خبرگزاری کار ایران

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا:

وقایع پارلمان عراق نشان داد اختلاف‌ها همچنان پابرجاست/ سخنان صدر در مورد اصلاحات، با رفتار طرفدارانش مغایرت دارد/ احتمال ابقاء برهم صالح به عنوان رئیس‌جمهور

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۱۲۱۵

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران گفت: مرجعیت عراق معتقد است که نباید در تحولات دخالت کند و احزاب باید خودشان کار را جلو ببرند اما به هر حال عراق در شرایط کنونی به یک ریش‌سفید نیاز دارد.

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران با اشاره به انتخاب مجدد رئیس پارلمان عراق و ایجاد دودستگی در جناح‌های سیاسی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای تحلیل تحولات فعلی عراق باید به این نکته اشاره کنم که نقطه عطف وقایع رخ داده، بحث نخستین جلسه پارلمان این کشور به حساب می‌آید و اساساً باید تحولات را به قبل و بعد از این جلسه تقسیم کنیم. قبل از جلسه اول پارلمان عراق که روز یکشنبه برگزار شد، مذاکراتی میان چارچوب هماهنگی شیعیان عراق که متشکل از دولت القانون، ائتلاف الفتح، جریان حکمت ملی عراق، حشد الشعبی و غیره  است، با مقتدی صدر برگزار شد و همه به یک اتفاق‌نظر نسبی در مورد وقایع و تقسیم قدرت در عراق رسیدند. حتی کُردهای عراق قبل از این جلسه با جریان شیعیان این کشور دیدار داشتند و در  مقابل مذاکراتی هم میان جناح‌های اصلی اهل تسنن با یکدیگر انجام شد.

وی ادامه داد: تا به اینجای کار بسیاری معتقد بودند که مشکلات در این کشور میان احزاب سیاسی به پایان رسیده اما حین برگزاری جلسه پارلمان و حتی پس از آن وقایعی رخ داد که تمام برآوردهای خوش‌بینانه را کنار زد. معتقدم اتفاقات اخیری که در پارلمان رخ داد، یک جو خطرناکی را به وجود آورده است و شیعیان همچنان باهم در محورهای مختلفی اختلاف نظر دارند؛ لذا به نظرم مشکل این است که یک اتحاد و تفاهم نهایی میان این جریان‌ها وجود ندارد و اوضاع مبهم شده است. اینکه گفته می‌شود میان جریان‌های شیعی تفاهم صد درصدی به وجود آمده، یک تحلیل غلط است بلکه اتفاقاتی که در پارلمان رخ داد نشان‌دهنده آن بود که اوضاع همچنان ملتهب است. در این میان مساله دیگر بحث مرجعیت عراق است که سعی کرده خود را به  دور از این هیاهو نگه دارد. واقعیت این است که در شرایط کنونی عراق به یک ریش‌سفید نیاز دارد اما مرجعیت عراق معتقد است که نباید در تحولات دخالت کند و احزاب باید خودشان کار را جلو ببرند.

این کارشناس مسائل عراق تصریح کرد: همین مسائل باعث شد که طرفداران صدر با پوشیدن کفن وارد پارلمان شوند و در خلال جلسه مذکور درگیری‌های فیزیکی را شاهد بودیم که در نهایت رییس موقت برگزاری این جلسه، راهی بیمارستان شد. این برخورد و تحولاتی که در نخستین جلسه پارلمان جدید عراق رخ داد، واقعاً کار درستی نبود و معتقدم آخر و عاقبت این پارلمان دقیقاً مشخص است. اینکه صدر می‌گوید من به دنبال اصلاحات هستم و از سوی دیگر طرفدارانش با کفن وارد پارلمان می‌شوند یا با موتورهای سه چرخ در اطراف پارلمان عراق حضور پیدا می‌کنند، دقیقاً با یکدیگر در تعارض است. تمامی این مسائل و رخدادهایی که در این جلسه منعکس شد، نشان می‌دهد که مذاکراتی که قبل از این جلسه انجام شد، اساساً عقیم بوده است و هیچ خروجی در بر نداشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس آینده عراق حداقل برای شیعیان نگران‌کننده است و فکر می‌کنم که اوضاع به این آرامی که گفته می‌شود، پیش نخواهد رفت. در این میان توجه کنید که حیاتی‌ترین پُست در عراق نخست‌وزیری است و در این میان معتقدم مصطفی الکاظمی دوست دارد که به عنوان نخست‌وزیر ابقا شود. هفته گذشته شاهد آن بودیم که او به نجف رفت و با مقتدی صدر دیدار کرد و پس از آن هم در بغداد جلسه‌ای با وزرای خود ترتیب داد که می‌تواند نشان‌دهنده ابقای او باشد. در نهایت توجه داشته باشید کسانی مانند مصطفی الکاظمی، حیدرالعبادی و غیره به عنوان نامزدهای نخست‌وزیری مطرح هستند. در مورد انتخاب رییس‌جمهور هم فضا فعلاً مبهم است اما گفته می‌شود اشخاصی مانند بافل طالبانی، هوشیار زیباری و احتمالا برهم صالح به عنوان نامزد مطرح خواهند شد که به نظرم به دلیل درگیری‌ها میان سلیمانیه و اربیل احتمال ابقای برهم صالح بیشتر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز