خبرگزاری کار ایران

عضو انستیتو ارتباطات جمعی هند در گفت‌وگو با ایلنا:

پیروزی آسان مودی در انتخابات هند محتمل است/ افزایش بیکاری، ملی‌گرایی افراطی و فشار بر مخالفان، چالش‌های ادامه‌دار دهلی‌ نو خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۹۵۷

عضو انستیتو ارتباطات جمعی هند گفت: اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که نخست‌وزیر فعلی احتمالاً به راحتی در انتخابات پیروز می‌شود، به‌ویژه پس از افتتاح معبد هندو در شمال شهر آیودیا در ماه ژانویه که عمل به تعهد دیرینه ملی‌گرایانه هندوی حزبش بود.

به گزارش ایلنا، «آناند پرادهان»، استاد روزنامه‌نگاری و عضو انستیتو ارتباطات جمعی هند است. آنچه در پی می‌آید گفت‌وگوی این تحلیلگر با خبرنگار ایلنا با محوریت انتخابات پیش رو در هند است: 

آناند پرادهان با اشاره به انتخابات پیش رو در هند به خبرنگار ایلنا گفت: هند دارای یک دولت پارلمانی چند حزبی با دو مجلس قانونگذاری است. انتخابات امسال - که قرار است از ۱۹ آوریل آغاز شود - برای مجلس سفلی هند، لوک سبها، که دارای ۵۴۳ کرسی است، برگزار می‌شود. حزب یا ائتلاف احزاب که اکثریت را به دست آورد، نامزدی را برای نخست‌وزیری معرفی می‌کند و دولت حاکم را تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر، «بهاراتیا جاناتا» با ائتلافی به نام اتحاد دموکراتیک ملی (NDA) حکومت می‌کند. نظرسنجی‌های اخیر به شدت از ناراندرا مودی و بسیاری از متحدان وی حمایت می‌کنند و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این ائتلاف در قدرت باقی بمانند. چالش اصلی برای بی‌جی‌پی از سوی کنگره ملی هند حس می‌شود که تنها حزبی است که جذبه ملی دارد. با این حال، کنگره ملی در دو انتخابات سراسری قبلی که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ برگزار شد، شکست ناامیدکننده‌ای داشت.

وی افزود: کنگره برای رقابت در انتخابات ۲۰۲۴، اتحادی به نام اتحاد فراگیر توسعه ملی هند با تعداد زیادی از احزاب منطقه‌ای تشکیل داده است. اما این ائتلاف ممکن است در حال شکست باشد. تا همین جای کار هم اختلاف میان اعضای ائتلاف به چشم می‌خورد و مشخص نیست که آیا می‌توان روی این اتحاد به صورت بلندمدت حساب کرد یا خیر. به طور کلی، پس از اینکه کمیسیون انتخابات هند محاسبات پیچیده انتخاباتی مورد نیاز برای تصمیم‌گیری برنده انتخابات را تکمیل کرد، رئیس‌جمهوری هند از حزب برنده دعوت می کند تا دولت تشکیل دهد و رهبر حزب به عنوان نخست‌وزیر منصوب می‌شود. اگر هیچ حزبی نتواند اکثریت مطلق را به دست آورد، حزب پیشتاز با احزاب کوچک‌تر ائتلاف خواهد کرد.

این تحلیلگر در رابطه با نگرانی‌های رأی‌دهندگان در رابطه با انتخابات پیش رو عنوان کرد: چندین موضوع مهم در این انتخابات وجود دارد و اغلب می‌تواند از ایالت به ایالت دیگر متفاوت باشد.در سراسر هند، سر و صدای زیادی درباره توانایی جوانان این کشور به راه افتاده است، اما بسیاری از جوانان هندی در واقع در بازاری که نیروی کار بسیار ماهر را در اولویت قرار می‌دهد، بیکار مانده‌اند. در پایان سال ۲۰۲۳، نرخ بیکاری در میان جوانان ۲۰ تا ۲۴ ساله ۴۴ و ۹ دهم درصد بود، در حالی که نرخ بیکاری کلی هشت و هفت دهم درصد بود. مسئله اقتصاد نیز طبعا از اهمیت بسزایی برخوردار است: در ایالت های کشاورزی مانند پنجاب و اوتار پرادش، افزایش بدهی کشاورزان و اعتراضات متعاقب آنها موضوعی مداوم بوده است. بیش از ۴۰ درصد از جمعیت هند به کشاورزی وابسته هستند و آن‌ها احساس می‌کنند در تلاش هند برای افزایش استانداردهای زندگی عقب مانده‌اند. خواسته‌های کشاورزان شامل افزایش درآمدهای راکد آنها و تعیین کف قیمتی است که سود ۵۰ درصدی را از خرید دولتی برخی محصولات تضمین می‌کند.

وی افزود: سلامت اقتصاد هند نیز در خطر است. از یک سو، تولید ناخالص داخلی هند در سال ۲۰۲۳، هشت درصد رشد کرد. اما از سوی دیگر، اقتصاددانان استدلال کرده‌اند که این رشد به طور دقیق نشان‌دهنده عدم پیشرفت هند در شاخص توسعه انسانی نیست. مودی ۷۳ ساله برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ با وعده‌های توسعه اقتصادی به قدرت رسید و خود را به عنوان یک فرد خارجی در سرکوب فساد معرفی کرد. از آن زمان، او دین را با سیاست در فرمولی ادغام کرده است که حمایت گسترده‌ای از جمعیت اکثریت هندو کشور را به خود جلب کرده است. هند تحت رهبری مودی یک قدرت جهانی در حال رشد است، اما حکومت او همچنین با افزایش بیکاری، حملات ملی‌گرایان هندو علیه اقلیت‌ها، به ویژه مسلمانان، و فضای کوچک برای مخالفان و رسانه‌های آزاد مشخص شده است.

این استاد دانشگاه در رابطه با سازوکار کلی انتخابات هند افزود: انتخابات عمومی شش هفته‌ای در ۱۹ آوریل آغاز و نتایج در تاریخ چهارم ژوئن اعلام می‌شود. رای‌دهندگان که بیش از ۱۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، ۵۴۳ نماینده را برای مجلس سفلی پارلمان برای یک دوره پنج ساله انتخاب خواهند کرد. این رأی‌گیری در هفت مرحله برگزار و رای گیری در بیش از یک میلیون شعبه رای‌گیری انجام می‌شود. هر مرحله یک روز طول می‌کشد و چندین حوزه انتخابیه در چندین ایالت در آن روز رأی می‌دهند. این رای‌گیری سرسام آور به دولت اجازه می‌دهد تا ده ها هزار سرباز را برای جلوگیری از خشونت و حمل و نقل مقامات انتخاباتی و ماشین‌های رای دهی مستقر کند. همان‌طور که پیشتر گفتم، هند یک سیستم انتخاباتی چند حزبی دارد که در آن نامزدی که بیشترین آرا را کسب کند برنده می‌شود. برای کسب اکثریت، یک حزب یا ائتلاف باید از مرز ۲۷۲ کرسی عبور کند. در حالی که رأی‌دهندگان در ایالات متحده و جاهای دیگر از برگه‌های رای کاغذی استفاده می‌کنند، هند از ماشین‌های رای‌گیری الکترونیکی استفاده می‌کند.

وی در پایان در رابطه با پیش‌بینی نتیجه انتخابات هند گفت: اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مودی احتمالاً به راحتی برنده می‌شود، به‌ویژه پس از افتتاح معبد هندو در شمال شهر آیودیا در ماه ژانویه که عمل به تعهد دیرینه ملی‌گرایانه هندوی حزبش بود. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز