خبرگزاری کار ایران

بررسی ابعاد خروج عراق از فصل هفتم سازمان ملل؛

صدقیان: بازگشت دارایی بغداد توسط آمریکا بعید است/ احزاب سیاسی در مطالبه دارایی‌ها منفعل هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۰۵۲

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران گفت: نفوذ آمریکایی‌ها در لایه‌های سیاسی – اقتصادی عراق بسیار زیاد است و بعید می‌د‌انم که بعد از ۳۰ سال دارایی بغداد را پس بدهند.

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران با اشاره به خروج عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و پایان پرداخت غرامت به کویت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: خروج عراق از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد را می‌توان از سه جهت مورد ارزیابی قرار داد. نخست آنکه پرداخت غرامت کویت به پایان رسید و این پرونده حالا برای همیشه بسته شد. توجه داشته باشید که در سال ۲۰۱۱ هم یک توافق میان آمریکا و عراق در مورد پرداخت غرامت به کویت صورت گرفت ولی حالا همه چیز به پایان رسید. بحث دوم مسأله منشور سازمان ملل و خروج عراق از فصل هفتم آن است که در این میان بحث شورای امنیت سازمان ملل را هم باید مدنظر قرار داد. در نهایت بحث سوم این است که آیا پس از خارج شدن عراق از ذیل فصل هفتم، دارایی بلوکه‌شده عراق توسط آمریکا به بغداد تحویل داده می‌شود یا خیر.

وی ادامه داد: به نظرم مهمترین بحث پس از خروج عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل، مسائل اقتصادی است. همین چند روز پیش بود که برهم صالح، رئیس جمهوری عراق اعلام کرد که به زودی پول‌های زیادی به بغداد تحویل داده می‌شود و این موضوع می‌تواند اوضاع مالی و اقتصادی کشور را درست کند. متأسفانه هیچ اتفاقی برخلاف سخنان رئیس‌جمهوری عراق رخ نداد و جامعه عراق همچنان چشم انتظار این مبالغ هستند که وارد کشورشان شوند. توجه داشته باشید در سال ۲۰۰۸ زمانی که بحران مالی در آمریکا رخ داد، بزرگ‌ترین بانک‌های ایالات متحده ورشکست شدند و در یکی از این بانک‌ها حدود ۷۰۰ میلیارد دلار که متعلق به کشورهای عربی بود دود شد و به آسمان رفت. از این جهت به نظرم در شرایط فعلی اقتصاد جهانی به خصوص پس از پاندمی کرونا، فکر نمی‌کنم که پول‌های عراق توسط آمریکا به بغداد واریز شود.

این کارشناس مسائل عراق تصریح کرد: توجه داشته باشید که اساساً مقام‌های اقتصادی و امنیتی آمریکا در تمام لایه‌ها و ساختار سیاسی، امنیتی و به خصوص اقتصادی عراق نفوذ دارند و به همین دلیل معتقدم که آنها حتی یک دلار هم به بغداد تحویل نخواهند داد. این در حالی است که در داخل عراق هم برخی از مقام‌های ارشد این کشور با مخابره خبرهای غیرقابل اتکا و درست و همچنین مانورهای رسانه‌ای و سیاسی در مورد این مسأله، در حال تزریق خوش‌بینی کاذب به جامعه عراق هستند که این می‌تواند تبعات بدی برای آنها داشته باشد. تمام تحلیلگران معتقدند که عراق تمامی مبلغ ۵۲.۴ میلیارد دلار غرامت تعیین شده را به کویت پرداخت کرده و باید اوضاع اقتصادی کشور با بازگشت پول‌های بلوکه‌شده بهتر شود، اما به نظرم پس از ۳۰ سال از آن روزها، آمریکایی‌ها فکرهای دیگری به نفع خود دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم عراق معتقدند که باید احزاب سیاسی این کشور در این مسأله ورود کنند و دارایی‌های این کشور را که به دلیل تصمیم غلط صدام در حمله به کویت، توسط آمریکا بلوکه شده را به کشور بازگردانند. متأسفانه تمام احزاب عراق و همچنین جریان‌های سیاسی این کشور از چنین مطالبه‌گری‌هایی به دور هستند و تماماً درگیر مشکلات قومی و قبیله‌ای شده‌اند. احزاب عراق عملاً در این مورد منفعل بوده و صرفاً به دنبال کسب منافع خود از مجاری داخلی هستند ولی اساساً هیچ جناحی در مخالفت با آمریکا و همچنین دادخواهی برای بازگشت سرمایه این کشور از ایالات متحده به بغداد قدم برنمی‌دارد و موضع مشخص نمی‌گیرد. به همین دلیل مشخص نیست که خارج شدن عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند یا اینکه باز هم آمریکایی‌ها به بهانه دیگر اوضاع را به نفع خود رقم می‌زنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز