خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاسیون عراق به نخست‌وزیر جدید مشکوک هستند/ واشنگتن بحران‌سازی در بغداد را دنبال می‌کند/ ایجاد فاصله با تهران در دستور کار است

asdasd
کد خبر : ۸۸۸۲۱۱

کارشناس مسائل منطقه گفت: نخست‌وزیر جدید عراق به نوعی با واشنگتن همسو است و از این نظر آمریکایی‌ها مجدداً در حال طرح سناریوی جدید علیه روابط بغداد و تهران هستند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد انتخاب و معرفی نخست‌وزیر جدید عراق و پیامدهای آن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخاب و معرفی «عدنان الزرفی» از سوی رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست‌وزیر این کشور دارای ابعاد داخلی و خارجی است، اما قبل از هر چیز باید به سابقه و کارنامه سیاسی و اجرایی نخست‌وزیر جدید عراق نگاه کرد. عدنان الزرفی از چهره‌های سیاسی و مبارز علیه رژیم بعث به حساب می‌آید که سابقه عضویت در حزب الدعوه را دارد و چندین بار توسط دستگاه اطلاعاتی عراق بازداشت شد. او در سال ۱۹۹۱ و زمانی که انتفاضه شعبانیه به وقوع پیوست، یکی از نیروهای موثر در این واقعه به شمار می‌رود و به عنوان یک چهره مبارز در آن واقعه ظاهر شد. او در سال ۱۹۹۵ به آمریکا پناهنده شد و نهایتاً در سال ۲۰۰۳، پس از حمله آمریکا به عراق وارد بغداد شد.

وی ادامه داد: عدنان الزرفی در طول سال‌هایی که در ایالات متحده زندگی کرده بود با سازمان‌ها و اشخاص مختلفی دیدار داشته و ارتباط‌های گسترده‌ای با آنها داشته است و همین موضوع برای بسیاری از شهروندان و حتی سیاسیون عراق سوالات زیادی به وجود آورده است. به عنوان مثال زمانی که پُل برمر (سفیر آمریکا در عراق در سال ۲۰۰۳) در بغداد بود و به نوعی ریاست حکومت ائتلاف موقت عراق را به عهده داشت شاهد آن بودیم که عدنان الزرفی بارها به او ارتباط برقرار کرد و همین موضوع باعث شد تا حزب الدعوه او را اخراج کرده و عضویتش را لغو کند. همین موضوع باعث شد عدنان الزرفی به سمت آمریکا متمایل شود و گرایشش به ایالات متحده افزایش پیدا کند. در این میان او وارد پارلمان عراق شد و کمی بعد استاندار نجف شد. در این میان اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد عدنان الزرفی اخیراً در به هم ریختگی‌های عراق و شهرهای شیعه‌نشین، به صورت عمده اقدام به خرید لاستیک‌های فرسوده کرده و آنها را در اختیار تظاهرکنندگان قرار داده است. به همین جهت است که بسیاری از سیاسیون عراق به نخست‌وزیر جدید عراق و کارنامه او مشکوک هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به نقش و جایگاه آمریکا در انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق، گفت: جای شک وجود ندارد که «عدنان الزرفی» با اعمال فشار آمریکا به برهم صالح به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شده است و از سوی دیگر کاملاً مشخص است که واشنگتن در حال نوشتن یک سناریوی جدید علیه بغداد و منافع آن است. در این راستا شاهد آن هستیم که بسیاری از احزاب عراق و همچنین چهره‌های سیاسی این کشور با انتخاب او مخالف هستند و حتی جریان مقاومت عراق هم او را قبول ندارد. باید متوجه باشیم که انتخاب عدنان الزرفی از سوی جریان شیعه کاملاً مخالف روند جاری قانون اساسی عراق صورت گرفته است؛ چراکه فراکسیون اکثریت پارلمان عراق باید در انتخاب چهره جدید به عنوان نخست‌وزیر دخیل باشد اما این اقدام صورت نگرفته و به این ترتیب مغایر با قانون اساسی است.    

هانی‌زاده افزود: معتقدم که انتخاب عدنان الزرفی به عنوان نخست‌وزیر عراق با چالش‌های بسیار زیادی روبه‌رو خواهد بود. درست است که ایالات متحده از او حمایت کرده اما واقعیت این است که از دقایق اول که او معرفی شد، شاهد بودیم مخالفت شیعیان بودیم و به این دلیل احتمال دارد با عدم دریافت رای اعتماد در پارلمان عراق روبه‌رو شود. در این میان فراموش نکنید که سناریوی ایالات متحده در عراق، ایجاد یک خلاء سیاسی و امنیتی است. هدف ایالات متحده از معرفی عدنان الزرفی به عنوان نخست‌وزیر این است که او بتواند مانع اجرای مصوبه خروج نظامیان آمریکا از عراق شود و از سوی دیگر بحث فاصله گرفتن از ایران در این بین مطرح است. به همین جهت است که می‌بینیم او در اولین اظهارات خود در دیدار با مقام‌های عراق اعلام می‌کند که نمی‌خواهد کشورش به محلی برای درگیری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل شود؛ چراکه الزرفی اساساً به دنبال آن است تا یک بازتعریف جدی در سیاست خارجی خود بر اساس منافع آمریکا انجام دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا بتوانند روال سابق را مجدداً در عراق پیاده کنند؛ به گونه‌ای که خلاء قدرت سیاسی را افزایش دهند و در راستای آن تضعیف امنیتی موضعی و داخلی عراق را جلو ببرند تا اوضاع در این کشور همچنان به صورت بحرانی ادامه پیدا کند. در این میان جریانات شیعه عراق به دنبال آن  هستند تا بتوانند یک گزینه مثبت را به روی کار بیاورند تا علاوه بر مبارزه با فساد و بازگرداند ثبات به عراق بتواند روابطش با همسایگان (به خصوص با ایران) را عادی کند و یک روابط مبتنی بر اعتماد دو طرفه را بنیان بگذارد. این در حالی است که همه می‌دانند به احتمال خیلی زیاد عدنان الزرفی یک چرخش بسیار کوچک را رقم خواهد زد. در این بین اما جایگاه و نقش اهل تسنن و کُردهای عراق را نباید نادیده گرفت؛ چراکه آنها به دنبال کاهش روابط بغداد و تهران خواهند بود اما به هر ترتیب مردم عراق باید از گذشته خود درس بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز