خبرگزاری کار ایران

در نشست اسکودا مطرح شد؛

رایزنی با صدا و سیما برای جلوگیری از حمله به چهره وکلا در سریال‌ها/ هیچ مشکلی در جریان برگزاری آزمون وکالت نداشتیم/ بر اساس مرّ قانون عمل می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۱۶۹۵

رئیس اسکودا گفت: آزمون وکالت به خوبی برگزار شد، در این آزمون هیچ مشکلی نداشتیم و آزمون در امنیت کامل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جعفر کوشا در نشست خبری اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری درباره برگزاری آزمون وکالت گفت: ما بسیار تلاش کردیم این آزمون را برگزار کنیم. نهاد وکالت یک نهاد مطالبه گر است. آزمون به خوبی برگزار شد، در این آزمون هیچ مشکلی نداشتیم و آزمون در امنیت کامل برگزار شد.

در ادامه ابراهیم کیانی نایب رئیس اسکودا گفت: طبق قانون و بر اساس مر قانون عمل می‌کنیم، در قانون فرمول به صراحت اعلام شده است. قانون حدود و ثغور را مشخص کرده است.

نایب رئیس اسکودا افزود: در قانون ملاک نمره است. اضافه کردن قیدی به نام نمرات سنگین تراز شده نمی‌گنجد. ما مطیع قانون هستیم.

کوشا درخصوص آیین نامه و تفویض اختیار به کمیته مذاکره کننده گفت: در سال ۹۸ آقای دکتر مصدق به حقوقی نامه ای نوشت به اتحادیه کانون وکلا که آیین نامه را مطابق آیین نامه سال ۳۴ اصلاح کنید و بفرستید،  ما گفتیم ما نیازی به اصلاح نمی‌بینیم ، زیرا یکبار باید نوشته شده و اگر قرار است آیین نامه نوشته شود باید از طریق کانون ها نوشته شود نه وزارت دادگستری. آنجا نوشتیم نیازی به اصلاح قانون نداریم اما ایشان اصرار داشتند در ۲۸/۱۲/۹۸ یک آیین نامه ای را نوشتند و ارسال کردند، جناب آقای دکتر شهبازی نیا رئیس وقت با کانون ها این مسئله را مطرح کردند که گفته شد نمی‌پذیریم چرا که کانون ها باید پیشنهاد دهنده باشند نه این که قوه قضائیه پیشنهاد دهنده باشند. ما گفتیم دیداری با آقای دکتر رئیسی داشته باشیم آقای مصدق گفت که نیازی نیست این خواست آقای رئیسی است، با اصرار وقت این ملاقات گرفته شد در دیدار با ایشان گفتیم که نیازی به اصلاح آیین نامه نیست،  آقای رئیسی گفتند آیین نامه را اصلاح کنید.

کوشا در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درخصوص این‌که در آستانه انتخابات هیات مدیره کانون مرکز قرار داریم، شاهد رد صلاحیت جمعی از داوطلبان عضویت در هیات مدیره بودیم، موضع شما در این باره چیست و چه راهکاری برای مواجهه با آن دارید، گفت: نهاد وکالت به سبب قانون استقلال دارد و خلاف نص و روح قانون نمی‌تواند عمل کند، وکلا به عنوان اعضای این صنف دغدغه مند باید بتوانند خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند. مطابق قانون درحال رایزنی با دستگاه های مسئول هستیم تا رد صلاحیت‌ شده ها هرچه زودتر در چرخه قانون قرار گیرند و در انتخابات شرکت کنند.

رئیس اسکودا تاکید کرد: در حق انتخاب شدن باید نهاد وکالت آزاد باشد در مواردی که قانون محدود کرده است باید تفسیر مذیق شود.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر این که گاهی اخبار ضرب و شتم برخی وکلا را در استانهای مختلف کشور در رسانه ها منتشر شده است. برنامه اسکودا برای حمایت عملی از وکلا و جلوگیری از تکرار این دست اتفاقات چیست، بیان کرد: ضرب و شتم وکلا از دو منظر مورد بررسی قرار می‌گیرد، یک این که این ضرب و شتم ناشی از کار وکالت است و در حین انجام وظیفه صورت گرفته است که مورد حمایت قرار  می‌گیرد.

کوشا افزود: مورد دوم این است که وکیل به عنوان یک انسان زندگی خصوصی دارد ممکن است انتقام‌ شخصی داشته باشند نه به خاطر وکالت این را باید از طریق قانونی پیگیری کند.

وی خاطر نشان کرد: گاهی اوقات خلط می‌شود و مشخص نمی‌شود‌‌. اصل بر این است وکیل ، وکیل است و باید حمایت شود. ما یک کمیسیون حمایت در کانون ها داریم و وکلا می توانند به این کمیسیون مراجعه و شکایت کنند.

رئیس اسکودا افزود: اگر ضرب و شتم به حسب وکالت باشد حتما حمایت می‌کنیم و باید این حمایت صورت گیرد و ما اقدام سریع قضایی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در سریال های تلویزیونی باید نقش وکلا را شفاف کنیم و از عوام فریبی جلوگیری کنیم و از حمله به وکلا جلوگیری شود باید کار فرهنگی برای این سم زدایی کنیم. گاهی در سریال ها وکلا را به گونه ای نشان می دهند که گویی وکلا از جانب مردم جدا می شوند با صدا وسیما هماهنگ کردیم که این مورد برطرف شود.

کوشا تاکید کرد: کسی که لباس وکالت بر تن می‌کند ممکن است مورد هجمه، صدمه و لطمه قرار بگیرد.

وی درباره تعداد شرکت کنندگان در آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ گفت: ۷۲ هزار و ۱۳۸ نفر در این آزمون شرکت کرده اند.

رئیس اسکودا درباره اینکه نحوه پذیرش در آزمون وکالت چگونه است ، اظهار داشت:  ما توانستیم ۳۰ تیرماه سال جاری آزمون را  برگزار کنیم. خوشحالیم توانستیم این دغدغه که مطالبه هزار جوان بود را محقق کنیم. آزمون بخوبی برگزار شد و  ما هیچ اشکالی نداشتیم و امنیت سوالات و آزمون خوب بود. ۲۶ اردیبهشت آگهی را دادیم و ۲۷ اردیبهشت قانون تسهیل لازم الاجرا شد و ناچارا آگهی تکمیلی را دادیم و اعلام شد و امروز پذیرش داوطلبان براساس قانون تسهیل است.

حبیی نائیب رئیس اسکودا هم درباره وضعیت وکلای زندانی گفت: پیگیر کار وکلای در زندان هستیم جلساتی را با دادستانی داشتیم و شخصا پیگیر وکلای در بند بوده و در دادگاه های آنان حضور داشتیم.

نایب رئیس اسکودا درباره خبر اخیری که در یکی از رسانه ها مبنی بر اینکه ۶۳ درصد وکلا طبق اعلام سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مالیات پرداخت نکرده‌اند، گفت: تمدید پروانه وکالت با ارائه مفاصا حساب مالیاتی امکانپذیر است و این خبر خلاف واقع است.

کیانی ادامه داد: وکلای دادگستری در راستای اجرای قانون تمبر مالیاتی باطل و اطلاعات مالیاتی خود را بارگذاری می‌کنند بنابراین اگر بخواهند در هر یک از مراحل اقدام قانونی انجام ندهند، با مشکل روبرو خواهند شد.

حبیبی  درباره این که انتقادهایی در رابطه با نهاد داوری مطرح است آیا این موضوع از سوی وکلا پذیرفته شده است؟ گفت: شیوه نامه قوه قضاییه در رابطه با داوری مورد انتقاد وکلا است. مطابق قانون، ارجاع به داوری آزاد است و شیوه نامه فعلی داوری خلاف قانون، محدودیت ایجاد کرده است.: اینکه بسیاری از موضوعات باید به داوری ارجاع شود، بحثی نیست اما به شیوه نامه قوه قضاییه، انتقادات حقوقی وارد است.

کوشا  در خصوص عدم حضور اسکودا در همایش قوه قضاییه و اینکه به نظر می رسد روابط بین اسکودا و قوه قضاییه حسنه نیست، گفت: متاسفانه با وجود اینکه هرساله دعوت می شدیم اما امسال دعوت نشدیم و شاید صلاح بر این بوده‌ است. انتظار داریم که اگر فرشته عدالت دو بال دارد، هر دو بال آن یعنی وکالت و قضاوت توامان در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز