خبرگزاری کار ایران

رییس اسکودا:

برای عدالت و استقرار عدالت می‌جنگیم/ آقای اقتصاددانی که وزیر امروز شده‌اید، ماده ۶ طرح تسهیل دارای ابهام است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۹۰۸

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: متأسفانه در این پنج سال اخیر هجمه‌هایی برای اینکه به نهاد وکالت ضربه بزند، ایجاد شده و عده‌‌ای از بیرون برای نهاد وکالت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جعفر کوشا در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته وحدت و تولد پیامبر عظیم‌الشأن‌، اظهار کرد: امروز موضوع بحث ما در ارتباط با طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار است. همانطور که مستحضرید این طرح توسط نمایندگان در صحن علنی به تصویب رسید و در شورای نگهبان جهت بحث قانونی از نظر عدم مغایرت با قانون اساسی و شرع مطرح خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه ماده ۶ این طرح که مربوط به نهاد وکالت است به گونه‌‌ای تصویب شد که از نظر عقلانیت و کارشناسی دارای ابهامات و ایراداتی است. سابقه تاریخی در بحث تقنینی در ارتباط با جذب کارآموزان وکالت این بود که تبصره یک ماده ۱ قانون اخذ پروانه وکالت مصوب سال ۷۶ تصریح کرده که برای جذب کارآموزان وکالت کمیسیونی تشکیل شود که این کمیسیون مرکب از رییس دادگستری استان و رییس دادگاه انقلاب و رییس کانون وکلای استان تشکیل شود. حضور این سه نفر در این ترکیب به این دلیل بود که ما به عنوان یک شخص حقوقی نسبت به جذب کارآموز از نظر پراکندگی جمعیت و از نظر نیازی که در آن استان وجود دارد، باید سهمیه و ظرفیت آن استان را تأمین کنیم. 

رییس اسکودا اضافه کرد: متأسفانه در این پنج سال اخیر هجمه‌هایی برای اینکه به نهاد وکالت ضربه بزند، ایجاد شده و عده‌‌ای از بیرون برای نهاد وکالت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی می‌کنند. 

وی بیان کرد: ما برای عدالت و استقرار عدالت می‌جنگیم. سوال منطقی ما از مجلس این است که آیا عقل و منطق حکم می‌کند که در خصوص مسائل وکالت در کمیسیون جهش تولید بحث صورت گیرد؟ آیا کمیسیون قضایی مجلس، تخصصی برای بررسی این موضوع ندارد؟ مجلس شورای اسلامی و کمیسیون جهش تولید، عجولانه و شتابزده این ماده را تصویب کرده است. 

کوشا خطاب به وزیر اقتصاد گفت: آقای اقتصاددان که امروز وزیر اقتصاد شده‌اید، این ماده دارای ابهام است.

رییس اسکودا با طرح این سوال که «اگر قضات ممنوع نمی‌شدند، رییس قوه قضاییه دخالت می‌کردند یا خیر؟»، گفت: آیا دخالت آقای اژه‌ای برای منافع قضات است یا منافع ملی؟ به نظر می‌رسد که خطاب رییس قوه قضاییه به معاونت حقوقی و‌ معاون اول یک پیام دارد و آن پیام این است که در مجلس معاونت راهبردی دخالت می‌کرد و قوه قضاییه فکر نمی‌کرد که مجلس به این شکل طرح را تصویب کند.

وی ادامه داد: بهتر است پس از اعلام نظر شورای نگهبان، این طرح در کمیسیون حقوقی قضایی مجلس بازبینی شود.

رئیس اسکودا درباره شیوه برگزاری آزمون وکالت در صورت تایید طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار از سوی شورای نگهبان نیز گفت: براساس گامی که ما در مجلس برداشتیم قرار بر این شد که آزمون به صورت ملی برگزار شود در ابتدا قرار بر این بود که آزمون استانی شود اما با تلاش ما آزمون سراسری و ملی خواهد بود پس اگر این طرح در شورای نگهبان نیز تایید شود بازهم مانند گذشته آزمون سراسری و ملی خواهد بود و براساس آن‌چه که وجود داشته است داوطلبان کانون وکلای خود را انتخاب می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز