خبرگزاری کار ایران

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل تحریم انتخابات آتی عراق از سوی احزاب سیاسی/ امکان‌سنجی وقوع بحران جدید در بغداد همزمان با به‌هم‌ریختگی سیاسی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۳۸۶

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران گفت: تحریم انتخابات آتی عراق به نوعی از سوی جریان صدر مطرح شد اما به هر ترتیب ادامه این روند می‌تواند مشکلات زیادی را در سپهر سیاسی این کشور به بار بیاورد.

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در تشریح دلایل و ابعاد بایکوت انتخابات آتی عراق توسط احزاب سیاسی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چند روز پیش جلسه‌ای در بغداد به ریاست مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر  عراق و با حضور رییس پارلمان و رییس شورای عالی قضایی عراق برگزار شد که در آن جلسه الکاظمی پیشنهاد تشکیل کمیته سیاسی برای گفت‌وگو با جریان‌های تحریم‌کننده انتخابات آ‌تی عراق را صادر کرد. بر این اساس معتقدم این جلسه به نوعی خروجی دیدار اخیر نخست‌وزیر عراق با رییس جمهور آمریکا در کاخ سفید بود؛ چراکه ایالات متحده به صورت مشهود تاکید دارد که انتخابات سراسری عراق در تاریخ مقرر برگزار شود. از سوی دیگر جریان صدر که حالا رهبری فراکسیون سائرون را برعهده دارد اعلام کرده که نمی‌خواهد در انتخابات آتی عراق شرکت کند.

 وی ادامه داد: این اتفاقات در حالی رخ می دهد که مقتدی صدر از چند هفته پیش این سناریو را کلید زده و به دنبال آن است تا از شرکت در انتخابات سر باز بزند و این درحالی است که احزاب سنی، انتخاب آتی را تحریم نکردند. به همین دلیل است که جلسه اخیر الکاظمی برای تشکیل کمیته سیاسی برای گفت‌و‌گو با احزاب تشکیل شد تا شاید او بتواند اوضاع را کمی آرام‌تر کند. به نظرم این کمیته قرار است مقتدی صدر را راضی کند که به انتخابات بازگردد اما نزدیکان او اعلام کردند که صدر به هیچ وجه در انتخابات حاضر نخواهد شد. از نظر من رهبر جریان صدر به نوعی در حال سهم‌خواهی است و می‌خواهد مدلِ مدنظر خود را عملیاتی کند اما به نظرم نمی‌توان تحریم انتخابات را نهایی و کامل دانست؛ چراکه همچنان مولفه‌هایی وجود ندارد که ما بخواهیم بگوییم به طور کامل انتخابات عراق از سوی جریان‌های سیاسی تحریم شده است.

این تحلیلگر ارشد مسائل عراق تصریح کرد: نکته‌ای که در این میان باید مطرح شود این است که مقتدی صدر احساس می‌کند که در انتخابات آینده، نتیجه مورد نظرش را کسب نمی‌کند که به نظرم یکی از دلایل آن آتش‌سوزی‌های اخیر در بیمارستان‌های بغداد و ناصریه بوده است؛ چراکه وزیر بهداشت عراق و مدیر این بیمارستان‌ها از جناح مقتدی صدر انتخاب شده بودند و او حالا زیر فشار افکار عمومی قرار دارد. بر این اساس او می‌داند که پایگاه اجتماعی‌اش ضعیف شده و به همین دلیل احتمال دارد در انتخابات شرکت نکند. موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که جناح‌های تحریم کننده انتخابات عراق، دارای طرفداران زیادی هستند که خیزش آنها می‌تواند اوضاع را تغییر دهد و اگر این روند از کنترل خارج شود، می‌تواند مشکل جدی در سپهر سیاسی به وجود بیاورد.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس و با توجه به مولفه‌های موجود معتقدم که یک به هم ریختگی جدید سیاسی در عراق به وقوع پیوسته و در مقابل بسیاری معتقدند که عراق پتانسیل بحران‌های جدید را همانند افغانستان دارد، ولی واقعیت این است که در شرایط کنونی نمی‌توان گفت دقیقاً چه اتفاقی قرار است رخ بدهد. این پیچیدگی به این دلیل است که در یک سمت این معادلات ایران قرار دارد و در سوی دیگر ایالات متحده حاضر است و سایر کشورهای دیگر هم به روش خود در عراق نفوذ دارند. به همین جهت معتقدم تحریم انتخاب عراق از سمت بسیاری از جریان‌های سیاسی همچنان کامل نشده اما در نهایت خروجی آن می‌تواند اثرات منفی بر پیکره سیاسی اجتماعی و امنیتی عراق بگذارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز