خبرگزاری کار ایران

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خری مطرح کرد؛

آخرین وضعیت پرونده‌های فرزندان معاون اول سابق، روغن‌های آلوده، مسمومیت پزشکان و کوروش کمپانی

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۳۵۵

سخنگوی قوه قضائیه آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های مورد پرسش در اذهان عمومی از جمله فرزندان معاون اول سابق، روغن‌های آلوده، مسمومیت پزشکان، کوروش کمپانی و مهدی افشارنیک را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در محل این نشست برگزار شد.

جهانگیر گفت: در ابتدا دهه کرامت که همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) است را خدمت همه ملت ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. بی شک فردوسی حق بزرگی بر فارسی‌زبانان در ایران و دنیا دارد و موفق شد زبان فارسی را به زبان علمی و ادبی به دنیا معرفی کند و این زبان تا به امروز پابرجاست. یکی از ماندگارترین آثار حکیم ابوالقاسم فردوسی خلق شاهنامه است.

وی با اشاره به جلسات دادگاه منافقین گفت: در هفته‌های گذشته دادگاه رسیدگی به اتهامات منافقین را داشتیم، گروهکی که قبل از پیروزی انقلاب دست به خیانت و ترور علیه فرزندان مسلمان این مرز و بوم زد؛ دستگاه قضایی اگرچه با تاخیر به آن ورود پیدا کرد و باید همان دهه ۶۰ ورود پیدا می‌کرد، ولی باز به جنایات آن‌ها پرداخته شد.

جهانگیر بیان کرد: مباحث دادگاه باید پیگیری و تبیین شود چراکه این جریان انحرافی با سوءاستفاده از احساسات پاک جوانان این مرز و بوم توانست جنایت‌های بیشماری را در داخل و خارج از کشور انجام دهد و همگی باید تلاش کنیم با افشای این جنایات اجازه ندهیم این روش‌ها تکرار شود و جوانان در دام‌های عنکبوتی چنین گروهک‌هایی بیفتند. روزی به بهانه مبارزه با امپریالیسم کارشان را شروع کردند، اما رفته رفته به نوکران استکبار جهانی و امپریالیسم تبدیل شدند.

وی با اشاره به هوشمندسازی دستگاه قضایی و آغاز فعالیت‌های نوآورانه در قوه قضاییه، ادامه داد: در بخشی از حکم انتصاب رئیس قوه قضاییه که توسط رهبر انقلاب ابلاغ شد، به گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضایی تاکید شده است.

جهانگیر تاکید کرد: این مسئله در سیاست‌های کلی ابلاغی نیز مورد تاکید واقع شده است. در سند تحول قضایی با پیگیری‌ها و روزآمدسازی‌های انجام شده، شاهد هستیم ۴۰ درصد از راهکار‌هایی که در نسخه جدید پیش‌بینی شده در ارتباط با هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین است. این مسئله کمک بزرگی در ابعاد مختلف می‌تواند داشته باشد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: خودکاربری کردن فعالیت‌های خدماتی قوه قضاییه در ورود به پنجره خدمات واحد قضایی این است که امروز کسانی که به صورت حرفه‌ای در ارتباط با قوه قضاییه همچون وکلا، کارشناسان رسمی و نمایندگان قوه قضاییه قرار می‌گیرند، می‌توانند همه فعالیت‌های خود را بدون مراجعه به دفاتر الکترونیک و حتی بدون مراجعه به محاکم قضایی از داخل منزل بارگزاری کنند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارشی که از مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گرفتیم روزانه بیش از ۳۰ هزار نفر از وکلا و کارشناسان از این طریق وارد سامانه می‌شوند و بیش از ۲۴۰ هزار نفر اقدام مرتبط با پرونده‌های خود را ثبت می‌کنند.

جهانگیر در ادامه گفت: این مسئله علاوه بر اینکه در کاهش مراجعات مردم به صورت حضوری نقش دارد، می‌تواند در کاهش اطاله دادرسی و تسریع در فرایند‌های دادرسی نیز نقش خوبی داشته باشد چرا که یکی از گله‌مندی‌های مردم از دستگاه قضایی بحث طولانی شدن فرایند‌های رسیدگی است که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین این شرایط فراهم شده است؛ نه تنها مراجع حضوری بلکه بهره‌گیری از فناوری قضایی به صورت الکترونیک در ۲۴ ساعته شبانه‌روز در هر کجای عالم فراهم شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار و فناوری تعداد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قرارداد الکترونیکی امروز بین وکلا و موکلان آن‌ها منعقد شده است که این موضوع به تبادل مالی بین وکلا و موکلین کمک می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که مردم در مورد آن ابراز نگرانی می‌کردند قرارد‌ادهای مالی بود که بین افراد بسته می‌شد، که با الکترونیکی شدن قرارداد‌ها شفاف‌سازی در امور مالی ایجاد خواهد شد که بدین واسطه کمک موثری در این زمینه به مردم خواهد شد.

جهانگیر درباره جزئیات پرونده مسمومیت پزشکان در شیراز به دلیل مصرف مشروبات الکلی گفت: پرونده ای در دادسرای شیراز تشکیل شده سه نفر به اتهام قتل شبه عمدی و خرید و فروش مشروبات الکلی بازداشت شدند و ۲۴ نفر در مهمانی حضور داشتند و شش نفر مسموم شده و یک نفر فوت کرده است و این پرونده در حال رسیدگی است. مردم مطمئن باشند در موارد مشابه برخورد قاطع قضایی صورت می‌گیرد.

وی گفت: باغی که پزشکان شیرازی در آن به‌‌دلیل مصرف مشروبات الکلی مسموم شده بودند پلمب شد. صاحب باغ که تهیه کننده مشروبات بوده دستگیر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره دسترسی به حساب بانکی و افشا صورت حساب شخصیت‌ها گفت: قوه قضاییه با انتشار اسناد مالی مردم برخورد خواهد کرد و قول می‌دهد که مسئله را دنبال کند و قوه قضاییه بدون در نظر گرفتن سوابق افراد و میزان وابستگی به گروه‌ها و جناح‌های سیاسی برخورد خواهد کرد.

جهانگیر درباره اخبار مربوط به واردات روغن فاسد گفت: با پیگیری میدانی مسئولان دستگاه قضایی اجازه ترخیص روغن‌های غیر استاندارد داده نشد و اگر روغنی ترخیص شده  حداقل استاندارد را دارا بوده است. نتیجه تعیین تکلیف واردات روغن غیراستاندارد به زودی اعلام خواهد شد.

وی درباره پیگیری پرونده بیماران پروانه‌ای گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیرغم آنکه تحت حمایت از مردم صحبت‌هایی می‌کنند اما به دلیل استفاده ابزاری از دارو بیماران صعب‌العلاج را با مشکل مواجه می‌کند با گرفتاری شدید و از دست دادن جانشان مواجه می‌شوند. دادگاه حقوقی شکایت بیماران تالاسمی و بیماران پروانه‌ای برگزار شده است و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تلاش می‌کند از طریق طرح موضوع در مجامع بین‌المللی برای احقاق حق بیماران تلاش کند که نتایج آن به محض وصول اطلاع رسانی خواهد شد.

جهانگیر درباره آخرین وضعیت کوروش کمپانی گفت: در حال حاضر بیش از ۵۳۰۰ نفر شکایت خود را ثبت کردند و این شکایات در حال رسیدگی کنند و ضابطین در حال پیگیری اموال داخل و خارج هستند تا حق مردم به آنان بازگردانده شود. امیدواریم با پیگیری‌های که صورت می‌گیرد متهمین در خارج از کشور را دستگیر و پای میز محاکمه بنشانیم.

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده بازداشت مهدی افشارنیک گفت: در خصوص شخص مورد نظر دو نکته وجود دارد. اتهاماتی که مطرح شده ارتباطی با شغل خبرنگاری ندارد. اتهاماتی که متوجه ایشان است اتهامات امنیتی است که اطلاع رسانی خواهد شد.

جهانگیر درباره توهین به ماموران پلیس گفت: اولا احترام قانون باید مورد توجه مردم قرار بگیرد. نکته دوم این است که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مردم ما فهمیده هستند و اگر به مجریان قانون اهانت کنند دستگاه قضایی وظیفه دارد برای رعایت قانون‌ و مجریان قانون به ویژه پلیس همکاری خواهد کرد. اگر در جایی قانون شکنی می‌شود قوه قضاییه برخورد خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد خدشه‌ای به جایگاه مجریان قانون که در راس آنان فراجا است وارد شود.

وی درباره حکم بابک زنجانی و حکم افراد دیگر در این پرونده از جمله زیبا حالت منفرد گفت: مجازات بابک زنجانی مطابق تبصره ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی تبدیل شد و در مورد سایر محکومان تاکنون هیچ اقدام جدیدی رخ نداده است و در صورت اقدام جدید اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

سخنگوی قوه قضائیه درباره سامانه‌های الکترونیک موجود برای ارتباط میان مردم و دستگاه قوه قضاییه گفت: سامانه ارتباط مردمی سامع سامانه سجام معاونت پیشگیری از وقوع جرم، مردم می‌توانند از این طریق مسائل، آسیب‌ها و جرایم کشور را گزارش دهند. سامانه نظارتی  سازمان بازرسی و سامانه مرکز حفاظت  از جمله سامانه‌هایی است که در خدمت مردم است تا بدین وسیله بتوانند با دستگاه قضایی در ابعاد مختلف ارتباط داشته باشند.

جهانگیر درباره وضعیت نصب دوربین در همه دادسراها و محاکم به‌منظور ثبت و نظارت بر فرآیند دادرسی گفت: بر اساس آنچه که در سند تحول و تعالی تاکیده شده است، در حال حاضر در بهترین شرایط از نظر ضبط صوت در محاکم هستیم و تقریبا همه شعب دادگاه‌ها از امکانات مطلوبی برای پوشش صوتی و تصویری برخوردار هستند و بخش کوچکی از محاکم ممکن است پوشش تصویری نداشته باشند. امیدواریم در سال جاری با تامین امکانات لازم بتوانیم، در ماه‌های آینده شاهد پوشش صد درصدی محاکم باشیم .

وی افزود: اما این بدان معنا نیست که بخش‌هایی از پرونده که ضرورت داشته باشد، تصویری برداری انجام نشود، امروزه در تمام محاکم مرتبط با پرونده‌های مهم، صوت و تصاویر ضبط می‌‎شود و با قاطعیت اعلام می‌کنیم، آن چیزی که در قانون و سند تحول به آن اشاره شده است در وضعیت راضی کننده‌ای قرار دارد. گرچه قانون‌گذار اجازه ضبط صوت را داده است اما برای ضبط تصویر، تشخیص قاضی دادگاه لازم است. اما در هر صورت وسایل صوتی و تصویربرداری فراهم است. درباره آن بخش کوچکی که هنوز امکانات لازم را ندارند، امیدوارم امکانات لازم فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز