خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از مستند زمین‌شناسی رخساره زمین مطرح شد؛

باید در حوزه ژئوتوریسم سرمایه‌گذاری شود/ فعالان حوزه دانش‌بنیان را به کشورهای اروپایی متصل کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۹۲۸۲

مدیرکل کمیسیون اقتصادی وزارت خارجه اظهار داشت: سعی می‌کنیم فعالان حوزه دانش‌بنیان را به کشورهای اروپایی متصل کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کامبیز مهدیزاده مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در مراسم رونمایی از مستند زمین‌شناسی رخساره زمین اظهار داشت: ایران بهشت زمین‌شناسان دنیاست و به لحاظ پدیده زمین‌شناسی در سراسر دنیا منحصر به فرد هستیم.

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوریهای حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: این مستند با هدف توسعه ژئوتوریسم، زمین گردشگری و فاصله گرفتن از خام فروشی و در پی آن ایجاد اشتغال پایدار در جزیره هرمز تولید شده است.

علیرضا شهیدی رییس سازمان شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این مراسم گفت: از سال 2000 با فراخوان یونسکو در زمینه ژئوپارک ورود کردیم و در سال 80 اطلس ژئوتوریسم کشور منتشر شد. در حال حاضر برنامه داریم که سالی یک منطقه را به عنوان ژئوتوریسم و ژئوپارک معرفی کنیم.

شهیدی ادامه داد: 30 منطقه کشور پتانسیل تبدیل شدن به ژئوپارک را دارند که تاکنون قشم برای اولین بار ثبت جهانی شده، ارس به زودی معرفی خواهد شد، منطقه طبس نیز اقدامات اجرایی آن در حال انجام است.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه ما قانون متمرکزی که بتوانیم از پدیده‌های زمین‌شناسی محافظت کنیم، نداریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی برنامه‌هایی را در دست دارند که از محدوده‌های تحت حفاظت خود محافظت کرده تا آسیبی به آنها وارد نشود. امیدواریم برای مناطق شاخص زمین‌شناسی نیز قانونی تصویب شود که پروانه بهره‌برداری معادن داده نشود، در این صورت بخشی از میراث که میلیاردها سال زمان برده تا شکل بگیرد را حفظ کنیم.

در ادامه این مراسم، صبوری مدیرکل کمیسیون اقتصادی وزارت خارجه نیز گفت: بعد از فرمایش رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی، معاونت دیپلماسی اقتصادی در این وزارتخانه احیا و همچنین اداره کل اقتصاد مقاومتی شکل گرفت که اکنون دو اداره فناوری و گردشگری در این وزارتخانه داریم و توجه خاصی به این دو مقوله می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش ما گسترش بوم‌گردی و معرفی جاذبه‌های کشور به خارجی‌ها است، افزود: ما این جاذبه‌ها را به سفارتخانه‌ها جهت گسترش گردشگری معرفی می‌کنیم.

صبوری خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم از این مستندها حمایت کنیم تا برای کشور درآمدزایی داشته باشند چرا که هر قدر به این مقوله‌ها پرداخته شود می‌توانیم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم.

وی یادآور شد: همچنین سعی می‌کنیم فعالان حوزه دانش‌بنیان را به کشورهای اروپایی متصل کنیم.

همچنین تقی نبئ رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در این مراسم گفت: مستندی که امروز از آن رونمایی شد می‌تواند در نمایش و معرفی میراث طبیعی کشور مخصوصا در حوزه زمین‌شناسی ارزشمند باشد.

وی افزود: جزیره هرمز در بعد معدنی بزرگترین ذخایر حماسی و ذخایر ارزشمند نمک، گچ و اورانیوم را داراست و از این حیث مورد توجه است.

نبئی تاکید کرد: باید در حوزه ژئوتوریسم سرمایه‌گذاری شود. کشور ما جاذبه‌های زمین‌شناسی زیادی دارد که بخشی از آنها به خاطر محدودیت‌ها تاکنون معرفی نشده‌اند. اگر محدودیت‌ها برطرف شوند ما می‌توانیم خط پروازی مستقیمی از اروپا به جزیره هرمز داشته باشیم و به این ترتیب علاوه بر ژئوتوریسم، صنایع معدنی این جزیره توسعه خواهد یافت.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن یادآور شد: توجه به این جزیره علاوه بر توسعه گردشگری، منجر به اشتغالزایی خواهد شد ضمن اینکه باید گفت در حوزه گردشگری چیزی مصرف نمی‌شود اما معادن روزی به اتمام می‌رسند اما گردشگری ضمن اشتغالزایی بیشتر درآمدزایی هم خواهد داشت.

نبئی تاکید کرد: هر قدر ما در زمینه گردشگری هزینه‌ کنیم درواقع سرمایه‌گذاری کرده‌ایم چرا که منجر به ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز