هنرمندان

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در همین زمینه در گفتگو با ایلنا، از تشکیل کمیته هنر و رسانه با حضور چهره‌های شاخص از جامعه هنری کشور به منظور رفع نقض قانون برای حفظ مالکیت معنوی آنان (جلوگیری از سوءاستفاده از نام هنرمندان) خبر داد و گفت: ما مسئولیت اخلاقی و قانونی نسبت به هم داریم و اگر اخلاقی و اجتماعی از جایگاه و منزلت شخصی استفاده کنیم حتما باید رضایت آن را جلب کنیم در غیر این صورت یک کار غیراخلاقی انجام شده است.

«غلامرضا منتظری» ادامه داد: ما در این زمینه خلاء قانونی هم داریم اما چون این موضوع کاملا برای قانون‌گذار روشن است، قانون‌گذار برای آن ضرورتی ندیده است.

منتظری با اشاره به اینکه «احترام و موضوع رعایت مسائل اخلاقی به عهده جامعه گذاشته شده است اما باید نسبت به آن موارد و نکات اخلاقی افراد پایبند باشند» یادآور شد: نباید بدون اجازه از نام و اسامی افراد به خصوص چهره‌های شناخته شده سوءاستفاده شود.

منتظر حضور نمایندگانی از جامعه هنری برای ارائه پیشنهاد و رفع نقض قانون‌ایم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه نشستی مشترک میان کمیسیون فرهنگی و جمعی از هنرمندان باید تشکیل شود، گفت: هنرمندان همچنین مصادیق آشکاری را به ما در کمیسیون فرهنگی ارائه کنند چرا که آن‌ها به دلیل احترام برای مردم شاید نتوانند از نام و نشان‌شان دفاع کنند اما ما می‌توانیم در مجلس بر اساس مسئله نظارتی این موضوع را پیگیری کنیم.

منتظری در ادامه خبر داد: همچنین با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به موازات نشست مشترک جلسه‌ای را برای دفاع از هنرمندان که از هر گونه اسامی آنها بدون کسب اجازه سوءاستفاده شود، تشکیل خواهیم داد تا شاهد تکرار چنین مواردی نباشیم بسیاری از چهره‌های شاخص حرمت نگه می‌دارند و ما وظیفه داریم نسبت به حقوق دیگران مدافع باشیم.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی تاکید کرد: در کمیسیون ما کمیته‌ای تخصصی تحت عنوان هنر و رسانه داریم و منتظر حضور جمعی از هنرمندان هستیم که به این موضوع رسیدگی و مسئله را حل و فصل کنیم.

بهره‌مندی از حقوق مالکیت برندها باید تعریف شود

عضو دیگری از کمیسیون فرهنگی مجلس هم در گفتگو با ایلنا به توضیح این موضوع پرداخته و با بیان اینکه «گزارشاتی درباره سوءاستفاده از نام چهره‌ها و شخصیت‌ها و استفاده از برندها به کمیسیون فرهنگی مجلس ارسال شده است» گفت: بهره‌مندی از حقوق مالکیت با رضایت هنرمند و حتی دریافت مالیات در قانون باید دیده شود.

«احمد راستینه» درباره استفاده از برندها و بهره‌مندی از فرصت‌هایی که با تکیه بر نام افراد شاخص در کشور شکل می‌گیرد، گفت: افرادی هستند که متاسفانه از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و موجب نارضایتی برای چهره‌های معروف می‌شوند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه «من معتقدم بهره‌مندی از حقوق مالکیت برندها باید تعریف شود» یادآور شد: همچنین مالیات بر بهره‌مندی از این مالکیت نیز باید مشخص گردد و نباید کسی با ایجاد یک برند و سوءاستفاده از نام هنرمندان و چهره‌های شاخص بدون اجازه، منابع مشخصی را برای خودش ایجاد کند و از پرداخت مالیات آن برند نیز پرهیز داشته باشد.

راستینه با تاکید بر اینکه در این زمینه نقض قانون داریم، تصریح کرد: باید کار جدی انجام شود؛ به همین منظور طرحی را در کمیسیون فرهنگی در دستور کار داریم که باید به موضوع مالکیت معنوی و موضوع پرداخت مالیات از افرادی که از آن بهره‌مند می‌شوند، لحاظ شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز