خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

جانسون حتی در صورت پیروزی، با مشکل اجماع‌سازی روبه‌رو می‌شود/ برگزیت به زودی سومین قربانی خود را می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۷۵۹

کارشناس مسائل بریتانیا گفت: نخست‌وزیر بریتانیا برای کسب اکثریت در پارلمان، به سوی انتخابات زودهنگام خیز برداشت اما خبری از اکثریت در پارلمان نخواهد بود.

«سیدجلال ساداتیان» کارشناس مسائل بریتانیا با اشاره به انتخابات عمومی بریتانیا و گمانه‌زنی‌ها در مورد پیروزی حزب محافظه‌کار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: بوریس جانسون به امید اینکه بتواند به اکثریت قاطع در پارلمان دست پیدا کند، خواستار انحلال این نهاد مهم در بریتانیا شد. او به دنبال آن است تا بتواند اکثریت موافق با خود را طی روند انتخابات زودهنگام کسب کند و پس از آن با همین اکثریت پرونده «برگزیت» را اجرایی کند. از سویی دیگر مردم بریتانیا هم برای مشخص شدن وضعیت کشورشان به انتخابات زودهنگام تن دادند که نشان می‌دهد از این وضعیت خسته شده‌اند و به دنبال ثبات در کشورشان هستند. برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار و حزب کارگر بریتانیا به رهبری «بوریس جانسون و جرمی کوربین» با اختلاف اندک از یکدیگر وارد میدان انتخابات شده‌اند اما آخرین تحلیل‌ها نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار با آراء اندک، از حزب کارگر پیشی خواهد گرفت.

وی ادامه داد: گفته می‌شود که محافظه‌کاران بریتانیا دست برتر را دارند و حتی به احتمال زیاد این حزب برنده انتخابات خواهد شد اما به هر ترتیب تا زمانی که انتخابات صورت نگیرد و نتایج آن اعلام نشود نمی‌توان آینده روشنی از بریتانیا ترسیم کرد. از این جهت احتمال دارد بر اساس شکاف‌هایی که میان مردم و پارلمان ایجاد شده، هیچ‌کدام از احزاب رأی قاطع را کسب نکند؛ اما مساله اصلی این است که حتی اگر بوریس جانسون پیروز انتخابات شود و جناح منتسب به او اکثریت آراء در پارلمان را کسب کند، باز هم نمی‌تواند به راحتی از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا خارج شود. واقعیت این است که موانع و چالش‌های بسیار زیادی در پرونده برگزیت وجود دارد که یکی از آنها تهدید اسکاتلند و ایرلند به جدا شدن از اتحادیه اروپا پس از عملیاتی شدن برگزیت است. از سوی دیگر، باید متوجه بود که اتحادیه اروپا، لندن را به آسانی رها نخواهد کرد؛ بلکه همچنان ساز و کار تسویه حساب مالی میان این دو مشخص نیست و بریتانیا باید هزینه استفاده از خدمات اتحادیه اروپا طی سال‌های اخیر را پرداخت کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اگر بوریس جانسون پیروز انتخابات شود باز هم با مشکل‌های بنیادین روبه‌رو خواهد شد، تصریح کرد: شکی وجود ندارد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نه تنها این کشور بلکه نهاد اروپایی را تضعیف می‌کند. علاوه بر آن زمزمه‌هایی مبنی بر جدا شدن ولز از پادشاهی بریتانیا وجود دارد که اگر این اتفاق‌ها رخ دهد، بریتانیا به صورت واضح چندپاره خواهد شد. از سوی دیگر، اگر بوریس جانسون پیروز انتخابات شود و بخواهد بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود بازهم مشکلات زیادی سر راه او به وجود خواهد آمد؛ تا جایی که سرمایه‌گذاری‌های خارجی با مشکل روبه‌رو می‌شود و علاوه بر آن مباحث حدود مرزی، گمرک و همچنین تبادل نیروهای کار در بلاتکلیفی فرو می‌رود. این مسائل چالش‌هایی است که آینده بریتانیا را تهدید می‌کند و بدون تردید می‌تواند سرنوشتی مانند «ترزا می» و «دیوید کامرون» برای بوریس جانسون رقم بزند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شکی وجود ندارد که اگر جانسون بخواهد در مسیری که خودش طراحی کرده یکه‌تازی کند، بدون تردید قربانی خواهد شد. همین چندوقت پیش بود که ترزا می در مقابل خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ با چشمان گریان از نخست‌وزیری بریتانیا کناره‌گیری کرد و به نظرم بوریس جانسون این صحنه را به خوبی به یاد می‌آورد؛ چراکه دلیل کناره‌گیری او از قدرت پرونده «برگزیت» بود. در مورد اینکه جانسون بتواند از این پرونده به سلامت عبور کند، اما و اگرهای بسیاری وجود دارد مگر آن‌که او بخواهد قاطعانه از اتحادیه اروپا خارج شود که بالاخره هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت که فکر نمی‌کنم حزب محافظه‌کار توان پرداختش را داشته باشد. اینکه آیا همه‌پرسی دوم برگزیت در زمان جانسون برگزار خواهد شد یا خیر، پاسخ منفی است اما اگر جانسون با مشکل روبه‌رو شود و از قدرت کناره‌گیری کند، احتمالاً نفر بعدی می‌تواند همه‌پرسی دوم را برگزار کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز