خبرگزاری کار ایران

کوشا در نشست خبری:

آزمون وکالت ۲۰ فروردین برگزار خواهد شد/ این آزمون ۸۱ هزار نفر شرکت‌کننده خواهد داشت/ نهاد وکالت سعی می‌کند که با حفظ استقلال، با تمامی دستگاه‌های حکومتی تعامل داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۱۳۰

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: ۲۰ فروردین آزمون وکالت برگزار خواهد شد و ۸۱ هزار نفر شرکت کننده خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جعفر کوشا در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ما براساس قوانین موضوعه و به خصوص قوانین جمهوری اسلامی مکلف هستیم فرزندان این کشور را که داوطلب آزمون وکالت هستند، هرساله جذب کنیم و هیأتی سه نفره مکلف هستند ظرفیت‌های استانی را بررسی کنند و تعداد افرادی که هرساله باید جذب شوند را مشخص کنند. این هیأت دو نفر را از حاکمیت در خود دارد پس حاکمیت می‌تواند از طریق همین هیأت ظرفیت‌ها را مشخص کند، پس چرا این همه هجمه و حمله صورت می‌گیرد؟ آیا مسئولیت جذب تعداد کثیر فارغ‌التحصیلان حقوق برعهده کانون‌های وکلا است؟

وی افزود: همه دانشگاه‌ها و موسسات درصدد جذب دانشجویان حقوق هستند و بدیهی است فارغ‌التحصیلان حقوق به دلیل بی‌رویه بودن جذب به صورت بیکار درآیند اما ما از مجلس انتظار داریم با بصیرت و درایت و مدیریت طرح‌هایی را مطرح کنند که ضمن آن‌که جوانان به اشتغال درمی‌آیند، قوانین موضوعه نیز رعایت شود و بالاترین بصیرت حاکمیت قانون است که مقام معظم رهبری همواره به رعایت قانون تاکید و توصیه کردند پس چرا ما به قوانین موضوعه بی‌اعتنایی می‌کنیم.

رییس اسکودا گفت: از رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی انتظار داریم که در برنامه‌های خود با رعایت انصاف و عدالت از نهاد وکالت دعوت به عمل آورد تا مردم ضمن شفاف‌سازی از مواضع نهاد وکالت نیز مطلع شوند. در برنامه‌های صداوسیما این‌گونه تصور می‌شود که یک‌سویه و یک‌طرفه به سمت موضوعات اجتماعی حرکت می‌شود و ما از تمام رسانه‌ها انتظار داریم ضمن شفاف‌سازی مسائل را عادلانه و منصفانه مطرح کنند و ما ضمن پذیرش نقد عادلانه اشکالات را می‌پذیریم اما این به این معنا نیست که انتقاد تخریب‌گرانه را قبول کنیم. 

وی بیان کرد: ما از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که آینده‌نگری را مدنظر قرار دهند و از اقتصاددانان انتظار داریم به امور تخصصی خود بپردازند، وضعیت معیشت مردم را ببینند آن‌گاه در نهاد وکالت دخالت کنند. خروجی کار اقتصاددانان در وضعیت معیشت مردم مشخص است.

وی اضافه کرد: ما به عنوان نهاد وکالت در ورودی ۱۴۰۰ آمادگی کامل خود را برای به کارگیری ظرفیت خود برای انجام امور مملکتی به کار می‌بریم اما اجازه نمی‌دهیم حاکمیت قانون و استقلال نهاد وکالت و قوانین موضوعه که طی چندین سال آرامشی را ایجاد کرده است به بهانه اشتغال به هم بزنند.

کوشا در خصوص آزمون وکالت نیز گفت: طبق قانون ما مکلف هستیم حداقل سالی یک‌بار آزمون وکالت را طبق ظرفیت‌های اعلام شده توسط هیأت سه نفره برگزار کنیم، امسال قرار بود ۲۸ آذر آزمون را برگزار کنیم اما شرایط کرونا بسیار شدید شده بود و داوطلبان از ما خواستند و آزمون به ۲۲ اسفند موکول شد و ما تمامی شرایط را بررسی کردیم و تمامی مسائل را به سازمان سنجش به عنوان مجری واگذار کردیم؛ در نهایت چند روز پیش از آزمون سازمان سنجش کارت آزمون را توزیع می‌کند اما ستاد مقابله با کرونا اعلام می‌کند که این آزمون به دلیل شرایط کرونایی برگزار نشود و این دستور روز دوشنبه پیش از آزمون اعلام شد که دلیل لغو آن هم کم بودن تعداد مرکز آزمون بود و صبح سه‌شنبه سازمان سنجش اعلام می‌کند که آزمون به تعویق افتاده است.

وی تصریح کرد: هر چه ما تلاش کردیم در نهایت متوجه شدیم که سو مدیریتی وجود دارد؛ زیرا سازمان سنجش لیست تمامی آزمون‌ها را به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است و کمیته انتظامی ستاد با برگزاری آزمون استخدامی و دکتری با تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر از آزمون وکالت و حتی آزمون وکالت موافقت کرده است پس ستاد مقابله با کرونا می‌توانست تعداد مراکز برگزاری آزمون را افزایش دهد نه این‌که چهار روز قبل و بعد از توزیع کارت آزمون را به تعویق بیاندازد. 

وی با بیان اینکه آن دو آزمون چون دولتی بودند، انجام شد اما آزمون ما که نهادی ملی هستیم، انجام نشد؛ افزود: از آنجایی که ما نهادی خصوصی هستیم برگزاری آزمون را در اختیار سازمان سنجش گذاشتیم اگر فکر می‌کردند تعداد مراکز آزمون کافی نبوده است می‌توانسته تعداد را افزایش دهد.

رییس اسکودا اظهار کرد: اگر سازمان سنجش از نظر فنی با توجه به شرایط کرونایی بیش از ۳۱ مرکز در نظر بگیرند، باید محقق می‌شد؛ اگر ستاد کرونا با دیدن آن ۳۱ مرکز اعلام رضایت ضمنی کرده است، چرا روز دوشنبه آزمون به تعویق افتاد؟

وی تأکید کرد: به دلیل حیاتی بودن این موضوع  ما به دنبال این هستیم که حتماً ۲۰ فروردین آزمون را برگزار کنیم.

کوشا ادامه داد: با نجابتی که نهاد وکالت دارد، سعی می‌کند که با حفظ استقلال با تمامی دستگاه‌های حکومتی تعامل داشته باشد یعنی ما می‌توانستیم آزمون را برگزار کنیم اما برگزاری این آزمون را در اختیار سازمان سنجش گذاشتیم. در مجموع ۲۰ فروردین آزمون وکالت برگزار خواهد شد و ۸۱ هزار نفر شرکت کننده خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: طرف مقابل ما تصور می‌کند که وکیل و وکالت مقابل نظام و طاغوتی است و قصد مقابله با نظام را دارد در صورتی که بیش از ۷۰ هزار نفر از وکلا بعد از انقلاب پروانه گرفتند. در مجموع قصد دارند وکالت را از بین ببرند در صورتی که استقلال وکلا موجب حفظ نظام می‌شود.

رییس اسکودا در خصوص تعیین سقف آزمون وکالت نیز گفت: قانون درباره ظرفیت صحبت کرده است و امری مانند وکالت باید حتما با آزمون و با ظرفیت مشخص برگزار شود.

وی با اشاره به کسب و کار تلقی شدن وکالت بیان کرد: این موضوع خروج موضوعی از قانون دارد این جریان فکری است که می‌خواهد به بهانه اشتغال حاکمیت قانون را نقض کنند.

کوشا ادامه داد: با انجام این کار استقلال کانون وکلا زیر سوال می‌رود، هرج و مرج ایجاد می‌شود و شان وکیل پایین می‌آید. وکالت مانند قضاوت است و ما در بحث وکالت کسب و کار نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز