خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترور الکاظمی می‌تواند به پیاده‌سازی سناریوی «دولت فوق‌العاده» بیانجامد/ هدف اصلی حذف احزاب سیاسی با ریشه نظامی است/ شاهد تغییر نتایج انتخابات نخواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۳۱۳

تحلیلگر عراقی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد تجربه‌ای مانند حزب‌الله لبنان در عراق پیاده‌سازی شود و به همین دلیل تل‌آویو در راستای واشنگتن هدف قرار دادن سلاح حشدالشعبی را در دستور کار خود قرار داده است.

«محمد الحکیم» تحلیلگر عراقی در تشریح ابعاد پیدا و پنهان ترور نخست‌وزیر عراق و سناریوهای محتمل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در عراق وجود دارد، باید بگوییم که ترور نافرجام مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور که گفته می‌شود با به کارگیری سه پهپاد اجرایی شده، اساساً یک سناریوی تنظیم‌شده به حساب می‌آید. اینکه می‌گویم در حال مواجهه با یک سناریو هستیم بدان دلیل است که عراق درگیر مسائل بعد از انتخابات پارلمانی بوده و خروجی این انتخابات هم نامشخص است و در این میان یکباره شاهد رخ دادن چنین مسأله امنیتی در سطح کلان حاکمیت هستیم. بر این اساس معتقدم که این پرونده بیش از حد پیچیده است و به نظرم یک سناریوی خارجی در پشت پرده وجود دارد که بخشی از آن کاملاً پنهان است. واقعیت این است که دلیل اصلی چنین اتفاقی را باید در راستای سناریوی جلوگیری از استقرار یک نظام قدرتمند در بغداد دانست.

وی ادامه داد: از سالیان گذشته تاکنون نه تنها آمریکایی‌ها، بلکه بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حتی اروپایی‌ها به دنبال این بودند که بتوانند معادلات را در عراق به نفع خود رقم بزنند که برخی از این سناریوها موفق ظاهر شد و برخی دیگر با موانعی همراه بود. در این میان یک جناح مشخص در عراق به ترور مصطفی الکاظمی چراغ سبز نشان داده و جناح دوم در این میان معتقد است که این یک اقدام نمایشی به حساب می‌آید. اظهارات هر دو جناح باعث شده که یک پیچیدگی و ابهام وسیعی در سطح امنیتی و رسانه‌ای به وجود بیاید و به همین دلیل است که تا به امروز بسیاری از ابعاد پرونده ترور الکاظمی مشخص نیست. این در حالی است که زد و خوردهای سیاسی بعد از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق همچنان به قوت خود ادامه دارد که در یک سمت آن مقتدی صدر ایستاده است.

این کارشناس مسائل عراق تصریح کرد: جناح‌های سیاسی عراق معتقدند که در انتخابات پارلمانی تقلب صورت گرفته است و در مقابل، اشخاصی مانند مقتدی صدر همین حالا به دنبال ائتلاف‌سازی برای تشکیل دولت هستند. اینکه آیا اعتراض احزاب به نتایج انتخابات به جایی می‌رسد یا خیر، پاسخ منفی در بطن خود دارد؛ چراکه به نظر می‌رسد آمار و نتایج فعلی انتخابات تایید خواهد شد و شاهد تغییر در آن نخواهیم بود. برخی‌معتقدند که احتمال دارد رئیس دادگاه قانون اساسی عراق، اوضاع را در دست بگیرد و سپس بعد از مدتی انتخابات مجدد برگزار شود اما در مقابلِ این نظریه، احزاب پیروز حضور دارند که نمی‌گذارند انتخابات مجدد برگزار شود. تمام این مسائل و آنچه که در صحنه سیاسی- امنیتی عراق شاهدش هستیم، به نوعی جنگ بر سر قدرت است. از سوی دیگر، بسیاری از جریان‌های سیاسی به طرف مقابل خود اطمینان ندارند و به همین دلیل شاهد یک عدم اطمینان سیاسی در بغداد هستیم.

حکیم افزود: این عدم اطمینان به جایی کشیده شده که احزاب شیعه به یکدیگر اطمینان ندارند و از سوی دیگر کُردها و اهل تسنن هم در درون خود با یکدیگر درگیر هستند. در این فضا از ماه‌ها قبل اعلام کرده بودم که انتخابات به سرمنزل مقصود خود نمی‌رسد و به همین دلیل حالا هم معتقدم که سناریوی «دولت فوق‌العاده» مطرح است. برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صراحتاً خروجی انتخابات را تبریک گفتند و به موازات آنها، سازمان ملل هم روند و خروجی آن را تایید کرده است. به همین دلیل حمایت سایر کشورهای غربی از این جریان هم می‌تواند تایید نتایج انتخابات به حساب بیاید که در آخر می‌تواند باعث به روی کار آمدن حکومت فوق‌العاده در عراق شود. توجه داشته باشید که برخی از کشورها و جریان‌های منتسب به آنها به دنبال آن هستند که نفوذ حشدالشعبی در عراق را کاهش دهند و در این راستا نامزدهای مستقل بیش از سایرین توانسته‌اند رأی کسب کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مسأله از آن جهت اهمیت دارد که طی چهار سال آینده بسیاری از احزاب از بین خواهند رفت؛ چراکه قدرت‌های بزرگ و همچنین برخی از چهره‌ها در داخل عراق نمی‌خواهند احزاب همانند گذشته فعال باشند. در این میان رژیم صهیونیستی به وضوح نشان داده که نمی‌خواهد تجربه‌ای مانند حزب‌الله لبنان در عراق پیاده‌سازی شود و به همین دلیل تل‌آویو هم در راستای واشنگتن سناریوی هدف قرار دادن سلاح حشدالشعبی را در دستور کار خود قرار داده است. آنها سعی می‌کنند احزاب شیعه و به خصوص جریان‌هایی که ریشه نظامی دارند را از بین ببرند تا صرفاً ارتش در عراق حرف اول و آخر را بزند. این بدان معناست که کشورهایی در عراق از همین حالا مشغول آن هستند که حضور سیاسی حشدالشعبی در پارلمان را کاهش دهند و پس از آن وارد محورهای دیگری شوند تا حشدالشعبی را نهایتاً کانالیزه کنند و به سمت مسائل اجتماعی و فرهنگی در عراق سوق دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز